Beethoven, senfonilerinin orkestrasyonunda bütün çalgı
gruplarına küçük de olsa solo imkanı tanımış ve farklı çalgı birleşimlerinden
renkler elde etmiştir. Fagot da Beethoven’ın orkestrasyonunda önemli bir yer
tutmaktadır. Klasik anlayışta genel olarak armoniyi oluşturan sesler ve pedal
sesleri icra eden fagot, Beethoven’ın senfonilerinde tahta üflemeli çalgıların
bas seslerini seslendirmiş, çalgı birleşimlerinde önemli görevler üstlenmiş ve
yaylılarla birleşim sağlayarak adeta gruplar arası köprü görevi görmüştür. Solo
olarak kullanılmasının yanı sıra motif ve cümlelerin taklitlerinde orkestrasyonun
asli unsurlarından olmuştur. Bu çalışmada, Ludwig van Beethoven’ın (op.125) Re
minör Dokuzuncu Senfonisinde fagot ve kontrfagotun kullanımına yönelik bir
inceleme yapılmıştır. Çalışma, Beethoven’ın bu senfonisinde fagot ve
kontrfagotu orkestrasyonda nasıl kullandığını göstermeyi amaçlamaktadır. Bu amaç kapsamında, fagot partileri icra
edilerek ve cd-ses kayıtlarından dinlenerek partitürden değerlendirmeleri
yapılmıştır. Yapılan değerlendirme ve yorumlara destek amaçlı partisyon ve
partitürden görsellere yer verilmiştir.
Beethoven enabled to all instruments’ groups
albeit with limited and had colours with different instruments combinations.
Bassoon which performed voices that formed harmony in classical approach and
pedal sounds, vocalized bass sounds of woodwind instruments in Beethoven’s
symphonies, took an important role at combination of instruments and participated
as a bridge between groups with merging string instrument. In this study, a review was conducted the use
of bassoon and contrabassoon in Ludwig van Beethoven’s (op.125) Ninth Symphony
in D minor. The study aims to demonstrate how to use bassoon and contrabassoon
in orchestration in this symphony of Beethoven. For this purpose, bassoon and
contrabassoon parts were evaluated from partitur for interpreting, via
performed and listening cd-sound recordings. Partitur visuals had a place in
the study to support evaluations and interpretations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | August 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 |