This research documents a study of the components of integrated marketing
communications associated with company performance. In particular, the research objective is to
examine empirically the integrated marketing communications and its successful implementation
in Turkish Beverage Comapanies as evidenced by successful company performance and brand
equity, and to investigate variations in company performance which may be related to integrated
marketing communications.
In order to explore the relationship between integrated marketing communications and
company performance, a two phase research design was adopted and conducted in Turkish
Beverage Industry. First an exploratory phase was conducted in order to gain a clearer
understanding of key issues. Second, Reid (2002) scale was used to test the hypothesis. Data
generation was achieved through face to face interviews with a structered questionnaire.
Regression analysis found a significant effect of the level of integrated marketing
communications on the company performance and brand equity.
Bu çalışma, bütünleşik pazarlama iletişimi bileşenleri ile şirket performansı arasındaki
ilişkiyi incelemektedir. Daha spesifik olarak araştırmanın amacı, bütünleşik pazarlama iletişimi
ve Türkiye İçecek Sektörü’ndeki uygulamalarını ampirik olarak test etmek ve bütünleşik
pazarlama iletişimine bağlı olabilecek marka değeri ve şirket performansını değerlendirmektir.
Bütünleşik pazarlama iletişimi ile şirket performansı arasındaki ilişkiyi incelemek için iki
aşamalı bir araştırma tasarlanmış ve içecek sektöründe uygulanmıştır. Birinci aşamada, kavramın
ve kavrama yönelik temel niteliklerin daha iyi anlaşılabilmesi için keşfedici bir araştırma
yürütülmüştür. İkinci aşamada ise, Reid (2002) tarafından geliştirilmiş olan ölçek ile hipotezler
test edilmiştir. Veriler, anket formu kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır.
Çoklu Regresyon analizi sonuçlarına göre, bütünleşik pazarlama iletişimi bileşenlerinin şirket
performansı ve marka değeri üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur.
Other ID | JA47UH66HG |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 7 Issue: 2 |