Research Article
BibTex RIS Cite

Transmedya hikâyeciliği kapsamında buz devri (the ice age) evreninin incelenmesi

Year 2022, , 90 - 106, 31.12.2022
https://doi.org/10.47934/tife.11.02.01

Abstract

Tüketicilerin izleyici konumundan üreten tüketici konumuna geçişi gibi pazarlama iletişim sürecini derinden etkileyen gelişmeler neticesinde transmedya hikâyeciliği kendine önemli bir yer edinmiştir. Hikâyelerin kendi evrenlerinin dışında farklı mecralarda, farklı bakış açılarıyla devam ettirilmesi; izleyicilerin katılımı ve paylaşımına olanak sağlaması transmedya hikâyeciliğinin temellerini oluşturmaktadır. Araştırma nitel bir çalışma özelliğine sahiptir. Araştırmada örnekleme yöntemi olarak amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi seçilmiş, bu kapsamda araştırma örneği Buz Devri Anlatısı (The Ice Age) olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada transmedya hikâyeciliğinin yedi temel kriterinin Buz Devri açısından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Buz Devri evreni yaklaşık yirmi yıllık süreç içinde yalnızca sinema filmi olarak kalmamış, seyirciye ulaşma noktasında pek çok farklı mecrada ve pek çok farklı hikâyeyle anlatısına devam etmiştir. Araştırma kapsamında yapılan incelemeler sonucunda ana hikâye evreni ve onun uzantıları olan kısa filmlerin, videoların, mobil uygulamalar ve oyunların, gösterilerin, tiyatroların ve sosyal medya hesaplarının pek çok mecrada yer aldığı görülmektedir. Buz Devri evreni transmedya hikâye anlatımı bakımından incelendiğinde, izleyicilerin farklı mecralara geçişinin sağlandığı, bu mecralarda hikâyeyi deneyimleyebildikleri ve bu deneyimleri diğer izleyicilerle paylaşabildikleri görülmektedir. Bunun yanında hikâye evreninin farklı karakterlerle, farklı evrenlerde ve farklı bakış açılarıyla genişletildiği ortaya çıkmaktadır. Buz Devri evreni yedi ilke çerçevesinde incelendiğinde, araştırma sonucunda bu ilkelerin başarıları bir şekilde uygulandığı ve Buz Devri evreninin transmedya hikâyeciliği için önemli bir örnek olduğu değerlendirilmektedir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

References

  • Akdoğan, Ç. (2021). Sosyal medyada transmedya hikâyeciliği. D. T. Akkaya ve Ş. Özhan içinde, Sosyal Medyada Pazarlamanın Gücü: Kavramlar, İşleyiş ve Güncel Yaklaşımlar, Gazi Kitabevi: Ankara.
  • Akgül, M. ve Toprak, H. H. (2021). Yakınsama kültürü ve transmedya hikâye anlatıcılığı üzerine bir çalışma: Eltilerin savaşı filmi. Aksaray İletişim Dergisi, 3(1), 43-61.
  • BBC (2012, 16 Temmuz). 'Buz Devri 4' gişede rekor kırdı. BBC News Türkçe. Erişim adresi: https://www.bbc.com/turkce/haberler/2012/07/120716_iceagefour
  • Böke, K. (Ed.) (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Brummitt, C. (2016). Pottermore: Transmedia storytelling and authorship in Harry Potter. The Midwest Quarterly, 58(1), 112-132.
  • Coombs, T. (2019). Transmedia storytelling: a potentially vital resource for CSR communication. Corporate Communications: An International Journal, 24(2), 351-367.
  • Ciastellardi, M., & Di Rosario, G. (2015). Transmedia literacy: A premise. International Journal of Transmedia Literacy, 1(1), 7-16.
  • Çalık, M. ve Nizam, F. (2020). Pazarlama halkla ilişkilerinde transmedya hikâyeciliği uygulamaları: Turkcell "Emocanlar" kampanyası örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (İktisadi ve İdari Bilimler), 9-21.
  • Davis, C. H. (2013). Audience value and transmedia products. In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change, (175-190). Goteborg: Nordicom.
  • Dönmez, M. ve Güler, Ş. (2016). Transmedya hikâyeciliği “doritos akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(16), 155-175.
  • Disney Plus (Yapımcı). (2022 17 Haziran). Ice Age: Scrat Tales | Official Trailer| Disney+. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=QFwJJywzbDs&t=8s
  • Guynes, S. A., & Hassler-Forest, D. (2017). Star Wars and the history of transmedia storytelling. Amsterdam University Press.
  • Hills, M. (2016). LEGO Dimensions meets Doctor Who: Transbranding and New Dimensions of Transmedia Storytelling?. Icono, 14(14), 8-29, Doi: 10.7195/ri14.v14i1.942
  • Ice Age Live! A Mammoth adventure. (2022, 10 Şubat). In Ice Age Wiki. Retrieved from https://iceage.fandom.com/wiki/Ice_Age_Live!_A_Mammoth_Adventure#:~:text=A%20Mammoth%20Adventure%20was%20a,by%20Ice%20Age%20on%20Ice.
  • Ice Age Wiki. (2022, 10 Şubat). In Ice Age Wiki. Retrieved from https://iceage.fandom.com/wiki/Ice_Age_Wiki
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. MIT Technology Review. Retrieved from http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.
  • Jenkins, H. (2010a). Transmedia education: the 7 principle revisited. http://henryjenkins.org/blog/2010/06/transmedia_education_the_7_pri.html
  • Jenkins, H. (2010b). Transmedia storytelling and entertainment: an annotated syllabus, Continuum, 24(6), 943-958, Doi: 10.1080/10304312.2010.510599
  • Jenkins, H., Purushotma, R., Clinton, K., Weigel, M., & Robison, A. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. London: The MIT Press Cambridge.
  • Gümüş, İ. (2019). Transmedya hikâyeciliği aracılığı ile marka sadakati inşasına yönelik bir örnek çalışma: ‘Angrybirds’. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(1), 174-197.
  • Karcı, H. D. (2019). Transmedya hikâyeciliği kapsamında değişen tüketici davranışı. Journal of International Social Research, 12(62), 1431-1440.
  • Kinke, N. (2011). Producers guild of america agrees on new credit: “transmedia producer. Retrieved from http://www.deadline.com/2010/04/producers-guild-of-america-vote- on-creation-of-new-credittransmedia-producer/.
  • Koçyiğit, A. (2018). Transmedya ve dijital reklam anlatısı. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği: Konya.
  • Lenhart, A. & Madden M. (2005). Teen content creators and consumers. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project. Retrievedfrom https://www.pewresearch.org/internet/2006/07/19/part-1-introduction-4/
  • Nanou, V., Kaimara, P., & Papadopoulou, A. (2018, June). Transmedia storytelling and creative writing: Can media convergence change the way we creatively write?. Digital Culture & AudioVisual Challenges (DCAC-2018), Corfu, Yunanistan.
  • Nedelcheva, I. (2016). Analysis of transmedia storytelling in Pokémon GO. International Journal of Humanities and Social Sciences, 10(11), 3744-3752.
  • Oktan, A. (2018, Nisan). Yakınsama kültürü ve anlatının medyalararası inşası: Madagaskar örneği. 16th International Symposium Communication in the Millennium – CIM 2018, Eskişehir, Türkiye.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pratten, R. (2011). Getting started with transmedia storytelling: a practical guide for beginners. Kaliforniya: CreateSpace.
  • Roxo, F. (2020). Transmedia storytelling as a potential employer branding strategy. U. Porto Journal of Engineering, 6 (1), 66-77.
  • Sánchez, C.C. (2014). Transmedia storytelling, an ally of corporate communication: #Dropped by Heineken case study. Communication Society, 27(3), 127-150.
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606.
  • Scolari, C. A., & Ibrus, I. (2014). Transmedia critical: empirical investigations into multiplatform and collaborative storytelling. International Journal of Communication, 8, 2191–200.
  • Sutherland, K. & Barker, R. (2014). The influence of transmedia storytelling portfolio examples on employer perceptions of public relations graduate employability – a pilot study. Asia Pacific Public Relations Journal, 15(1), 55-70.
  • Şahin, E. ve Kara, S. N. (2020). Dijital pazarlamada transmedya hikâyeciliği kapsamında garanti BBVA markası incelemesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (19. Uluslararası İşletmecilik Kongresi Özel Sayısı), 1, 55-80.
  • Toffler, A. (1980). The third wave. New York: William Morrow.
  • Tombul, I. (2018). Medya yakınsamasıyla değişen anlatı: Transmedya hikâyeciliği ile Simpsonlar. In 1st International CICMS Conference 4-5 May, Kuşadası, Turkey (p. 298).
  • Tuncer, M. (2018). Destinasyon pazarlaması ve transmedya: “The Water Diviner” üzerine bir değerlendirme. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 16(25), 117-129.
  • Veugen, C. (2016). Assassin's creed and Transmedia storytelling. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 8(2), 1-19.
  • Von Stackelberg, P., & Jones, R. E. (2014). Tales of our tomorrows: Transmedia storytelling and communicating about the future. Journal of Futures Studies, 18(3), 57-76.
  • Zengin, F. (2020). Yakınsama çağında hikâye anlatmak: Transmedya hikâyeciliği kavramı üzerinden “Leyla ile Mecnun” dizisinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44, 169-190.

Investigation of the ice age universe in the scope of transmedia storytelling

Year 2022, , 90 - 106, 31.12.2022
https://doi.org/10.47934/tife.11.02.01

Abstract

Transmedia storytelling has gained an important place due to developments that profoundly affect the marketing communication process, such as the transition of consumers from the audience to the “prosumer” (producer-consumer) position suggested by Toffler (1980). Continuing the stories with different perspectives in different channels outside their universe and enabling the participation and sharing of the audience forms the basis of transmedia storytelling. The research has a qualitative study feature. The Ice Age was selected as the research sample using the criterion sampling method, which is one of the purposive sampling methods. The goal of this research is to assess the seven basic characteristics of transmedia storytelling in the context of The Ice Age universe. In the last two decades, the Ice Age universe has not simply stayed a film. Despite this, it has continued its story in a variety of mediums and with a variety of stories to reach the audience. As a result of the investigations, it has been discovered that the central story universe and its expansions, including short films, videos, mobile applications and games, shows, theaters, and social media accounts, take place across a variety of platforms. When looking at the Ice Age universe in terms of transmedia storytelling, it's clear that the audience is given the option of transitioning to multiple channels, where they can experience the story and share it with other viewers. Furthermore, the story's universe has been expanded with new characters, realms, and perspectives. When the Ice Age universe is examined within the framework of seven principles, as a consequence of the research it is evaluated that these principles are successfully applied and The Ice Age universe is a valuable example of transmedia storytelling.

Project Number

yok

References

  • Akdoğan, Ç. (2021). Sosyal medyada transmedya hikâyeciliği. D. T. Akkaya ve Ş. Özhan içinde, Sosyal Medyada Pazarlamanın Gücü: Kavramlar, İşleyiş ve Güncel Yaklaşımlar, Gazi Kitabevi: Ankara.
  • Akgül, M. ve Toprak, H. H. (2021). Yakınsama kültürü ve transmedya hikâye anlatıcılığı üzerine bir çalışma: Eltilerin savaşı filmi. Aksaray İletişim Dergisi, 3(1), 43-61.
  • BBC (2012, 16 Temmuz). 'Buz Devri 4' gişede rekor kırdı. BBC News Türkçe. Erişim adresi: https://www.bbc.com/turkce/haberler/2012/07/120716_iceagefour
  • Böke, K. (Ed.) (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Brummitt, C. (2016). Pottermore: Transmedia storytelling and authorship in Harry Potter. The Midwest Quarterly, 58(1), 112-132.
  • Coombs, T. (2019). Transmedia storytelling: a potentially vital resource for CSR communication. Corporate Communications: An International Journal, 24(2), 351-367.
  • Ciastellardi, M., & Di Rosario, G. (2015). Transmedia literacy: A premise. International Journal of Transmedia Literacy, 1(1), 7-16.
  • Çalık, M. ve Nizam, F. (2020). Pazarlama halkla ilişkilerinde transmedya hikâyeciliği uygulamaları: Turkcell "Emocanlar" kampanyası örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (İktisadi ve İdari Bilimler), 9-21.
  • Davis, C. H. (2013). Audience value and transmedia products. In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change, (175-190). Goteborg: Nordicom.
  • Dönmez, M. ve Güler, Ş. (2016). Transmedya hikâyeciliği “doritos akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(16), 155-175.
  • Disney Plus (Yapımcı). (2022 17 Haziran). Ice Age: Scrat Tales | Official Trailer| Disney+. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=QFwJJywzbDs&t=8s
  • Guynes, S. A., & Hassler-Forest, D. (2017). Star Wars and the history of transmedia storytelling. Amsterdam University Press.
  • Hills, M. (2016). LEGO Dimensions meets Doctor Who: Transbranding and New Dimensions of Transmedia Storytelling?. Icono, 14(14), 8-29, Doi: 10.7195/ri14.v14i1.942
  • Ice Age Live! A Mammoth adventure. (2022, 10 Şubat). In Ice Age Wiki. Retrieved from https://iceage.fandom.com/wiki/Ice_Age_Live!_A_Mammoth_Adventure#:~:text=A%20Mammoth%20Adventure%20was%20a,by%20Ice%20Age%20on%20Ice.
  • Ice Age Wiki. (2022, 10 Şubat). In Ice Age Wiki. Retrieved from https://iceage.fandom.com/wiki/Ice_Age_Wiki
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. MIT Technology Review. Retrieved from http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.
  • Jenkins, H. (2010a). Transmedia education: the 7 principle revisited. http://henryjenkins.org/blog/2010/06/transmedia_education_the_7_pri.html
  • Jenkins, H. (2010b). Transmedia storytelling and entertainment: an annotated syllabus, Continuum, 24(6), 943-958, Doi: 10.1080/10304312.2010.510599
  • Jenkins, H., Purushotma, R., Clinton, K., Weigel, M., & Robison, A. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. London: The MIT Press Cambridge.
  • Gümüş, İ. (2019). Transmedya hikâyeciliği aracılığı ile marka sadakati inşasına yönelik bir örnek çalışma: ‘Angrybirds’. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(1), 174-197.
  • Karcı, H. D. (2019). Transmedya hikâyeciliği kapsamında değişen tüketici davranışı. Journal of International Social Research, 12(62), 1431-1440.
  • Kinke, N. (2011). Producers guild of america agrees on new credit: “transmedia producer. Retrieved from http://www.deadline.com/2010/04/producers-guild-of-america-vote- on-creation-of-new-credittransmedia-producer/.
  • Koçyiğit, A. (2018). Transmedya ve dijital reklam anlatısı. E. Aktan içinde, Halkla İlişkilerden Reklama, Sosyal Medyadan Turizme: Transmedya Hikâyeciliği: Konya.
  • Lenhart, A. & Madden M. (2005). Teen content creators and consumers. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project. Retrievedfrom https://www.pewresearch.org/internet/2006/07/19/part-1-introduction-4/
  • Nanou, V., Kaimara, P., & Papadopoulou, A. (2018, June). Transmedia storytelling and creative writing: Can media convergence change the way we creatively write?. Digital Culture & AudioVisual Challenges (DCAC-2018), Corfu, Yunanistan.
  • Nedelcheva, I. (2016). Analysis of transmedia storytelling in Pokémon GO. International Journal of Humanities and Social Sciences, 10(11), 3744-3752.
  • Oktan, A. (2018, Nisan). Yakınsama kültürü ve anlatının medyalararası inşası: Madagaskar örneği. 16th International Symposium Communication in the Millennium – CIM 2018, Eskişehir, Türkiye.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pratten, R. (2011). Getting started with transmedia storytelling: a practical guide for beginners. Kaliforniya: CreateSpace.
  • Roxo, F. (2020). Transmedia storytelling as a potential employer branding strategy. U. Porto Journal of Engineering, 6 (1), 66-77.
  • Sánchez, C.C. (2014). Transmedia storytelling, an ally of corporate communication: #Dropped by Heineken case study. Communication Society, 27(3), 127-150.
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606.
  • Scolari, C. A., & Ibrus, I. (2014). Transmedia critical: empirical investigations into multiplatform and collaborative storytelling. International Journal of Communication, 8, 2191–200.
  • Sutherland, K. & Barker, R. (2014). The influence of transmedia storytelling portfolio examples on employer perceptions of public relations graduate employability – a pilot study. Asia Pacific Public Relations Journal, 15(1), 55-70.
  • Şahin, E. ve Kara, S. N. (2020). Dijital pazarlamada transmedya hikâyeciliği kapsamında garanti BBVA markası incelemesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (19. Uluslararası İşletmecilik Kongresi Özel Sayısı), 1, 55-80.
  • Toffler, A. (1980). The third wave. New York: William Morrow.
  • Tombul, I. (2018). Medya yakınsamasıyla değişen anlatı: Transmedya hikâyeciliği ile Simpsonlar. In 1st International CICMS Conference 4-5 May, Kuşadası, Turkey (p. 298).
  • Tuncer, M. (2018). Destinasyon pazarlaması ve transmedya: “The Water Diviner” üzerine bir değerlendirme. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 16(25), 117-129.
  • Veugen, C. (2016). Assassin's creed and Transmedia storytelling. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 8(2), 1-19.
  • Von Stackelberg, P., & Jones, R. E. (2014). Tales of our tomorrows: Transmedia storytelling and communicating about the future. Journal of Futures Studies, 18(3), 57-76.
  • Zengin, F. (2020). Yakınsama çağında hikâye anlatmak: Transmedya hikâyeciliği kavramı üzerinden “Leyla ile Mecnun” dizisinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44, 169-190.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Çağatay Akdoğan 0000-0003-0147-6468

Project Number yok
Publication Date December 31, 2022
Submission Date March 10, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Akdoğan, Ç. (2022). Transmedya hikâyeciliği kapsamında buz devri (the ice age) evreninin incelenmesi. Trakya Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 11(2), 90-106. https://doi.org/10.47934/tife.11.02.01

           Creative Commons Lisansı     Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png