The aim of this study is to examine the effects of peer training about secure internet use on adolescents in Turkey. The study was conducted with 825 students enrolled at two elementary schools in Mersin. Of these students, 410 were in the experimental group and 415 were in the control group. Control and experimental groups were formed based on students’ age, sex, socio-economic status, academic success and pre-test scores received on the Internet Use Habit Scale (IUHS).The data on internet use habits were collected using the Internet Use Habits Scale developed by Yılmazhan-Gültutan (2007). The peer educator group underwent a 10-session peer-education program. They then conducted two 40-minute sessions in which they informed their peers about answers to the following questions: What is the internet? What activities can be performed on the internet? What are the drawbacks of excessive internet use? What is internet addiction? How can security programs be used? The results showed that the peer training was beneficial to the students who underwent the training because their internet use was affected in a positive way. Furthermore, when compared to the group who did not take the training, a significant positive difference was observed in the trained group.
Bu çalışmanın amacı ergenlerde güvenli internet kullanımı akran eğitiminin ergenler üzerindeki etkisini incelenmektir. Araştırmaya Türkiye Mersin ilinde 2 ilköğretim okulu 6., 7. ve 8. Sınıflarına devam eden öğrencilerden 410’u (Kız 198, Erkek 212) deney grubunda, 415’i (Kız 213, Erkek 202) kontrol grubunda olmak üzere toplam 825 öğrenci katılmıştır. Deney ve kontrol grubu, öğrencilerin yaş, cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey, akademik başarıları ve İnternet Kullanma Alışkanlıkları Ölçeği’nden aldıkları öntest puanları göz önüne alınarak oluşturulmuştur. İnternet Kullanma Alışkanlıkları ile ilgili veriler Yılmazhan-Gültutan (2007) tarafından geliştirilen İnternet Kullanma Alışkanlıkları Ölçeği ile toplanmıştır. On oturumluk akran eğitiminden geçirilen on iki akran eğitimcisi öğrenci; internet, internette yapılabilecekler, aşırı internet kullanımının zararları, internet bağımlılığı, belirtileri ve başa çıkma yolları, internet kullanılırken dikkat edilmesi gerekenler ve güvenlik programlarının kullanımı konularını kapsayan güvenli internet kullanımı hakkında 40 dakikalık iki oturumda akranlarını bilgilendirmişlerdir. Bulgular, akran eğitiminin, bu eğitime katılanlar açısından yararlı olduğunu, öğrencilerin internet kullanım alışkanlıklarının olumlu yönde değiştiğini göstermektedir. Aynı zamanda bu akran eğitimine katılmayan öğrencilerle katılan öğrenciler karşılaştırıldığında katılan öğrenciler lehine anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Sözcükler: güvenli internet kullanımı akran eğitimi ergenler. Keywords: secure internet use peer training adolescents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 4 Issue: 38 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.