Çalışmanın amacı güvenlik görevlilerine
sıkıntı verdiği düşünülen havaalanı kullanıcısı profile ile güvenlik
prosedürlerinin belirlenmesi ve bu doğrultuda gerek insan kaynakları yönetimi
gibi yönetsel süreçlere gerekse güvenlik prosedürlerinin geliştirilmesine katkı
sağlanmasıdır. Bu amaçla yapılan
araştırmada anket formu kullanılmıştır. Anket İstanbul Atatürk Havalimanı,
Ankara Esenboğa Havalimanı ve İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı olmak üzere, üç
havaalanın iç ve dış hatlar terminali kontrol noktasında görev yapmakta olan
özel güvenlik görevlisine uygulanmıştır. Elde edilen verilere frekans analizi
uygulanarak betimlenmiştir. Yolcu profiline yönelik yapılan analiz sonucunda
her üç havaalanında da terminal personelinin süreçlerde büyük oranda sıkıntı yarattığı
belirlenmiştir. Bunun yanı sıra yabancı yolculara oranla T.C. uyruklu ve tek
başına seyahat eden yolculara oranla aileleri ile seyahat eden yolcuların
güvenlik süreçlerinde daha fazla sıkıntıya neden olduğu her üç havaalanı
verilerinde de saptanmıştır. En fazla sıkıntı yaşanmasına neden olan güvenlik
sürecine yönelik bulguda ise havayolu ile taşınması yasaklı maddelerin tespiti,
ayakkabı çıkarma uygulaması ve kapı detektöründen tekrar geçilmesi ilk üç
sırada yer almıştır.
Havayolu taşımacılığı Havaalanı Havaalanı güvenlik süreçleri Yolcu profili Güvenlik görevlisi
The aim
of this study is to contribute both to administrative processes, such as human
resources management, and to the improvement of security procedures by
identifying an airport user profile that is perceived as causing difficulties
and security procedures that create problems for security staff. For this purpose,
a questionnaire form is used in the study. The questionnaire was administered
to private security personnel working at the check points of three domestic and
international airport terminals; namely, Istanbul Atatürk Airport, Ankara
Esenboğa Airport and Istanbul Sabiha Gökçen Airport. The obtained data is
described by applying frequency analysis.
As a result of the analysis conducted on passenger profiles, the terminal
personnel at all three airports were determined to have been caused great
difficulties. It has also been revealed that, compared to foreign nationals,
Turkish nationals created more difficulties and that, in addition, compared to
lone travelers those traveling with their families created more problems at the
security procedures at all three airports. The security process was identified
as causing the greatest trouble, with the detection of prohibited items, the
process of shoe removal and requests for re-entry through walk-through metal
detectors found to be the three items cited with the highest frequency.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |