Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 10 Issue: 58, 475 - 494, 30.09.2020

Abstract

References

  • Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44(4), 709-716.
  • Akın, A., Çetin, R., & Özen, Y. (2017). The validity and reliability of Turkish version of the Brief Adolescents’ Subjective Well-being in School Scale. Journal of European Education, 6(1), 1-7.
  • Allen, J. P., & Land, D. (1999). Attachment in adolescence, J. Cassidy, P. R. Shaver (Eds.), Handbook of Attachment Theory, Research and Clinical Applications, New York: Gullford Press.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Arend, R., Gove, F., & Sroufe, L. A. (1979). Continuity of individual adaptation from infancy to kindergarten: A predictive study of ego resiliency and curiosity in preschoolers. Child Development, 50, 950-959.
  • Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-451.
  • Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Social Psychology, (1. Basım), (O. Gündüz, çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Asıcı, E., & İkiz, F. E. (2018). Okulda öznel iyi oluşun okul iklimi ve öz-yeterlik açısından yordanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 621-638. doi: 10.16986/HUJE.2018038523
  • Ausubel, D. P. (1954). Theory and problems of adolescent development, Grune & Stratton, Inc., New York, 156(6), 661.
  • Bandura, A. (2008) An agentic perspective on positive psychology. Lopes S.J. (Ed) Positive Psychology, London: Greenwood Publishing Groupe.
  • Bartholomew, K., & Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226.
  • Batyra, A. (2017). Türkiye’de cinsiyete dayalı başarı farkı. Aydın Doğan Vakfı ve Eğitim Reformu Girişimi Raporu.https://aydindoganvakfi.org.tr/static/media/images/files/PISA_TR.pdf adresinden erişildi.
  • Baytemir, K. (2014). Ergenlikte ebeveyne ve akrana bağlanma ile önel iyi oluş arasındaki ilişkide kişilerarası yeterliliğin aracılığı (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bonab, B. G., & Koohsar, A. A. H. (2011). Relations between quality of attachment and psychological symptoms in college students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 197-201.
  • Borkar, V. N. (2016). Positive school climate and positive education: Impact on student’s well-being. Indian Journal of Health and Wellbeing, 7(8), 861-862.
  • Bowlby, J. (1973). Attachment and loss volume II: Separation. New York: Basic Books.
  • Bowlby, J. (1982). Attachment and loss volume I: Attachment (2nd edition). New York: Basic Books.
  • Büyükcebeci, A. (2017). Ergenlerde sosyal dışlanma, yalnızlık ve okul öznel iyi oluş arasındaki ilişki: Empatik eğilimin aracı rolü (Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbay, H. (2010). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Chang, E. C., Maydeu-Olivares, A., & D'Zurilla, T. J. (1997). Optimism and pessimism as partially independent constructs: Relationship to positive and negative affectivity and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 3(23), 433-440.
  • Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 644-663.
  • Çeçen-Eroğul, R., & Yurtal, F. (2014). Eğitim psikolojisi el kitabı. Ankara: Mentis Yayınları.
  • DeNeve, K. M., & Cooper, H. (1998). The happy personality: a meta-analysis of 137 personality traits and subjective well-being. Psychological Bulletin, 124(2), 197-229.
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students’ perception of school: A cross cultural analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2), 89-107.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.
  • Diener, E. (1994). Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research, 31(2), 103-157.
  • Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302.
  • Diener, E. (2006). Guidelines for national indicators of subjective well-being and ill-being. Journal of Happiness Studies, 7(4), 397-404.
  • Dilmaç, B., & Ulusoy, K. (2016). Değerler eğitimi (4. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, T., Karaman, N. G., Çoban, A. E., & Çok, F. (2012). Ergenlerde arkadaşlık ilişkilerinin yordayıcısı olarak cinsiyet ve aileye ilişkin değişkenler. İlköğretim Online, 11(4), 1010-1020.
  • Du, Y., & Wei, M. (2015). A culturation, enculturation, social connectedness, and subjective well-being among Chinese international students. The Counseling Psychologist, 43(2), 299-325.
  • Ekşi, H., Demirci, İ., Kaya, Ç., & Ekşi, F. (2017). Karakter elişim İndeksi’nin Türk ergenlerdeki psikometrik özellikleri. Ege Eğitim Dergisi, 2(18), 476-500.
  • Ercan, H. (2015). Ergenler için Arkadaşa Bağlanma Ölçeği’nin psikometrik özellikleri ve uyarlama çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 227-240.
  • Eryılmaz, A., & Öğülmüş, S. (2010). Ergenlikte öznel iyi oluş ve beş faktörlü kişilik modeli. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 189-203
  • Gillham, J., Adams-Deutsch, Z., Werner, J., Reivich, K., Coulter-Heindl, V., Linkins, M., & Contero, A. (2011). Character strengths predict subjective well-being during adolescence. The Journal of Positive Psychology, 6(1), 31-44.
  • Girgin, S. (2016). Ortaöğretim öğrencilerin devamsızlık nedenleri: Balıkesir örneği (Yüksek Lisans Tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gül, S., Kıran, Ö., & Nasirsi, H. (2016). Ortaöğretim (lise) öğrencilerinin devamsızlık nedenleri ve yeni ortaöğretim kurumları yönetmeliğinin öğrenci devamsızlıkları üzerindeki etkileri (Atakum ilçesi örneği). Uluslarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44), 925-933.
  • Gottman, J. M. (1983). How children become friends. Monographs of the Society for Research in Child Development, 48, 1-86.
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1990). Love and work: An attachment-theoretical perspective. Journal of Personality and social Psychology, 59(2), 270.
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological Inquiry, 5(1), 1-22.
  • Ho, M. Y., Cheung, F. M., & Cheung, S. F. (2009). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and Individual Differences, 48, 658-663.
  • Hoşgörür, V., & Polat, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okula devamsızlık nedenleri: Söke ilçesi örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 25-38.
  • Huebner, E. S. (1994). Preliminary Development and Validation of a Multidimensional Life Satisfaction Scale for children. Psychological Assessment, 6(2), 149–158.
  • Jose, P. E., Ryan, N., & Pryor, J. (2012). Does social connectedness promote a greater sense of well‐being in adolescence over time? Journal of Research on Adolescence, 22(2), 235-251.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. İstanbul: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Karatzias, A., Papadioti-Athanasiou, V., Power, K.G., & Swanson, V. (2001). Quality of school life. A cross-cultural study of Greek and Scottish secondary school pupils. European Journal of Education, 36(1), 91-105.
  • Kaya, A., & Sezgin. M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin mutluluklarının eğitim stresi ve okul yaşam kalitesi tarafından yordanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 245-264.
  • Lavy, S., &Littman-Ovadia, H. (2011). All you need is love? Strengths mediate the negative association between attachment orientations and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 50, 1050-1055.
  • Liston, M. (2014). Conceptualizing and Validating the Character Virtues Index (CVI). (Order No. 3633828, University of Missouri - Saint Louis). ProQuest Dissertations and Theses, 334. http://search.proquest.com/docview/1611144972?accountid=35915 adresinden erişildi.
  • Little, K. C. (2003). Attachment, close friendship, and popularity in adolescence. (Distinguished Majors Thesis). University of Virginia, Charlottesville, VA, ABD.
  • Ma, C. Q., & Huebner, E. S. (2008). Attachment relationships and adolescents' life satisfaction: Some relationships matter more to girls than boys. Psychology in the Schools, 45(2), 177-190.
  • Morgan, C. T. (1991). Psikolojiye giriş (S. Karakaş, çev.). Ankara: Meteksan.
  • Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science, 6(1), 10-19.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(22), 295-322.
  • Özer, G. (2009). Öz belirleme kuramı çerçevesinde ihtiyaç doyumu, içsel güdülenme ve bağlanma stillerinin üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarına etkileri (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztekin, Ö. (2013). Lise öğrencilerinin devamsızlık nedenlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Öztürk, A. (2013). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: APA.
  • Priel, B., & Shamai, D. (1995). Attachment style and perceived social support: Effects on affect regulation. Personality and Individual Differences, 19(2), 235-241.
  • Raja, S. N., McGee, R., & Stanton, W. P. (1992). Perceived attachments to parents and peers and psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 21, 471-485.
  • Ross, A. G., Shochet, I. M., & Bellair, R. (2010). The role of social skills and school connectedness in preadolescent depressive symptoms. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 39(2), 269–275.
  • Sakınç, S. (2013). Öğrenci devamsızlığı nedenleri, sonuçları ve çözüm önerileri: Müdahale eylem planı. Uşak: GroupA Danışmanlık.
  • Santrock, J. W. (2014). Ergenlik. (D. M. Siyez, çev. ed.). Nobel Yayınları: Ankara.
  • Santrock, J. W. (2015). Yaşam boyu gelişim psikolojisi (13. bs.) (G. Yüksel, çev. ed.). Nobel Yayınları: Ankara.
  • Shoshani, A., Slone, M. (2013). Middle school transition from the strengths perspective: Young adolescents’ character strengths, subjective well-being, and school adjustment. Journal of Happiness Studies, 14(4), 1163-1181.
  • Simpson, J. A. (1990). Influence of attachment styles on romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 971-980.
  • Steel, P., Schmidt, J., & Shultz, J. (2008). Refining the relationship between personality and subjective well-being. Psychological Bulletin, 134(1), 138-161.
  • Suldo, S. M., Friedrich, A. A., White, T., Farmer, J., Minch, D., & Michalowski, J. (2009). Teacher support and adolescents' subjective well-being: A mixed-methods investigation. School Psychology Review, 38(1), 67-85.
  • Sunar, S. (2016). Türkiye’de ve başka ülkelerde okul terkleri ve devamsızlık. 12 Ekim 2019 tarihinde https://tedmem.org/mem-notlari/gorus/turkiyede-baska-ulkelerde-okul-terkleri-devamsizlik adresinden erişildi.
  • Sümer, N. (2006). Yetişkin bağlanma ölçeklerinin kategoriler ve boyutlar düzeyinde karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(57), 1.
  • Steinberg, L., & Silverberg, S.B. (1986). The vicissitues of autonomy in early adolescence. Child Development, 57, 841-851.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allynand Bacon.
  • Telef, B., & Ergün, E. (2013). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının yordayıcısı olarak öz-yeterlik. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 423-433. Doi: 10.5578/keg.5955
  • Tian, L., & Liu, W. (2007). School well-being and its’ relationships with self-perception of competence and personality in adolescent. Psychological Development and Education, 23(3), 44–49.
  • Tian, L. (2008). Developing scale for school well-being in adolescents. Psychological Development and Education, 24(3), 100–106.
  • Tian, L., Chen, H., & Heubner, E. S. (2014). The longitudinal relationships between basic psychological needs satisfaction at school and school-related subjective well-being in adolescents. Social Indicators Research, 119, 353-372. Doi: 10.1007/s11205-013-0495-4.
  • Tian, L., Wang, D., & Huebner, E. (2015). Development and validation of the Brief adolescents’ Subjective Well-being in School Scale (BASWBSS). Social Indicators Research, 120(2), 615-634.
  • Tian, L., Tian, Q., & Huebner, E. S. (2016). School-related social support and adolescents’ school-related subjective well-being: the mediating role of basic psychological needs satisfaction at school. Social Indicators Research, 128, 105-129. Doi: 10.1007/s11205-015-1021-7)
  • Toner, E., Haslam, N., Robinson, J., & Williams, P. (2012). Character strengths and wellbeing in adolescence: Structure and correlates of the values in action inventory of strengths for children. Personality and Individual Differences, 52(5), 637-642.
  • White, S. W. (2010). The school counselor’s role in dropout prevention. Journal of Counseling and Development, 88, 227-235.
  • Wilkinson, R. B. (2008). Development and Properties of the Adolescent Friendship Attachment Scale. Journal of Youth Adolescence, 37, 1270-1279.
  • Yücelten, E. (2016). Üniversite öğrencilerinde İnternet bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri ile ilişkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zimmermann, P., & Becker-Stoll, F. (2002). Stability of attachment representations during adolescence: The influence of ego-identity status. J Adolesc, 25(1), 107-124.

The Prediction Power of Attachment to Friends and Positive Character Strengths for Subjective Well-Being of Adolescents in School

Year 2020, Volume: 10 Issue: 58, 475 - 494, 30.09.2020

Abstract

The aim of this study is to investigate the predictive power of attachment to friends and positive character strengths in relation to subjective well-being of adolescents in school. The sample of the study is composed of 400 volunteers of high-school students in İstanbul European Side. Data are collected through Brief Adolescents’ Subjective Well-Being in School Scale, Adolescent Friendship Attachment Scale and Character Growth Index. The results indicated that there was no significant difference in subjective well-being according to gender but the difference was noted according to socio-economical factors and school attendance levels of adolescents. According the result of the multiple regression analysis, the secure attachment to friend and optimism as character strength significantly predict %13 of the difference in the school subjective well-being levels of adolescents. Additionally, secure attachment and closeness as character strength significantly predict %9 of the change in the school subjective well-being. The findings were then discussed in line with the literature.

References

  • Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44(4), 709-716.
  • Akın, A., Çetin, R., & Özen, Y. (2017). The validity and reliability of Turkish version of the Brief Adolescents’ Subjective Well-being in School Scale. Journal of European Education, 6(1), 1-7.
  • Allen, J. P., & Land, D. (1999). Attachment in adolescence, J. Cassidy, P. R. Shaver (Eds.), Handbook of Attachment Theory, Research and Clinical Applications, New York: Gullford Press.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Arend, R., Gove, F., & Sroufe, L. A. (1979). Continuity of individual adaptation from infancy to kindergarten: A predictive study of ego resiliency and curiosity in preschoolers. Child Development, 50, 950-959.
  • Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-451.
  • Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Social Psychology, (1. Basım), (O. Gündüz, çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Asıcı, E., & İkiz, F. E. (2018). Okulda öznel iyi oluşun okul iklimi ve öz-yeterlik açısından yordanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 621-638. doi: 10.16986/HUJE.2018038523
  • Ausubel, D. P. (1954). Theory and problems of adolescent development, Grune & Stratton, Inc., New York, 156(6), 661.
  • Bandura, A. (2008) An agentic perspective on positive psychology. Lopes S.J. (Ed) Positive Psychology, London: Greenwood Publishing Groupe.
  • Bartholomew, K., & Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226.
  • Batyra, A. (2017). Türkiye’de cinsiyete dayalı başarı farkı. Aydın Doğan Vakfı ve Eğitim Reformu Girişimi Raporu.https://aydindoganvakfi.org.tr/static/media/images/files/PISA_TR.pdf adresinden erişildi.
  • Baytemir, K. (2014). Ergenlikte ebeveyne ve akrana bağlanma ile önel iyi oluş arasındaki ilişkide kişilerarası yeterliliğin aracılığı (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bonab, B. G., & Koohsar, A. A. H. (2011). Relations between quality of attachment and psychological symptoms in college students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 197-201.
  • Borkar, V. N. (2016). Positive school climate and positive education: Impact on student’s well-being. Indian Journal of Health and Wellbeing, 7(8), 861-862.
  • Bowlby, J. (1973). Attachment and loss volume II: Separation. New York: Basic Books.
  • Bowlby, J. (1982). Attachment and loss volume I: Attachment (2nd edition). New York: Basic Books.
  • Büyükcebeci, A. (2017). Ergenlerde sosyal dışlanma, yalnızlık ve okul öznel iyi oluş arasındaki ilişki: Empatik eğilimin aracı rolü (Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbay, H. (2010). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Chang, E. C., Maydeu-Olivares, A., & D'Zurilla, T. J. (1997). Optimism and pessimism as partially independent constructs: Relationship to positive and negative affectivity and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 3(23), 433-440.
  • Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 644-663.
  • Çeçen-Eroğul, R., & Yurtal, F. (2014). Eğitim psikolojisi el kitabı. Ankara: Mentis Yayınları.
  • DeNeve, K. M., & Cooper, H. (1998). The happy personality: a meta-analysis of 137 personality traits and subjective well-being. Psychological Bulletin, 124(2), 197-229.
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors as a reflection of middle school students’ perception of school: A cross cultural analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2), 89-107.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.
  • Diener, E. (1994). Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research, 31(2), 103-157.
  • Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302.
  • Diener, E. (2006). Guidelines for national indicators of subjective well-being and ill-being. Journal of Happiness Studies, 7(4), 397-404.
  • Dilmaç, B., & Ulusoy, K. (2016). Değerler eğitimi (4. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, T., Karaman, N. G., Çoban, A. E., & Çok, F. (2012). Ergenlerde arkadaşlık ilişkilerinin yordayıcısı olarak cinsiyet ve aileye ilişkin değişkenler. İlköğretim Online, 11(4), 1010-1020.
  • Du, Y., & Wei, M. (2015). A culturation, enculturation, social connectedness, and subjective well-being among Chinese international students. The Counseling Psychologist, 43(2), 299-325.
  • Ekşi, H., Demirci, İ., Kaya, Ç., & Ekşi, F. (2017). Karakter elişim İndeksi’nin Türk ergenlerdeki psikometrik özellikleri. Ege Eğitim Dergisi, 2(18), 476-500.
  • Ercan, H. (2015). Ergenler için Arkadaşa Bağlanma Ölçeği’nin psikometrik özellikleri ve uyarlama çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 227-240.
  • Eryılmaz, A., & Öğülmüş, S. (2010). Ergenlikte öznel iyi oluş ve beş faktörlü kişilik modeli. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 189-203
  • Gillham, J., Adams-Deutsch, Z., Werner, J., Reivich, K., Coulter-Heindl, V., Linkins, M., & Contero, A. (2011). Character strengths predict subjective well-being during adolescence. The Journal of Positive Psychology, 6(1), 31-44.
  • Girgin, S. (2016). Ortaöğretim öğrencilerin devamsızlık nedenleri: Balıkesir örneği (Yüksek Lisans Tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gül, S., Kıran, Ö., & Nasirsi, H. (2016). Ortaöğretim (lise) öğrencilerinin devamsızlık nedenleri ve yeni ortaöğretim kurumları yönetmeliğinin öğrenci devamsızlıkları üzerindeki etkileri (Atakum ilçesi örneği). Uluslarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44), 925-933.
  • Gottman, J. M. (1983). How children become friends. Monographs of the Society for Research in Child Development, 48, 1-86.
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1990). Love and work: An attachment-theoretical perspective. Journal of Personality and social Psychology, 59(2), 270.
  • Hazan, C., & Shaver, P. R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological Inquiry, 5(1), 1-22.
  • Ho, M. Y., Cheung, F. M., & Cheung, S. F. (2009). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and Individual Differences, 48, 658-663.
  • Hoşgörür, V., & Polat, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okula devamsızlık nedenleri: Söke ilçesi örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 25-38.
  • Huebner, E. S. (1994). Preliminary Development and Validation of a Multidimensional Life Satisfaction Scale for children. Psychological Assessment, 6(2), 149–158.
  • Jose, P. E., Ryan, N., & Pryor, J. (2012). Does social connectedness promote a greater sense of well‐being in adolescence over time? Journal of Research on Adolescence, 22(2), 235-251.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. İstanbul: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Karatzias, A., Papadioti-Athanasiou, V., Power, K.G., & Swanson, V. (2001). Quality of school life. A cross-cultural study of Greek and Scottish secondary school pupils. European Journal of Education, 36(1), 91-105.
  • Kaya, A., & Sezgin. M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin mutluluklarının eğitim stresi ve okul yaşam kalitesi tarafından yordanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 245-264.
  • Lavy, S., &Littman-Ovadia, H. (2011). All you need is love? Strengths mediate the negative association between attachment orientations and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 50, 1050-1055.
  • Liston, M. (2014). Conceptualizing and Validating the Character Virtues Index (CVI). (Order No. 3633828, University of Missouri - Saint Louis). ProQuest Dissertations and Theses, 334. http://search.proquest.com/docview/1611144972?accountid=35915 adresinden erişildi.
  • Little, K. C. (2003). Attachment, close friendship, and popularity in adolescence. (Distinguished Majors Thesis). University of Virginia, Charlottesville, VA, ABD.
  • Ma, C. Q., & Huebner, E. S. (2008). Attachment relationships and adolescents' life satisfaction: Some relationships matter more to girls than boys. Psychology in the Schools, 45(2), 177-190.
  • Morgan, C. T. (1991). Psikolojiye giriş (S. Karakaş, çev.). Ankara: Meteksan.
  • Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science, 6(1), 10-19.
  • Özdemir, S., & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(22), 295-322.
  • Özer, G. (2009). Öz belirleme kuramı çerçevesinde ihtiyaç doyumu, içsel güdülenme ve bağlanma stillerinin üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarına etkileri (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztekin, Ö. (2013). Lise öğrencilerinin devamsızlık nedenlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Öztürk, A. (2013). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: APA.
  • Priel, B., & Shamai, D. (1995). Attachment style and perceived social support: Effects on affect regulation. Personality and Individual Differences, 19(2), 235-241.
  • Raja, S. N., McGee, R., & Stanton, W. P. (1992). Perceived attachments to parents and peers and psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 21, 471-485.
  • Ross, A. G., Shochet, I. M., & Bellair, R. (2010). The role of social skills and school connectedness in preadolescent depressive symptoms. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 39(2), 269–275.
  • Sakınç, S. (2013). Öğrenci devamsızlığı nedenleri, sonuçları ve çözüm önerileri: Müdahale eylem planı. Uşak: GroupA Danışmanlık.
  • Santrock, J. W. (2014). Ergenlik. (D. M. Siyez, çev. ed.). Nobel Yayınları: Ankara.
  • Santrock, J. W. (2015). Yaşam boyu gelişim psikolojisi (13. bs.) (G. Yüksel, çev. ed.). Nobel Yayınları: Ankara.
  • Shoshani, A., Slone, M. (2013). Middle school transition from the strengths perspective: Young adolescents’ character strengths, subjective well-being, and school adjustment. Journal of Happiness Studies, 14(4), 1163-1181.
  • Simpson, J. A. (1990). Influence of attachment styles on romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 971-980.
  • Steel, P., Schmidt, J., & Shultz, J. (2008). Refining the relationship between personality and subjective well-being. Psychological Bulletin, 134(1), 138-161.
  • Suldo, S. M., Friedrich, A. A., White, T., Farmer, J., Minch, D., & Michalowski, J. (2009). Teacher support and adolescents' subjective well-being: A mixed-methods investigation. School Psychology Review, 38(1), 67-85.
  • Sunar, S. (2016). Türkiye’de ve başka ülkelerde okul terkleri ve devamsızlık. 12 Ekim 2019 tarihinde https://tedmem.org/mem-notlari/gorus/turkiyede-baska-ulkelerde-okul-terkleri-devamsizlik adresinden erişildi.
  • Sümer, N. (2006). Yetişkin bağlanma ölçeklerinin kategoriler ve boyutlar düzeyinde karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(57), 1.
  • Steinberg, L., & Silverberg, S.B. (1986). The vicissitues of autonomy in early adolescence. Child Development, 57, 841-851.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allynand Bacon.
  • Telef, B., & Ergün, E. (2013). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının yordayıcısı olarak öz-yeterlik. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 423-433. Doi: 10.5578/keg.5955
  • Tian, L., & Liu, W. (2007). School well-being and its’ relationships with self-perception of competence and personality in adolescent. Psychological Development and Education, 23(3), 44–49.
  • Tian, L. (2008). Developing scale for school well-being in adolescents. Psychological Development and Education, 24(3), 100–106.
  • Tian, L., Chen, H., & Heubner, E. S. (2014). The longitudinal relationships between basic psychological needs satisfaction at school and school-related subjective well-being in adolescents. Social Indicators Research, 119, 353-372. Doi: 10.1007/s11205-013-0495-4.
  • Tian, L., Wang, D., & Huebner, E. (2015). Development and validation of the Brief adolescents’ Subjective Well-being in School Scale (BASWBSS). Social Indicators Research, 120(2), 615-634.
  • Tian, L., Tian, Q., & Huebner, E. S. (2016). School-related social support and adolescents’ school-related subjective well-being: the mediating role of basic psychological needs satisfaction at school. Social Indicators Research, 128, 105-129. Doi: 10.1007/s11205-015-1021-7)
  • Toner, E., Haslam, N., Robinson, J., & Williams, P. (2012). Character strengths and wellbeing in adolescence: Structure and correlates of the values in action inventory of strengths for children. Personality and Individual Differences, 52(5), 637-642.
  • White, S. W. (2010). The school counselor’s role in dropout prevention. Journal of Counseling and Development, 88, 227-235.
  • Wilkinson, R. B. (2008). Development and Properties of the Adolescent Friendship Attachment Scale. Journal of Youth Adolescence, 37, 1270-1279.
  • Yücelten, E. (2016). Üniversite öğrencilerinde İnternet bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri ile ilişkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zimmermann, P., & Becker-Stoll, F. (2002). Stability of attachment representations during adolescence: The influence of ego-identity status. J Adolesc, 25(1), 107-124.
There are 86 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychology
Journal Section Makaleler
Authors

Halil Ekşi This is me

Esra Bakiler

Rabia Türkücü This is me

Füsun Ekşi This is me

Publication Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 58

Cite

APA Ekşi, H., Bakiler, E., Türkücü, R., Ekşi, F. (2020). The Prediction Power of Attachment to Friends and Positive Character Strengths for Subjective Well-Being of Adolescents in School. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 10(58), 475-494.

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.