Children
generally learn social skills by observing their friends, their families and
taking them as a model. But for autistic children, these stituation isn’t
generally the same. Autistic children cannot learn the skills by taking their
friends and families as models and observing as they have poor social
interaction skills. For this reason, teaching social skills to autistic
children and supporting them to use these social skills on different people and
places is needed. In this study, the
effectiveness of using video modelling in teaching self-introduction skills to
students with autism is aimed. In the study, multiple probe design across
subjects is carried among the single subject research model. The
participants of this study are two autistic boys at the ages of 17 and 18. At
the end of the study, it was found that the first student,succeded at learning
self-introduction skills at the end of video modelling and in addition to this,
he continued to self-introduct after teaching period and generalizing to use
this skill on different people and in different places. On the other hand, the second
student, also succeded at learning self-introduction skill at the end of video
modelling period, but he couldn’t generalise it on different people and in
different places. Moreover, teaching these social skills to autistic children
was found to be useful by the families and teachers.
Sosyal beceriler genellikle,
normal gelişim gösteren bireylerde akran grupları ve aile içinde farkında
olmadan gözlem ve model alma yoluyla öğrenilmektedir. Ancak,
otizmli bireylerde bu durum çoğunlukla söz konusu değildir. Bu bireyler
akranlarıyla ve çevrelerindeki diğer bireylerle olan etkileşim yetersizliğinden
dolayı gözlem ve model olmayla öğrenememektedirler. Bu yüzden, bu bireylere
sosyal becerilerin sistematik olarak öğretilmesine ve bu becerileri farklı
ortam ve kişilerle kullanmasına destek verilmesi gerekmektedir. Bu gereksinimden
yola çıkılarak bu çalışmada, otizmli öğrencilere videoyla model olmayla kendini
tanıtma becerisinin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada, tek denekli araştırma modellerinden yoklama denemeli
denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya yaşları 17 ve
18 olan otizmli 2 erkek otizmli öğrenci katılmıştır. Araştırmanın sonucunda;
videoyla model olmayla öğretim sonucunda otizmli öğrencilerden birinci
öğrencinin kendini tanıtma becerisini kazandığı ve bu beceriyi öğrencinin
uygulama sona erdikten sonra da kullanmaya devam ettiği ve farklı ortam ve
kişilere genellediği tespit edilmiştir. İkinci öğrencinin ise uygulama sona
erdikten sonra, kendini tanıtma becerisini kazandığı ancak beceriyi farklı
ortam ve kişilere genelleyemediği bulunmuştur. Öğrencilerin anneleri ve devam
ettikleri okuldaki öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonucunda, bu becerinin
öğretiminden memnuniyet duydukları yönünde bilgiler elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 2 |