Mizahın
akli bir unsur olarak kabulü asırlar öncesine dayanmaktadır. Genel olarak komik
bir dürtüyle başlayan, gülümseme veya gülme gibi bir tavırla sonlanan mizahın
temel unsuru zekâdır. Özellikle mizahı işlevsel anlamda kullanmak ciddi manada
bir zekâ kuvvetini gerektirmektedir. Bu anlamda kültür tarihimizin en
karakteristik şahsiyetlerinden birisi şüphesiz Nasreddin Hoca’dır. O, Anadolu
Türklüğünün Moğol akın ve yağmalarıyla, iç kavga ve çekişmelerle, siyasi
otorite zayıflığıyla, kuraklıkla ve buna bağlı olarak kıtlık ve yoksullukla
mücadele etmek zorunda kaldığı, toplum psikolojisinin harap olduğu bir dönemde
eğitim metodu olarak mizahı tercih etmiş, sadece Anadolu insanını değil
neredeyse tüm dünyaya güldürerek düşündürmeyi başarabilmiştir.
Nasreddin
Hoca, hem latifeleriyle insanları güldürmüş hem de halkın gerçeklik
beklentisini dikkate aldığı ve mizahını gerçekçi bir zemin üzerine inşa ettiği
için fıkraları insanlarda ilgi uyandırmış, iletişim ve etkileşimi
kolaylaştırmış dolayısıyla mizah yoluyla eğitim değerlerinin benimsetilmesi,
kültürel öğelerin geleceğe aktarılmasını sağlamıştır. William Bascom’un
formülize ettiği dört folklor işlevini de onun fıkralarında tespit etmek
mümkündür.
Yapılan
araştırmalarla Hoca’nın iyiden iyiye belirginleşen mutasavvıf kimliği ve onun
halk arasında veli olarak telakki edilmesi, latifelerinin sosyal yöndeki
öğütlerle birlikte dini mahiyette anlamlar taşıdığı fikrine yol açmıştır. Bu
bağlamda onun olduğuna inanılan kimi metinler üzerine çeşitli şerhler
yapılmıştır.
Çalışmamızda
öncelikle tasavvufun mizaha bakışı, alanın üç temel dinamiği diyebileceğimiz
Kur’an-ı Kerim, sünnet ve mutasavvıfların konuya yaklaşımlarıyla açıklanmaya
çalışılmış, Nasreddin Hoca’nın dini kimliği üzerinde durulmuş ve bundan sonra
Hoca’nın fıkraları bağlamında Burhaniye Tercümesi’nin yer verdiği tasavvufi
temalar üzerinde değerlendirmeler yapılmıştır.
ABSTRACT: The acceptance of humor as an element of mind is based on centuries
ago. Humor generally starts with a funny impulse, ends with smile or laugh. the
basic element of humor is intelligence.
In particular, using humor in a functional sense requires a strong
intelligence. In this sense, one of the most characteristic personalities of our
cultural history is undoubtedly Nasreddin Hodja. He preferred humor as a method
of education in a period when Anatolian Turks had to struggle with Mongolian
raids and looting, internal fighting and controversy, weak political authority,
drought and, accordingly, scarcity and poverty. not only the Anatolian people,
but almost all the world laughed and thought.
Nasreddin Hodja laughed
people with his anecdotes and built his humor on a realistic ground at the same
time. this has also attracted interest in the people against the his anecdotes.
Facilitating communication and interaction, and thus the adoption of
educational values through humor, the transmission of cultural items to the
future. It is possible to identify the four folklore functions formulated by
William Bascom in his anecdotes.
With the researches made,
Hodja's well-recognized Sufi identity and his being considered as a saint among
the people, has led to the idea that anecdotes carry meaning with religion
along with social advice. In this context, various explanations have been made
on certain texts which are believed to be her.
In our work, first of all,
humor for sufism is tried to be explained with the approaches of the Qur'an,
sunnah and sufis. Then, the religious identity of Nasreddin Hodja was
emphasized and after that in the context of the Hodja's anecdotes, evaluations
were made on the mystical themes which included the work named Burhaniye
Tercumesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 2 |