Research Article
BibTex RIS Cite

Melodram and Oedıpal Trajectory in Netflıx's Locally Produced Movıes: Examples of Beni Çok Sev, Babamın Kemanı and Cici Movies

Year 2023, , 463 - 494, 29.12.2023
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1269756

Abstract

Netflix entered the Turkish market in 2016. Netflix Original Turkey, on the other hand, started to broadcast local productions in 2019, with the first local series Hakan: Muhafız, and local productions in 2020. Netflix, which is known to bring innovations to series durations and watching habits, makes use of established melodrama patterns (such as good-bad contrast, poor but happy, rich but unhappy characters, emotional excesses and lack of cause and effect in the development of events) in its local production films. Formal innovations are not seen in Netflix's film language. Films often use the codes and genre characteristics of mainstream cinema, such as the brave and seen in public sphere male, the altruistic and seen in private sphere female. In films that present the oedipal trajectory of the male protagonist to the audience, the female characters are generally seen as an element of mystery or an object for the male hero to achieve his goal. While this ensures the reproduction of gender roles and stereotypes, it strengthens the power of men.
In the study, digital broadcasting and Netflix, melodrama genre and melodrama in Turkish cinema and oedipal trajectory in feminist film theory will be examined. The films that are discussed in the study, Beni Çok Sev (Mehmet Ada Öztekin, 2021), Babamın Kemanı (Andaç Haznedaroğlu, 2022) and Cici (Berkun Oya, 2022) have the conventions of the melodrama genre and follow the oedipal trajectory of the male protagonist. It will be examined whether these films, which will be discussed in the themes of melodrama and oedipal orbit, stand out from the classical narrative tradition and Yeşilçam melodramas.

References

  • Abisel, N.(2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoenix.
  • Aguiar, L., Waldfogel, J. (2018). “Netflix: Global Hegemon Or Facilitator Of Frictonless Digital Trade?”. Journal Of Cultural Economics, 42(3), 419-445.
  • Akbulut, H. (2008). Kadına Melodram Yakışır: Türk Melodram Sinemasında Kadın İmgeleri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Akyol, O. (2012). Gelişen Televizyon Yayın Teknolojileri ve Etkileşimli Yayıncılık Uygulamaları. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Amazon Prime, https://www.primevideo.com.tr (ET:23.03.2023).

NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ

Year 2023, , 463 - 494, 29.12.2023
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1269756

Abstract

Netflix, 2016 yılında Türkiye pazarına girmiştir. Netflix Orijinal Türkiye ise 2019 yılında ilk yerli dizi olan Hakan: Muhafız dizisi ile yerli yapım dizileri ve 2020 yılında yerli yapım filmleri yayınlamaya başlamıştır. Dizi süreleri ve izleme alışkanlıklarına yenilikler getirdiği bilinen Netflix, bünyesinde bulunan yerli yapım filmlerinde yerleşik melodram kalıplarından (iyi-kötü zıtlığı, fakir ama mutlu, zengin ama mutsuz karakterlerin karşıtlığı, duygusal aşırılıklar ve olayların gelişmesinde neden-sonuç eksikliği gibi) yararlanmaktadır. Biçimsel yenilikler, Netflix’in kullandığı film dilinde görülmemektedir Filmler, sıklıkla ana-akım sinemanın cesur ve kamusal alana ait erkek, fedakâr ve özel alana ait kadın gibi kodlarını ve türsel özelliklerini kullanmaktadır. Erkek kahramanın ödipal yörüngesini seyircilere sunan filmlerde kadın karakterler ise genelde bir gizem unsuru ya da erkek kahramanın amacına ulaşması için nesne olarak görülmektedir. Bu durum, toplumsal cinsiyet rollerinin ve kalıp yargılarının yeniden üretilmesini sağlarken erkeğin gücünü sağlamlaştırmaktadır.
Çalışmada dijital yayıncılık ve Netflix, melodram türü ve Türk sinemasında melodram ve feminist film kuramında ödipal yörünge başlıkları incelenecektir. Çalışmada ele alınan Beni Çok Sev (Mehmet Ada Öztekin, 2021), Babamın Kemanı (Andaç Haznedaroğlu, 2022) ve Cici (Berkun Oya, 2022) filmleri, melodram türünün uylaşımlarına sahiptir ve erkek kahramanın ödipal yörüngesini izlemektedir. Melodram ve ödipal yörünge temalarında ele alınacak bu filmlerin klasik anlatı geleneğinden ve Yeşilçam melodramlarından sıyrılıp sıyrılmadığı incelenecektir.

References

  • Abisel, N.(2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoenix.
  • Aguiar, L., Waldfogel, J. (2018). “Netflix: Global Hegemon Or Facilitator Of Frictonless Digital Trade?”. Journal Of Cultural Economics, 42(3), 419-445.
  • Akbulut, H. (2008). Kadına Melodram Yakışır: Türk Melodram Sinemasında Kadın İmgeleri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Akyol, O. (2012). Gelişen Televizyon Yayın Teknolojileri ve Etkileşimli Yayıncılık Uygulamaları. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Amazon Prime, https://www.primevideo.com.tr (ET:23.03.2023).
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cinema Sociology
Journal Section Research Article
Authors

Güzide Kayıtmazbatır 0000-0003-0647-1041

Gül Yaşartürk 0000-0002-3316-9828

Publication Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Kayıtmazbatır, G., & Yaşartürk, G. (2023). NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 463-494. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1269756
AMA Kayıtmazbatır G, Yaşartürk G. NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ. Trakya University Journal of Social Science. December 2023;25(2):463-494. doi:10.26468/trakyasobed.1269756
Chicago Kayıtmazbatır, Güzide, and Gül Yaşartürk. “NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25, no. 2 (December 2023): 463-94. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1269756.
EndNote Kayıtmazbatır G, Yaşartürk G (December 1, 2023) NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25 2 463–494.
IEEE G. Kayıtmazbatır and G. Yaşartürk, “NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ”, Trakya University Journal of Social Science, vol. 25, no. 2, pp. 463–494, 2023, doi: 10.26468/trakyasobed.1269756.
ISNAD Kayıtmazbatır, Güzide - Yaşartürk, Gül. “NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25/2 (December 2023), 463-494. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1269756.
JAMA Kayıtmazbatır G, Yaşartürk G. NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ. Trakya University Journal of Social Science. 2023;25:463–494.
MLA Kayıtmazbatır, Güzide and Gül Yaşartürk. “NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 25, no. 2, 2023, pp. 463-94, doi:10.26468/trakyasobed.1269756.
Vancouver Kayıtmazbatır G, Yaşartürk G. NETFLIX’İN YERLİ YAPIM FİLMLERİNDE MELODRAM VE ÖDİPAL YÖRÜNGE: BENİ ÇOK SEV, BABAMIN KEMANI VE CİCİ. Trakya University Journal of Social Science. 2023;25(2):463-94.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.