The purpose of this study was to examine whether education students' career adaptability, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major and voluntary choice of it are significant predictors of major satisfaction. In this study, Savickas’ career construction theory and Holland’s theory of vocational choice were used. The research was designed according to the correlational model and included 828 students from the education department of a public university. The results of the hierarchical regression analysis showed that the concern, control, and confidence subscales under career adaptability were significant predictors of major satisfaction, but the curiosity subscale was not. In addition, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major in the future, and voluntary choice of one’s major were significant predictors of major satisfaction among the students.
Career Adaptability Career Construction Theory Major Satisfaction Person-Major Fit Theory of Vocational Choice
Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin bölümlerini isteyerek seçmeleri, bölümleriyle ilgili bir alanda çalışmayı istemeleri, kariyer uyumları ve birey-bölüm uygunluk düzeylerinin bölüm memnuniyetinin önemli düzeyde yordayıcısı olup olmadığını incelemektir. Araştırmada Savickas'ın kariyer yapılandırma kuramı ve Holland'ın meslek seçimi kuramı temel alınmıştır. Araştırmada yordamaya yönelik ilişkisel model kullanılmıştır. Araştırma grubunu bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi lisans programlarında öğrenimlerine devam eden 828 öğrenci oluşturmaktadır. Hiyerarşik regresyon analizi sonucunda kariyer uyumunun ilgi, kontrol, güven alt boyutlarının öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu, merak alt boyutunun bölüm memnuniyetinin önemli bir yordayıcısı olmadığı bulunmuştur. Ayrıca birey-bölüm uygunluğu, bölümünü isteyerek seçme ve bölümüyle ilgili bir alanda çalışmayı isteme değişkenlerinin, öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu görülmüştür.
Kariyer Uyumu Kariyer Yapılandırma Kuramı Bölüm Memnuniyeti Birey-Bölüm Uygunluğu Meslek Seçimi Kuramı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 63 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.