Günümüz rekabetçi ortamında işletmeler, varlıklarının devamı için yük- sek kalitede ürün ve hizmet sunmak zorunda kalmışlardır. Bu süreçte kalite, önemli bir rekabet unsuru durumuna gelmiştir. Pek çok işletmenin misyon açıklamalarını yüksek kalitede ürün ve hizmet biçiminde geniş- letmesi de tesadüf eseri olmamıştır (Zaklouta, 2011). Rakiplerine karşı rekabet avantajı elde etmek isteyen işletmeler, ürün ve hizmetlerin kalitesini artırırken, bir yandan da üretim maliyetlerini azaltmak durumunda kalmışlardır (Schiffauerova and Thomson, 2006). Kalitenin rekabet üstünlüğü sağlamada önem kazanması ve kalite mali- yetlerinin işletmenin toplam maliyetleri içerisindeki payının yükselmesi, işletmeleri kalite maliyeti kavramına ve bu maliyetlerin üzerinde daha fazla yoğunlaşmaya yöneltmiştir. Dolayısıyla işletmelerin yüksek kaliteyi elde etmek için katlanmak zorunda oldukları maliyet bilgisine sahip olmaları gerekmiştir. Sonuç olarak, pazarda rekabet edebilmek ve maliyet üstünlüğüne sahip olabilmek için işletmelerin maliyeti artıran ya da azaltan unsurları belirleyerek bunları analize tabi tutmalıdır. Bu unsurlardan birisi de kalite maliyetleridir. Kalitenin kritik yönü, kaliteyle ilgili maliyetler olmakla birlikte maliyet- lerin nasıl belirleneceği ve raporlanacağı da oldukça önemlidir. İşletmenin kalite hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının ölçüsünü elde etmek için ise kalite maliyetlerinin hem tutar ve hem de miktar olarak bilinmesi gerekir (Çabuk,2005). Bu kapsamda çalışmada kalite maliyetlerinin belirlenmesi ve raporlanmasına ilişkin bir model önerisi getirilerek, modelin boya ve apre endüstrisi için uygulaması yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Submission Date | July 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.