Kültürel özellikler, psikolojik danışma ilişkisinde olduğu gibi süpervizör ve süpervizyon alan psikolojik danışman adayının arasında kurulan süpervizyon ilişkisinin niteliğinin belirlenmesinde de önemli rol oynamaktadır. Çokkültürlü süpervizyon ilişkisi kurulması süpervizyonun etkililiği, süpervizyon alan psikolojik danışman adaylarının süpervizyon memnuniyeti, süpervizöre ve süpervizyon sürecine yönelik duyguları ve tutumları, danışanla kurulan ilişki ve psikolojik danışma sürecinin etkililiği üzerinde rol oynamaktadır. Yurtdışı alanyazında çokkültürlü süpervizyon ile ilgili çok fazla araştırma bulunmaktadır. Türkiye’de ise her ne kadar süpervizyon konusunda yapılan çalışmaların sayısının hızla arttığı görülse de çokkültürlü süpervizyon sınırlı sayıda araştırmada gündeme gelmiştir ve alanyazında çokkültürlü süpervizyon ilişkisi konusunu doğrudan inceleyen bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu doğrultuda, bu çalışmada çokkültürlü süpervizyon ilişkisi kurulmasında süpervizörlerin rollerinin, sorumluluklarının ve söz konusu ilişkinin kurulmasını etkileyen faktörlerin tartışılması amaçlanmıştır.
Akkurt, M. N., Kolbert, J. ve Ng, K. (2018). Multicultural discussion as a moderator of key
counseling supervision-related constructs. International Journal for the Advancement of
Counselling, 1-14, DOI: 10.1007/s10447-018-9337-z
Aladağ, M. (2014). Psikolojik danışman eğitiminin farklı düzeylerinde bireyle psikolojik danışma
uygulaması süpervizyonunda kritik olaylar. Ege Eğitim Dergisi, 15, 428-475.
Aladağ, M. ve Bektaş, D. Y. (2009). Examining individual-counseling practicum in a Turkish
undergraduate counseling program. Eğitim Araştırmaları, 37, 53-70.
Aladağ, M. ve Kemer, G. (2015, Ekim). Türkiye’de psikolojik danışman eğitiminde bireyle
psikolojik danışma uygulaması ve süpervizyonu: Bir durum çalışması. 13. Ulusal PDR
Kongresi, Mersin.
Aladağ, M. ve Kemer, G. (2016). Psikolojik danışman eğitiminde bireyle psikolojik danışma
uygulamasının ve süpervizyonunun incelenmesi. Bilimsel Araştırma Projesi, Ege Üniversitesi,
İzmir.
American Psychological Association. (2014). Guidelines for clinical supervision in health service
psychology. http://apa.org/about/policy/guidelines-supervision.pdf adresinden erişildi.
Ancis, J. R. ve Marshall, D. S. (2010). Using a multicultural framework to assess supervisees'
perceptions of culturally competent supervision. Journal of Counseling and Development,
88(3), 277-284.
Arkin, N. (1999). Culturally sensitive student supervision: Difficulties and challenges. The
Clinical Supervisor, 18(2), 1-16.
Atik, G. (2015, Ekim). Yapılandırılmış akran grup süpervizyonu sürecinin psikolojik danışman
adaylarının psikolojik danışma öz-yeterlik düzeyleri üzerindeki etkisi. 13. Ulusal Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Atik, G., Çelik, E. G., Tutal, N. ve Güç, E. (2015, Ekim). Psikolojik danışman adaylarının akran
grup süpervizyonu sürecindeki metafor kullanımlarına ilişkin görüşleri. 13. Ulusal
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Atkinson, D. R. ve Lowe, S. M. (1995). The role of ethnicity, cultural knowledge, and
conventional techniques in counseling and psychotherapy. İçinde J. G. Ponterotto, J. M.
Casas, L. A. Suzuki ve C. M. Alexander (Ed.), Handbook of multicultural counseling (s. 387-
414). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
Bektaş, D. Y. (2006). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri ve psikolojik danışman
eğitimindeki yeri. Ege Eğitim Dergisi, 1, 43-59.
Bernard, J. M. ve Goodyear, R. K. (2009). Fundamentals of clinical supervision (4th ed.) MA:
Pearson.
Borders, L. D. (2014). Best practices in clinical supervision: Another step in delineating
effective supervision practice. American Journal of Psychotherapy, 68, 151-162.
Bordin, E. S. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance.
Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 16(3), 252-260, doi: 10.1037/h0085885
Çokkültürlü Süpervizyon İlişkisinin Kurulması
Bordin, E. S. (1983). Supervision in counseling: II. Contemporary models of supervision: A
working alliance based model of supervision. The Counseling Psychologist. 11(1), 35-42.
http://dx.doi.org/10.1177/0011000083111007.
Burkard, A. W., Johnson, A. J., Madson, M. B., Pruitt, N. T., Contreras-Tadych, D. A.,
Kozlowski, J. M., Hess, S. A. ve Knox, S. (2006). Supervisor cultural responsiveness
and unresponsiveness in cross-cultural supervision. Journal of Counseling Psychology, 53(3),
288-301.
Büyükgöze- Kavas, A. (2011). Bireysel ve grupla psikolojik danışma uygulamalarına yönelik bir
değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2). 411-432.
Coleman, H. L. K. (1999). Training for multicultural supervision. İçinde E. Holloway ve M.
Carroll (Ed.) Training counseling supervisors (s.130-161). London: Sage Publications.
Chang, C. Y. ve Flowers, L. R. (2009). Multicultural supervision competence. İçinde: State of the
art in clinical supervision, (Eds. John R. Culbreth and Lori L. Brown). (ss.1-18). Routledge
Taylor & Francis Group.
Constantine G. C. (2003). Multicultural competence in supervision. İçinde D. B. Pope Davis,
H. L. K. Coleman, W. M. Liu ve R. L. Toporek (Ed.), Handbook of multicultural
competencies in counseling and psychology (s. 383-391). California: Sage Publications.
Cook, D. A. (1994). Racial identity in supervision. Counselor Education and Supervision, 34(2), 132-
141.
Cook, D. A. ve Helms, J. E. (1988). Visible racial/ethnic group supervisees' satisfaction with
cross-cultural supervision as predicted by relationship characteristics. Journal of Counseling
Psychology, 35(3), 268-274.
Deniz, A. Ç., Hülür, A. B. ve Ekinci, Y. (2016). Göç, strateji ve taktik: Suriyeli sığınmacıların
gündelik hayat deneyimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1077- 1087.
Denizli, S. (2010). Danışanların algıladıkları terapötik çalışma uyumu ve oturum etkisi düzeylerinin bazı
değişkenlere göre yordanması: Ege Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege
Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
Fong, M. L. ve Lease, S. H. (1997). Cross-cultural supervision: Issues for the White supervisor.
İçinde D. B. Pope-Davis ve H. L. K. Coleman (Ed.), Multicultural aspects of counseling series,
Vol. 7. Multicultural counseling competencies: Assessment, education and training, and supervision (s.
387-405). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
Fukuyama, M. A. (1994). Critical incidents in multicultural counseling supervision: A
phenomenological approach to supervision research. Counselor Education and Supervision,
34(2), 142-151.
Garrett, M. T., Borders, L. D., Crutchfield, L. B., Torres‐Rivera, E., Brotherton, D. ve Curtis,
R. (2001). Multicultural supervision: A paradigm of cultural responsiveness for
supervisors. Journal of Multicultural Counseling and Development, 29(2), 147-158.
Gatmon, D., Jackson, D., Koshkarian, L., Martos‐Perry, N., Molina, A., Patel, N. ve Rodolfa,
E. (2001). Exploring ethnic, gender, and sexual orientation variables in supervision: Do
they really matter?. Journal of Multicultural Counseling and Development, 29(2), 102-113.
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü (2018). Geçici koruma kapsamı altındaki öğrencilerin eğitim
hizmetleri.hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26120318_26-03-
2018__Ynternet_BYlteni.pdf adresinden erişildi.
Hird, J. S., Cavalieri, C. E., Dulko, J. P., Felice, A. A. ve Ho, T. A. (2001). Visions and realities:
Supervisee perspectives of multicultural supervision. Journal of Multicultural Counseling and
Development, 29(2), 114-130.
Holloway, E. L. (1995). Clinical supervision: A systems approach. Thousand Oaks, CA: Sage
Publications.
Horrocks, S. ve Smaby, M. H. (2006). The supervisory relationship: Its impact on trainee
personal and skills development. Compelling Perspectives on Counselling: VISTAS, 173-176.
Inman, A. G. (2006). Supervisor multicultural competence and its relation to supervisory
process and outcome. Journal of Marital and Family Therapy, 32(1), 73-85.
İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2018). Göç istatistikleri.
http://www.goc.gov.tr/ icerik6/ gecici-koruma_363_378_4713_icerik adresinden
erişildi.
İlhan, T., Rahat, E. ve Yöntem, M. K. (2015, Ekim). Psikolojik danışman adaylarının süpervizyon
sürecinde yaşadıkları danışma kaygısına ve süpervizyon eğitimine yönelik deneyimlerinin incelenmesi.
Sözel Bildiri. 13. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Kağnıcı, D. Y. (2013). Çokkültürlü psikolojik danışman eğitiminin rehberlik ve psikolojik
danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik
Dergisi, 5(40), 222-231.
Kağnıcı, Y. (2015a, Ekim). Çokkültürlü süpervizyon ve çokkültürlü süpervizyon yeterlikleri.. 13. Ulusal
PDR Kongresi, Mersin, Türkiye.
Kağnıcı, D. Y. (2015b). Çokkültürlülük ve Türkiye’deki duruma ilişkin değerlendirmeler. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 26, 44-46.
Karaırmak, Ö. (2015). Psikolojik danışma alanında değişen paradigma: Kültüre duyarlı ve hak
savunucusu psikolojik danışman eğitimi. F. Kurter ve J.S. Mattis. Türkiye’de uygulamacıların gözüyle psikolojik danışmada kültüre duyarlı olma içinde (s. 362-385) İstanbul:
Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
Karasu, M. A. (2016). Şanlıurfa’da yaşayan Suriyeli sığınmacıların kentle uyum sorunu. Süleyman
Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21, 995-1014.
Killian, K. D. (2001). Differences making a difference: Cross-cultural interactions in
supervisory relationships. Journal of Feminist Family Therapy, 12(2-3), 61-103.
Koç, İ. (2013). Kişilerarası süreci hatırlama tekniğine dayalı süpervizyonun psikolojik danışman adaylarının
psikolojik danışma becerilerine, özyeterlik ve kaygı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora
tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
Ladany, N., Hill, C. E., Corbett, M. M. ve Nutt, E. A. (1996). Nature, extent, and importance
of what psychotherapy trainees do not disclose to their supervisors. Journal of Counseling
Psychology, 43(1), 10-24.
Ladany, N., Ellis, M. V. ve Friedlander, M. L. (1999). The supervisory working alliance, trainee
self-efficacy, and satisfaction. Journal of Counseling and Development, 77(4), 447-455.
Ladany, N. ve Lehrman-Waterman, D. E. (1999). The content and frequency of supervisor
self-disclosures and their relationship to supervisor style and the supervisory working
alliance. Counselor Education and Supervision, 38(3), 143-160, doi: 10.1002/j.1556-
6978.1999.tb00567.x
Lawless, J. J., Gale, J. E. ve Bacigalupe, G. (2001). The discourse of race and culture in family
therapy supervision: A conversation analysis. Contemporary Family Therapy, 23(2), 181-197.
Leong, F. T. Ve Wagner, N. S. (1994). Cross‐cultural counseling supervision: What do we
know? What do we need to know?. Counselor Education and Supervision, 34(2), 117-131.
Meydan, B. (2015a). Psikolojik danışman adaylarının içerik yansıtma ve duygu yansıtma
becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 30(4), 1-15.
Meydan, B. (2015b). Bireyle psikolojik danışma uygulamasında mikrobeceri süpervizyon
modelinin etkililiğinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma Dergisi, 5(43), 55-68.
Meydan, B. ve Koçyiğit Özyiğit, M. (2016). Süpervizyon ilişkisi: Psikolojik danışma
süpervizyonunda kritik bir öğe. Ege Eğitim Dergisi, 1, 225-257.
Meydan, B. ve Denizli, S. (2018). Turkish undergraduate supervisees’ views regarding
supervisory relationship. Eurasian Journal of Educational Research, 74, 1-24, DOI:
10.14689/ejer.2018.74.1
Muse-Burke, J. L., Ladany, N. ve Deck, M. D. (2001). The supervisory relationship. İçinde: L. J.
Bradley ve N. Ladany (Editör). Counselor supervision: Principles, process and practice (28-62).
Hove: Brunner-Routledge.
Nelson, M. L. ve Friedlander, M. L. (2001). A close look at conflictual supervisory
relationships: The trainee's perspective. Journal of Counseling Psychology, 48(4).
Norton, R. A. ve Coleman, H. L. K. (2003). Multicultural supervision. The influence of racerelatedissues in supervision process and outcome. İçinde D. B. Pope Davis, H. L. K. Coleman, W. M. Liu ve R. L. Toporek (Ed.), Handbook of multicultural competencies in
counseling and psychology (s. 114-134). California: Sage Publications.
Pamukçu, B. (2011). The investigation of counseling self-efficacy levels of counselor trainees.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
Priest, R. (1994). Minority supervisor and majority supervisee: Another perspective of clinical
reality. Counselor Education and Supervision, 34(2), 152-158.
Ramos-Sanchez, L., Esnil, E., Goodwin, A., Riggs, S., Touster, L. O., Wright, L. K. ve Rodolfa,
E. (2002). Negative supervisory events: Effects on supervision and supervisory alliance.
Professional Psychology: Research and Practice, 33(2), 197-202.
Siviş Çetinkaya, R. ve Karaırmak, Ö. (2012). Psikolojik danışman eğitiminde süpervizyon. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 107-121.
Speight, S. L., Myers, L. J., Cox, C. I. ve Highlen, P. S. (1991). A redefinition of multicultural
counseling. Journal of Counseling and Development, 70, 29-36.
Soheilian, S. S., Inman, A. G., Klinger, R. S., Isenberg, D. S. ve Kulp, L. E. (2014).
Multicultural supervision: Supervisees’ reflections on culturally competent supervision.
Counselling Psychology Quarterly, 27(4), 379-392.
Sue, D. W., Arrendondo, P. ve McDavis, R. J. (1992). Multicultural counseling competencies and
standards: A call to professionals. www.aca.org adresinden 4 Nisan 2007 tarihinde elde
edilmiştir.
Ülker Tümlü, G., Balkaya Çetin, A. ve Kurtyılmaz, Y. (2015, Ekim). Psikolojik danışman
adaylarının bireyle psikolojik danışma oturumlarının değerlendirilmesi. 13. Ulusal
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Vontress, C. E. (2002). The making of a culturally competent counselor. İçinde W. J. Lonner,
D. L. Dinnel, S. A. Hayes ve D. N. Sattler (Ed.), Online readings in psychology and culture
(Unit 10, Chapter 1), (http://www.wwu.edu/~culture), Center for Cross-Cultural
Research, Western Washington University, Bellingham, Washington USA.
Wong, L. C., Wong, P. T. ve Ishiyama, F. I. (2013). What helps and what hinders in crosscultural clinical supervision: A critical incident study. The Counseling Psychologist, 41(1), 66-
85.
Zeren, Ş. ve Yılmaz, S. (2011, Ekim). Bireyle psikolojik danışma uygulaması dersini alan
öğrencilerin süpervizyona bakış açıları: Yeditepe Üniversitesi örneği. XI. Ulusal
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Selçuk, İzmir, Türkiye.
Year 2018,
Volume: 8 Issue: 51, 2 - 28, 01.12.2018
Akkurt, M. N., Kolbert, J. ve Ng, K. (2018). Multicultural discussion as a moderator of key
counseling supervision-related constructs. International Journal for the Advancement of
Counselling, 1-14, DOI: 10.1007/s10447-018-9337-z
Aladağ, M. (2014). Psikolojik danışman eğitiminin farklı düzeylerinde bireyle psikolojik danışma
uygulaması süpervizyonunda kritik olaylar. Ege Eğitim Dergisi, 15, 428-475.
Aladağ, M. ve Bektaş, D. Y. (2009). Examining individual-counseling practicum in a Turkish
undergraduate counseling program. Eğitim Araştırmaları, 37, 53-70.
Aladağ, M. ve Kemer, G. (2015, Ekim). Türkiye’de psikolojik danışman eğitiminde bireyle
psikolojik danışma uygulaması ve süpervizyonu: Bir durum çalışması. 13. Ulusal PDR
Kongresi, Mersin.
Aladağ, M. ve Kemer, G. (2016). Psikolojik danışman eğitiminde bireyle psikolojik danışma
uygulamasının ve süpervizyonunun incelenmesi. Bilimsel Araştırma Projesi, Ege Üniversitesi,
İzmir.
American Psychological Association. (2014). Guidelines for clinical supervision in health service
psychology. http://apa.org/about/policy/guidelines-supervision.pdf adresinden erişildi.
Ancis, J. R. ve Marshall, D. S. (2010). Using a multicultural framework to assess supervisees'
perceptions of culturally competent supervision. Journal of Counseling and Development,
88(3), 277-284.
Arkin, N. (1999). Culturally sensitive student supervision: Difficulties and challenges. The
Clinical Supervisor, 18(2), 1-16.
Atik, G. (2015, Ekim). Yapılandırılmış akran grup süpervizyonu sürecinin psikolojik danışman
adaylarının psikolojik danışma öz-yeterlik düzeyleri üzerindeki etkisi. 13. Ulusal Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Atik, G., Çelik, E. G., Tutal, N. ve Güç, E. (2015, Ekim). Psikolojik danışman adaylarının akran
grup süpervizyonu sürecindeki metafor kullanımlarına ilişkin görüşleri. 13. Ulusal
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Atkinson, D. R. ve Lowe, S. M. (1995). The role of ethnicity, cultural knowledge, and
conventional techniques in counseling and psychotherapy. İçinde J. G. Ponterotto, J. M.
Casas, L. A. Suzuki ve C. M. Alexander (Ed.), Handbook of multicultural counseling (s. 387-
414). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
Bektaş, D. Y. (2006). Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterlikleri ve psikolojik danışman
eğitimindeki yeri. Ege Eğitim Dergisi, 1, 43-59.
Bernard, J. M. ve Goodyear, R. K. (2009). Fundamentals of clinical supervision (4th ed.) MA:
Pearson.
Borders, L. D. (2014). Best practices in clinical supervision: Another step in delineating
effective supervision practice. American Journal of Psychotherapy, 68, 151-162.
Bordin, E. S. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance.
Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 16(3), 252-260, doi: 10.1037/h0085885
Çokkültürlü Süpervizyon İlişkisinin Kurulması
Bordin, E. S. (1983). Supervision in counseling: II. Contemporary models of supervision: A
working alliance based model of supervision. The Counseling Psychologist. 11(1), 35-42.
http://dx.doi.org/10.1177/0011000083111007.
Burkard, A. W., Johnson, A. J., Madson, M. B., Pruitt, N. T., Contreras-Tadych, D. A.,
Kozlowski, J. M., Hess, S. A. ve Knox, S. (2006). Supervisor cultural responsiveness
and unresponsiveness in cross-cultural supervision. Journal of Counseling Psychology, 53(3),
288-301.
Büyükgöze- Kavas, A. (2011). Bireysel ve grupla psikolojik danışma uygulamalarına yönelik bir
değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2). 411-432.
Coleman, H. L. K. (1999). Training for multicultural supervision. İçinde E. Holloway ve M.
Carroll (Ed.) Training counseling supervisors (s.130-161). London: Sage Publications.
Chang, C. Y. ve Flowers, L. R. (2009). Multicultural supervision competence. İçinde: State of the
art in clinical supervision, (Eds. John R. Culbreth and Lori L. Brown). (ss.1-18). Routledge
Taylor & Francis Group.
Constantine G. C. (2003). Multicultural competence in supervision. İçinde D. B. Pope Davis,
H. L. K. Coleman, W. M. Liu ve R. L. Toporek (Ed.), Handbook of multicultural
competencies in counseling and psychology (s. 383-391). California: Sage Publications.
Cook, D. A. (1994). Racial identity in supervision. Counselor Education and Supervision, 34(2), 132-
141.
Cook, D. A. ve Helms, J. E. (1988). Visible racial/ethnic group supervisees' satisfaction with
cross-cultural supervision as predicted by relationship characteristics. Journal of Counseling
Psychology, 35(3), 268-274.
Deniz, A. Ç., Hülür, A. B. ve Ekinci, Y. (2016). Göç, strateji ve taktik: Suriyeli sığınmacıların
gündelik hayat deneyimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1077- 1087.
Denizli, S. (2010). Danışanların algıladıkları terapötik çalışma uyumu ve oturum etkisi düzeylerinin bazı
değişkenlere göre yordanması: Ege Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege
Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
Fong, M. L. ve Lease, S. H. (1997). Cross-cultural supervision: Issues for the White supervisor.
İçinde D. B. Pope-Davis ve H. L. K. Coleman (Ed.), Multicultural aspects of counseling series,
Vol. 7. Multicultural counseling competencies: Assessment, education and training, and supervision (s.
387-405). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
Fukuyama, M. A. (1994). Critical incidents in multicultural counseling supervision: A
phenomenological approach to supervision research. Counselor Education and Supervision,
34(2), 142-151.
Garrett, M. T., Borders, L. D., Crutchfield, L. B., Torres‐Rivera, E., Brotherton, D. ve Curtis,
R. (2001). Multicultural supervision: A paradigm of cultural responsiveness for
supervisors. Journal of Multicultural Counseling and Development, 29(2), 147-158.
Gatmon, D., Jackson, D., Koshkarian, L., Martos‐Perry, N., Molina, A., Patel, N. ve Rodolfa,
E. (2001). Exploring ethnic, gender, and sexual orientation variables in supervision: Do
they really matter?. Journal of Multicultural Counseling and Development, 29(2), 102-113.
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü (2018). Geçici koruma kapsamı altındaki öğrencilerin eğitim
hizmetleri.hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26120318_26-03-
2018__Ynternet_BYlteni.pdf adresinden erişildi.
Hird, J. S., Cavalieri, C. E., Dulko, J. P., Felice, A. A. ve Ho, T. A. (2001). Visions and realities:
Supervisee perspectives of multicultural supervision. Journal of Multicultural Counseling and
Development, 29(2), 114-130.
Holloway, E. L. (1995). Clinical supervision: A systems approach. Thousand Oaks, CA: Sage
Publications.
Horrocks, S. ve Smaby, M. H. (2006). The supervisory relationship: Its impact on trainee
personal and skills development. Compelling Perspectives on Counselling: VISTAS, 173-176.
Inman, A. G. (2006). Supervisor multicultural competence and its relation to supervisory
process and outcome. Journal of Marital and Family Therapy, 32(1), 73-85.
İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2018). Göç istatistikleri.
http://www.goc.gov.tr/ icerik6/ gecici-koruma_363_378_4713_icerik adresinden
erişildi.
İlhan, T., Rahat, E. ve Yöntem, M. K. (2015, Ekim). Psikolojik danışman adaylarının süpervizyon
sürecinde yaşadıkları danışma kaygısına ve süpervizyon eğitimine yönelik deneyimlerinin incelenmesi.
Sözel Bildiri. 13. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Kağnıcı, D. Y. (2013). Çokkültürlü psikolojik danışman eğitiminin rehberlik ve psikolojik
danışmanlık lisans programlarına yerleştirilmesi. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik
Dergisi, 5(40), 222-231.
Kağnıcı, Y. (2015a, Ekim). Çokkültürlü süpervizyon ve çokkültürlü süpervizyon yeterlikleri.. 13. Ulusal
PDR Kongresi, Mersin, Türkiye.
Kağnıcı, D. Y. (2015b). Çokkültürlülük ve Türkiye’deki duruma ilişkin değerlendirmeler. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 26, 44-46.
Karaırmak, Ö. (2015). Psikolojik danışma alanında değişen paradigma: Kültüre duyarlı ve hak
savunucusu psikolojik danışman eğitimi. F. Kurter ve J.S. Mattis. Türkiye’de uygulamacıların gözüyle psikolojik danışmada kültüre duyarlı olma içinde (s. 362-385) İstanbul:
Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
Karasu, M. A. (2016). Şanlıurfa’da yaşayan Suriyeli sığınmacıların kentle uyum sorunu. Süleyman
Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21, 995-1014.
Killian, K. D. (2001). Differences making a difference: Cross-cultural interactions in
supervisory relationships. Journal of Feminist Family Therapy, 12(2-3), 61-103.
Koç, İ. (2013). Kişilerarası süreci hatırlama tekniğine dayalı süpervizyonun psikolojik danışman adaylarının
psikolojik danışma becerilerine, özyeterlik ve kaygı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora
tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
Ladany, N., Hill, C. E., Corbett, M. M. ve Nutt, E. A. (1996). Nature, extent, and importance
of what psychotherapy trainees do not disclose to their supervisors. Journal of Counseling
Psychology, 43(1), 10-24.
Ladany, N., Ellis, M. V. ve Friedlander, M. L. (1999). The supervisory working alliance, trainee
self-efficacy, and satisfaction. Journal of Counseling and Development, 77(4), 447-455.
Ladany, N. ve Lehrman-Waterman, D. E. (1999). The content and frequency of supervisor
self-disclosures and their relationship to supervisor style and the supervisory working
alliance. Counselor Education and Supervision, 38(3), 143-160, doi: 10.1002/j.1556-
6978.1999.tb00567.x
Lawless, J. J., Gale, J. E. ve Bacigalupe, G. (2001). The discourse of race and culture in family
therapy supervision: A conversation analysis. Contemporary Family Therapy, 23(2), 181-197.
Leong, F. T. Ve Wagner, N. S. (1994). Cross‐cultural counseling supervision: What do we
know? What do we need to know?. Counselor Education and Supervision, 34(2), 117-131.
Meydan, B. (2015a). Psikolojik danışman adaylarının içerik yansıtma ve duygu yansıtma
becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 30(4), 1-15.
Meydan, B. (2015b). Bireyle psikolojik danışma uygulamasında mikrobeceri süpervizyon
modelinin etkililiğinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma Dergisi, 5(43), 55-68.
Meydan, B. ve Koçyiğit Özyiğit, M. (2016). Süpervizyon ilişkisi: Psikolojik danışma
süpervizyonunda kritik bir öğe. Ege Eğitim Dergisi, 1, 225-257.
Meydan, B. ve Denizli, S. (2018). Turkish undergraduate supervisees’ views regarding
supervisory relationship. Eurasian Journal of Educational Research, 74, 1-24, DOI:
10.14689/ejer.2018.74.1
Muse-Burke, J. L., Ladany, N. ve Deck, M. D. (2001). The supervisory relationship. İçinde: L. J.
Bradley ve N. Ladany (Editör). Counselor supervision: Principles, process and practice (28-62).
Hove: Brunner-Routledge.
Nelson, M. L. ve Friedlander, M. L. (2001). A close look at conflictual supervisory
relationships: The trainee's perspective. Journal of Counseling Psychology, 48(4).
Norton, R. A. ve Coleman, H. L. K. (2003). Multicultural supervision. The influence of racerelatedissues in supervision process and outcome. İçinde D. B. Pope Davis, H. L. K. Coleman, W. M. Liu ve R. L. Toporek (Ed.), Handbook of multicultural competencies in
counseling and psychology (s. 114-134). California: Sage Publications.
Pamukçu, B. (2011). The investigation of counseling self-efficacy levels of counselor trainees.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
Priest, R. (1994). Minority supervisor and majority supervisee: Another perspective of clinical
reality. Counselor Education and Supervision, 34(2), 152-158.
Ramos-Sanchez, L., Esnil, E., Goodwin, A., Riggs, S., Touster, L. O., Wright, L. K. ve Rodolfa,
E. (2002). Negative supervisory events: Effects on supervision and supervisory alliance.
Professional Psychology: Research and Practice, 33(2), 197-202.
Siviş Çetinkaya, R. ve Karaırmak, Ö. (2012). Psikolojik danışman eğitiminde süpervizyon. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 107-121.
Speight, S. L., Myers, L. J., Cox, C. I. ve Highlen, P. S. (1991). A redefinition of multicultural
counseling. Journal of Counseling and Development, 70, 29-36.
Soheilian, S. S., Inman, A. G., Klinger, R. S., Isenberg, D. S. ve Kulp, L. E. (2014).
Multicultural supervision: Supervisees’ reflections on culturally competent supervision.
Counselling Psychology Quarterly, 27(4), 379-392.
Sue, D. W., Arrendondo, P. ve McDavis, R. J. (1992). Multicultural counseling competencies and
standards: A call to professionals. www.aca.org adresinden 4 Nisan 2007 tarihinde elde
edilmiştir.
Ülker Tümlü, G., Balkaya Çetin, A. ve Kurtyılmaz, Y. (2015, Ekim). Psikolojik danışman
adaylarının bireyle psikolojik danışma oturumlarının değerlendirilmesi. 13. Ulusal
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Mersin, Türkiye.
Vontress, C. E. (2002). The making of a culturally competent counselor. İçinde W. J. Lonner,
D. L. Dinnel, S. A. Hayes ve D. N. Sattler (Ed.), Online readings in psychology and culture
(Unit 10, Chapter 1), (http://www.wwu.edu/~culture), Center for Cross-Cultural
Research, Western Washington University, Bellingham, Washington USA.
Wong, L. C., Wong, P. T. ve Ishiyama, F. I. (2013). What helps and what hinders in crosscultural clinical supervision: A critical incident study. The Counseling Psychologist, 41(1), 66-
85.
Zeren, Ş. ve Yılmaz, S. (2011, Ekim). Bireyle psikolojik danışma uygulaması dersini alan
öğrencilerin süpervizyona bakış açıları: Yeditepe Üniversitesi örneği. XI. Ulusal
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Selçuk, İzmir, Türkiye.