Bu çalışmada, Segall (2011) tarafından sınıf
öğretmenlerinin Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocukların yerleştirilmesi ve
kaynaştırılmasına/bütünleştirilmesine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla
geliştirilen Yerleştirme ve Hizmet Anketi’nin “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan
Kaynaştırma/Bütünleştirme Öğrencisine Yönelik His, Tutum ve Görüşler Ölçeği
(OKHTÖ)” olarak adlandırılan dördüncü bölümünü Türkçeye uyarlamak, geçerlik ve
güvenirlik analizlerini yapmak amaçlanmıştır. Araştırma verileri 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ve Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı bulunan
devlet/özel 85 ilkokulda görev yapan 231 sınıf öğretmeninden (153 kadın ve 66
erkek) toplanmıştır. Çalışma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin yaş aralığının
24-60 yaş arasında değişmektedir. Ayrıca öğretmenlerin 91’inin sınıflarında
kaynaştırma bütünleştirme eğitimine dâhil edilen öğrencinin olduğu, 128’inin
ise olmadığı belirlenmiştir. Age of elementary school teachers ranged from 24 to 60
years. A total of 91 teachers reported that they had mainstreaming/inclusion
students in their classrooms, while 128 of them reported that they did not have
mainstreaming/inclusion students in their classrooms. Çalışmada veri toplama aracı olarak sınıf
öğretmenlerinin kaynaştırma bütünleştirme öğrencilerine ilişkin hisleri, tutum
ve görüşlerini belirlemek amacıyla OKHTÖ ve sınıf öğretmenlerin kişisel
bilgilerinin toplanması amacıyla Genel
Bilgi Formu kullanılmıştır. OKHTÖ Ölçeğinin geçerlik analizi için
Doğrulayıcı Faktör Analizi kullanılmış, alt-üst %27’lik grup puan farklarıyla
ölçülmüştür. Ölçeğin iç güvenirliğinin hesaplanması için de Cronbach’s alpha
yöntemi kullanılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin dört
alt boyutunun olduğu, Öznel Yargı (α= .77), Öngörü (α= .84), Öz Yeterlik (α=
.82) ve Duygusal Tutum (α= .79) olarak belirlendiği tespit edilmiştir. Validity of the
measure was tested via
Bu araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göre
OKHTÖ’nün Türk kültürüne uygun olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulgularından
elde edilen sonuçlara göre, bu ölçeğin Türkiye’de öğretmenlerle uygulanması
için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu kabul edilmiştir.
The purpose of the current
study was to adapt, examine validation and reliability of the scale named Attitudes,
Feelings, and Perceptions towards inclusive education for students with Autism
Spectrum Disorders (TIFAS)” as fourth part of the Placement and Services
Survey-PASS developed by Segall (2011). The participants were 231 teachers (66
male and 153 female) working at 85 elementary public and private schools during
2016-2017 academic year within boundaries of Edirne and Tekirdag Provincial
National Education Directorates. Age of elementary school teachers ranged from
24 to 60 years. A total of 91 teachers reported that they had
mainstreaming/inclusion students in their classrooms, while 128 of them
reported that they did not have mainstreaming/inclusion students in their classrooms.
We used Demographic Information Form to obtain personal information about
teachers and the TIFAS to obtain information about attitudes, feelings, and
perceptions of teachers towards inclusive education for students with autism
spectrum disorders. Validity of the measure was tested via Confirmatory Factor
Analyses and differences between bottom and top 27% of the participants was
tested. Internal consistency of the
measure was examined through Cronbach’s alpha. Results from the confirmatory
factor analyses showed that the measure has four subscales. These subscales are
Cognitive Attitudes (α= .84), Affective Attitudes (α= .79), Subjective Norms
(α= .77) and Self-Efficacy (α= .82). These findings showed us that this scale
could be used with teachers in Turkey. Through these results, the TIFAS could be
accepted as a valid and reliable measure.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 |