Growing number of elderly people is making the appetite of both marketers and managers who are interested in tourism. Despite the lack of literacy related to gerontology, elderly consumers are creating a large and profitable market segment with their free time and disposable income. In many countries, including Turkey "elderly" are defined as people consume more and exhibit different attitudes and behaviors from other individuals. Learning these attitudes and behaviors will change the content, presentation, and expectations of the products and services to be presented. As a result of this research conducted to reveal the buying attitudes and behaviors of elderly consumers, it is concluded that the elderly prefer to aging older with their grandchildren / children and secondly they prefer to aging in their own homes/alone. In addition, while the elderly the most spend their grandchildren's needs, they are followed by medical services, clothing, getting gifts to spouse/friend, hot spring holidays and 5-star holidays. In this sense, 5-star hotel managers should make more efforts to stimulate demand and get more shares in the elderly market. Other results of this study; participants did not prefer hot spring or healing water during their holidays, they did not buy the products they see in advertisements, they did not participate in exciting, energetic and fast activities, they did not listen to radio at home and they did not make purchases with credit cards. One of the remarkable results of the study is that there is a significant relationship between demographic factors and the places where elderly individuals want to get old and where they spend. According to this, it is observed that as the education level increases, people tend to aging more in their own homes and people in different age, gender, education and retirement needs help in different subjects.
Giderek önemi ve sayıca ağırlığı artan yaşlı nüfus hem pazarlamacıların hem de turizmle ilgilenen yöneticilerin iştahını kabartmaktadır. Literatürdeki gerontoloji ile ilgili alan yazın boşluğuna rağmen yaşlı tüketiciler sahip oldukları boş zaman ve harcanabilir gelirleriyle büyük ve karlı bir pazar bölümünü oluşturmaktadırlar. Türkiye dâhil birçok ülkede “yaşlı” olarak tanımlanan kişiler daha fazla tüketim eylemi içinde olmakta ve diğer bireylerden farklı tutum ve davranışlar sergilemektedirler. Yaşlı tüketicilerin satın alma tutum ve davranışlarını ortaya koymak amacıyla yapılan bu araştırma sonucunda, yaşlıların en çok torunlarının/çocuklarının yanında yaşlanmak istedikleri, ikinci sırada ise kendi evlerinde/yalnız yaşlanmayı tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca yaşlılar en çok torunlarına harcama yaparken, bunu sırasıyla medikal hizmetler, kıyafet, eşe/dosta hediyeler alma, kaplıca/şifalı su tatilleri ve 5yıldızlı tatiller takip etmektedir. Bu anlamda 5yıldızlı otel yöneticileri talebi canlandırmak ve yaşlı pazardan daha çok pay alabilmek için daha fazla çaba göstermeliler. Bu araştırma neticesinde ortaya çıkan diğer sonuçlar; katılımcıların tatillerinde kaplıca veya şifalı su tercih etmediği, reklamlarda gördükleri ürünleri satın almadıkları, heyecanlı, enerjik ve hızlı aktivitelere katılmadıkları, evde radyo dinlemedikleri ve kredi kartıyla alışveriş yapmadıkları yönündedir. Araştırmanın dikkat çeken sonuçlarından birisi de demografik faktörler ile yaşlı bireylerin yaşlanmak istedikleri yer ve harcama yaptıkları alanlar arasında anlamlı ilişkinin bulunmasıdır. Buna göre eğitim seviyesi arttıkça kişilerin daha çok kendi evlerinde yalnız yaşlanmaya eğilimli olduğu ve farklı yaş, cinsiyet, eğitim ve emeklilik durumundaki kişilerin birbirlerinden farklı konularda yardıma ihtiyaç duydukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |