The present study aims to adapt the “Academic Resilience Scale-30” (ARS-30) into Turkish and examine its validity and reliability. The Ars-30 consists of a three-factor structure: perseverance, reflective and adaptive help-seeking, negative affectivity, and emotional response. The study sample consisted of 687 students. As a result of the CFA analysis, it was determined that the scale was in good agreement with the three-factor structure determined in its original form. Similar scale validity analyzes of the scale were made with the general self-efficacy scale and significant positive relationships were determined between both scales. The overall reliability Cronbach Alpha coefficient of the ARS-30 is.89; The Cronbach’s alpha coefficients of the ARS-30 subscales varied from .71 to .85, thus indicating an acceptable level. As a result, it can be said that ARS-30 is a valid and reliable measurement tool for university students in Turkey.
Araştırmada, ‘’Akademik Yılmazlık Ölçeğinin (ARS-30)’’ Türk kültürüne uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılarak envanterin Türk literatürüne kazandırılması amaçlanmıştır. ARS-30, azim, yansıtıcı ve uyarlanabilir yardım arayışı, olumsuz duygulanım ve duygusal tepki olmak üzere 3 alt boyuta sahiptir. Çalışmaya gönüllü 687 öğrenci katılmıştır. DFA analizi sonucunda, ölçeğin özgün formunda belirlenen 3 boyutlu yapıyla iyi uyum gösterdiği tespit edilmiştir. Ölçeğin benzer ölçek geçerliği analizleri genel öz yeterlik ölçeğiyle yapılmış ve her iki ölçek arasında anlamlı pozitif ilişkiler belirlenmiştir. ARS-30’un genel güvenirlik Cronbach Alpha katsayısı .89; alt boyutlarının Cronbach alfa katsayılarının .71 ile .85 arasında değiştiği ve kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, ARS-30’un Türkiye’deki üniversite öğrencileri için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2022 |
Publication Date | July 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 65 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.