In this research, it is aimed to reveal
the relationship between the communication forms of distance education students
and their perception of social environment. The study’s research group consists
of 166 distance learning students, studying at Trakya University, in the
2016-2017 academic year. The research data was collected using the Social
Presence Scale and the Communication Style Scale. After were checked
assumptions of normality data from the scales, Parametric tests had been used. According to the research findings,
participant's point average on the social presence scale is high. Variables of
gender, age, and working status have no significant impact on Social Presence.
When looking from the perspective of gender variables, significant differences
were found in favor of men in the form of argumentative communicators, and
significant differences were found in favor of women in the form of nonverbal
communicators. Age and working status have no significant impact on
communication styles. when is examined the relationship between communicators
styles and social presences, it might be said that all the factors except for
argumentative factor, have a meaningful relationship on social presence.
According to the results of regression analysis, people who are “friendly”,
“having impact” and “relevant communicator” form have a high perception of
social presence however people with “argumentative” form of communicator have a
low perception of social presence.
Social Presence Communicator Forms Higher Education Distance Education Planning of Distance Education
Bu araştırmada uzaktan eğitim
öğrencilerinin sahip oldukları iletişimci biçimlerinin sosyal buradalık algısı
ile ilişkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
2016-2017 eğitim öğretim yılında Trakya Üniversitesi’nde öğrenim gören 166
uzaktan eğitim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri, “Sosyal Buradalık
(bulunuşluk) Ölçeği” ve “İletişimci Biçimleri Ölçeği” kullanılarak
toplanmıştır. Ölçeklerden alınan verilerin normallik varsayımları kontrol
edildikten sonra parametrik testlerden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına
göre katılımcıların sosyal buradalık ölçeği puan ortalaması yüksektir.
Cinsiyet, yaş ve çalışma durumu değişkenlerinin sosyal buradalık üzerinde
anlamlı bir etkisi yoktur. Cinsiyet değişkeni açısından bakıldığında tartışmacı
iletişimci biçiminde erkekler lehine sözsüz iletişim kuran iletişimci biçiminde
kadınlar lehine anlamlı fark bulunmuştur. Yaş ve çalışma durumunun iletişimci
biçimleri üzerinde anlamlı bir etkisi yoktur. İletişimci biçimleri ile sosyal
buradalık arasındaki ilişki için yapılan korelasyon analizine bakıldığında
tartışmacı faktörü dışındaki tüm faktörlerin sosyal buradalık üzerinde pozitif
yönlü anlamlı bir ilişkisi vardır. Regresyon analizi sonuçlarına göre “arkadaş
canlısı”, “etki bırakan” ve “ilgili iletişimci” biçimlerine sahip kişilerin
sosyal buradalık algısı yüksek, “tartışmacı” iletişimci biçimine sahip
kişilerin sosyal buradalık algısı düşüktür.
Sosyal Buradalık İletişimci Biçimleri Yükseköğretim Uzaktan Eğitim Uzaktan Eğitimin Planlanması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |