BibTex RIS Cite

A STUDY ON PRE-SERVICE CLASSROOM TEACHERS’ LEVELS OF COMMUNICATION SKILLS

Year 2014, Volume: 16 Issue: 1, 107 - 122, 01.03.2014

Abstract

The aim of this research is to examine pre-service classroom teachers’ levels of communication skills with respect to certain variables.To this aim, the research was designed in the descriptive pattern using relational screening model. The universe of the research consisted of third- and fourthgrade pre-service classroom teachers attending a state university in central Anatolia in 2012-2013. 213 female and 67 male pre-service teachers participated in the research. In collecting data, the Communication Skill Inventory, developed by Ersanlı and Balcı (1998), was employed. It was found, in the study, that pre-service classroom teachers’ levels of communication skills do not differ with respect to gender and type of education, whereas they statistically differ with respect to the variables of the type of high school graduated, family attitude, daily attitude, and taking notes

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Year 2014, Volume: 16 Issue: 1, 107 - 122, 01.03.2014

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının iletişim beceri düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma genel tarama modelinde olup betimsel niteliktedir. Araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, Orta Anadolu’da bir üniversitesinin Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği programının üçüncü ve dördüncü sınıfına devam eden öğrencileri oluşturmaktadır. Örnekleme 213 kadın 67 erkek öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, sınıf öğretmeni adaylarının iletişim beceri düzeyleri; cinsiyete ve öğretim türüne göre farklılık göstermezken mezun olunan lise, aile tutumu ile günlük tutuma ve not alma değişkenlerine göre istatistiksel olarak değiştiği saptanmıştır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA33TT66DF
Journal Section Article
Authors

Metin Elkatmış This is me

Emre Ünal This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Elkatmış, M., & Ünal, E. (2014). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 107-122.
AMA Elkatmış M, Ünal E. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. March 2014;16(1):107-122.
Chicago Elkatmış, Metin, and Emre Ünal. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16, no. 1 (March 2014): 107-22.
EndNote Elkatmış M, Ünal E (March 1, 2014) SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16 1 107–122.
IEEE M. Elkatmış and E. Ünal, “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 16, no. 1, pp. 107–122, 2014.
ISNAD Elkatmış, Metin - Ünal, Emre. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16/1 (March 2014), 107-122.
JAMA Elkatmış M, Ünal E. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;16:107–122.
MLA Elkatmış, Metin and Emre Ünal. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 16, no. 1, 2014, pp. 107-22.
Vancouver Elkatmış M, Ünal E. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;16(1):107-22.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.