Peer abuse is commonly seen as bullying behaviors The most common definition of bullying used in the literature was formulated by Dan nbsp;Olweus According to Olweus bullying is an aggressive behavior that: a is intended to cause harm or distress b occurs repeatedly over nbsp;time and c occurs in a relationship in which there is an imbalance of power Peer abuse shares many characteristics with other types of nbsp;abuse namely child maltreatment and domestic violence Bullying behaviors may be physical verbal non physical and non verbal and may be direct and indirect nbsp; Boys are more nbsp;ikely than girls to report bullying behaviors While boys are bullied by only boys girls are bullied by both girls and boys Although nbsp; being bullied decreases with age bullying others does not show the same pattern Researches identified nbsp; many nbsp;individual and environmental factors that place children and adolescents at risk nbsp; for bullying nbsp; others and being bullied Bullying may effect the physical and psychological health and academic work of children who are targeted Physicians have important roles in identifying at risk nbsp;
Akran istismarı sıklıkla kabadayılık zorbalık davranışları şeklinde karşımıza çıkmaktadır Kabadayılık zorbalığın yaygın olarak kabul edilen tanımlaması Dan Olweus tarafından yapılmıştır Olweus rsquo;a göre kabadayılık zorbalık nbsp; saldırgan bir davranıştır Güç dengesizliği olan ilişkilerde gözlenir Karşı tarafa zarar ya da sıkıntı vermeye yöneliktir ve zaman içerisinde tekrarlanır Kabadayılık zorbalığın çocuk istismarı aile içi şiddet gibi diğer istismar tipleriyle pek çok ortak özelliği vardır Kabadayılık zorbalık fiziksel sözel ya da diğer direkt ya da indirekt yöntemler nbsp;kullanılarak gerçekleştirilebilir nbsp; Bu davranışlar erkeklerde daha sık görülmekte ve erkekler erkekler tarafından hedef seçilirken kızlar hem erkekler hem de kızlar tarafından hedef seçilmektedir Kabadayılığa zorbalığa uğrama yaşla azalırken kabadayılık zorbalık yapma yaşla nbsp;
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 |