Research Article
BibTex RIS Cite

LINGUISTIC PERFORMANCE OF DIGITAL OPINION LEADERS

Year 2022, Volume: 24 Issue: 1, 369 - 386, 06.06.2022
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1092495

Abstract

The first function of language is to convey information directly. The communication atmosphere is formed by the realization of speech acts during the convey. Communication, which is a necessity of human being as a social being, becomes mass communication when it is carried out with various tools and techniques and presented to human communities. Mass communication, which is used with functions such as informing, annunciation, influencing, forming public opinion, is also used in product marketing in social media. This situation necessitated a change in the marketing methods of brands in social media. In order to increase their market share and to ensure commodity consumption, brands; collaborates with people who are well-known on social media, have a large number of followers and define themselves as “digital content producers” for product promotion.
In this study, it is assumed that digital content producers create opinions while promoting their products and influence the audience they address and lead them to purchasing behavior. Based on this, the communication made by the content producer was evaluated according to the two-stage flow theory; it is aimed to determine whether the linguistic structures used serve this theory or not. For this purpose, on the social networking site called Instagram; the profil pages of ten people with a high number of followers, whose profile page is open to other users, were examined. The sample created was interpreted from the perspectives of semantics and pragmatics.

References

  • Akar, E (2010). Sanal toplulukların bir türü olarak sosyal ağ siteleri – bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 107-122.
  • Akbayır, Z. (2016). Bana bir hikâye anlat: marka iletişiminde hikâyeleştirme ve internet. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(12), 67-84.
  • Austin, J. L. (2017). Söylemek ve Yapmak, (Çev.: R. Levent Aysever), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aytekin, Ç. (2020). İki aşamalı akış kuramı bağlamında instagram’daki ünlü destekçiler üzerine bir örnek olay çalışması. İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 23-46.
  • Bali, R. (2002). Tarz-ı Hayattan Life Style’a: Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bayındır, B. (2017). İletişimin iki aşamalı akış modelinin yeniden yorumlanması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(4), 599-610.
  • Bulduklu, Y. ve Karaçor, S. (2019). Kitle İletişim Kuramları. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Korkmaz, A. (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Evliyaoğlu, G. (1987). İletişim Psikolojisi ve Psikolojik İletişim. Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Freud, S. (2021). Kitle Psikolojisi, (Çev. Kâmuran Şipal), İstanbul: Say Yayınları.
  • Grice, H. P. (1975). logic and conversatio. Cole, P (Ed.). Syntax And Semantics 3 içinde (s. 41-58). New York: Academic Press.
  • Güçlü, A. vd. (2008). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Günay, N. (2020). Türk dilinde retorik soru. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 4, 512-533.
  • Instagram. (t.y.). Instagram hakkında. Erişim adresi: https://about.instagram.com/
  • İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme Yöntemleri. Ankara: Ankara Üniversitesi BYYO Yayınları.
  • Kabasakal, M. ve Öztürk, İ. (2019). Sosyal medya marka algısına etkisi: ilaç sektöründe bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1), 56-76.
  • Kıran, Z. ve Eziler Kıran, A. (2012). Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Le Bovn, G. (2014). Kitleler Psikolojisi (çev. Hasan İlhan). İstanbul: Sayfa Yayınları.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri. (K. Yumlu, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Mutlu, E. (2005). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Nenvar. t.y. Dijital içerik üreticisi nedir?. Erişim adresi: https://nenvar.com/dijital-icerik-ureticisi-nedir/
  • Ong, J. W. (2010). Sözlü ve Yazılı Kültür. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Oskay, Ü. (2000). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri (Kuramsal Bir Yaklaşım). İstanbul: Der Yayınları.
  • Öztürk Dağbakan, F. (2019). Toplumdilbili. Anlara: Çizgi Kitabevi.
  • Saraç, Y. (2013). Klâsik Edebiyat Bilgisi Belâgat. İstanbul: Gökkubbe Yayınları.
  • Searle, J. R. (2000). Söz Edimleri. (Çev.: R. Levent Aysever). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Searle, J. R. (2006). Zihin-Dil-Toplum. (Çev.: Alaattin Tural). İstnabul: Litera Yayınları.
  • Şahin, E. vd. (2017).Sosyal medya pazarlamasının tüketici satınalma davranışına etkisi: Selçuk Üniversitesi: İİBF örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(4), 67-86.
  • Şenyapılı, Ö. (1981). Toplum ve İletişim. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu (2011), Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uluç, G.ve Yarcı, A. (2017). Sosyal medya kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Ulutaş, E. (2015). Toplumsal bir tip: kanaat önderi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • YK (2012), Yazım Klavuzu, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI

Year 2022, Volume: 24 Issue: 1, 369 - 386, 06.06.2022
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1092495

Abstract

Dilin ilk işlevi bilgiyi doğrudan aktarmaktır. Aktarım sırasında konuşma edimlerinin gerçekleşmesiyle iletişim ortamı oluşur. İnsanın sosyal bir varlık olmasının gereği olan iletişim, çeşitli araç ve tekniklerle gerçekleştirilip insan topluluklarına sunulduğunda kitle iletişimi hâline gelir. Bilgilendirme, haber verme, etkileme, kamuoyu oluşturma gibi işlevlerle kullanılan kitle iletişimi, sosyal medyada ürün pazarlamasında da kullanılmaktadır. Bu durum sosyal medyadaki markaların pazarlama yöntemlerinin değişmesini gerektirmiştir. Pazardaki paylarını arttırmak ve meta tüketimini sağlamak amacıyla markalar; sosyal medyada tanınmış, takipçi sayısı çok olan ve kendilerini “dijital içerik üreticisi” olarak tanımlayan kişilerle ürün tanıtımı için iş birliği yapmaktadır.
Bu çalışmada dijital içerik üreticilerinin ürün tanıtımı yaparken kanaat ürettikleri ve hitap ettikleri kitleyi etkileyerek satın alma davranışına yönlendirdiği varsayılmıştır. Bundan hareketle içerik üreticisinin gerçekleştirdiği iletişim, iki aşamalı akış kuramına göre değerlendirilmiş; kullanılan dilsel yapıların bu kurama hizmet edip etmediğini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla Instagram adı verilen sosyal ağ sitesinde; profil sayfası diğer kullanıcılara açık, yüksek takipçi sayısı olan on kişinin sayfası incelenmiştir. Oluşturulan örneklem anlam ve kullanım bilimi bakış açılarıyla yorumlanmıştır

References

  • Akar, E (2010). Sanal toplulukların bir türü olarak sosyal ağ siteleri – bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 107-122.
  • Akbayır, Z. (2016). Bana bir hikâye anlat: marka iletişiminde hikâyeleştirme ve internet. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(12), 67-84.
  • Austin, J. L. (2017). Söylemek ve Yapmak, (Çev.: R. Levent Aysever), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aytekin, Ç. (2020). İki aşamalı akış kuramı bağlamında instagram’daki ünlü destekçiler üzerine bir örnek olay çalışması. İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 23-46.
  • Bali, R. (2002). Tarz-ı Hayattan Life Style’a: Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bayındır, B. (2017). İletişimin iki aşamalı akış modelinin yeniden yorumlanması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(4), 599-610.
  • Bulduklu, Y. ve Karaçor, S. (2019). Kitle İletişim Kuramları. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Korkmaz, A. (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Evliyaoğlu, G. (1987). İletişim Psikolojisi ve Psikolojik İletişim. Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Freud, S. (2021). Kitle Psikolojisi, (Çev. Kâmuran Şipal), İstanbul: Say Yayınları.
  • Grice, H. P. (1975). logic and conversatio. Cole, P (Ed.). Syntax And Semantics 3 içinde (s. 41-58). New York: Academic Press.
  • Güçlü, A. vd. (2008). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Günay, N. (2020). Türk dilinde retorik soru. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 4, 512-533.
  • Instagram. (t.y.). Instagram hakkında. Erişim adresi: https://about.instagram.com/
  • İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme Yöntemleri. Ankara: Ankara Üniversitesi BYYO Yayınları.
  • Kabasakal, M. ve Öztürk, İ. (2019). Sosyal medya marka algısına etkisi: ilaç sektöründe bir uygulama. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1), 56-76.
  • Kıran, Z. ve Eziler Kıran, A. (2012). Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Le Bovn, G. (2014). Kitleler Psikolojisi (çev. Hasan İlhan). İstanbul: Sayfa Yayınları.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri. (K. Yumlu, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Mutlu, E. (2005). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Nenvar. t.y. Dijital içerik üreticisi nedir?. Erişim adresi: https://nenvar.com/dijital-icerik-ureticisi-nedir/
  • Ong, J. W. (2010). Sözlü ve Yazılı Kültür. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Oskay, Ü. (2000). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri (Kuramsal Bir Yaklaşım). İstanbul: Der Yayınları.
  • Öztürk Dağbakan, F. (2019). Toplumdilbili. Anlara: Çizgi Kitabevi.
  • Saraç, Y. (2013). Klâsik Edebiyat Bilgisi Belâgat. İstanbul: Gökkubbe Yayınları.
  • Searle, J. R. (2000). Söz Edimleri. (Çev.: R. Levent Aysever). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Searle, J. R. (2006). Zihin-Dil-Toplum. (Çev.: Alaattin Tural). İstnabul: Litera Yayınları.
  • Şahin, E. vd. (2017).Sosyal medya pazarlamasının tüketici satınalma davranışına etkisi: Selçuk Üniversitesi: İİBF örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(4), 67-86.
  • Şenyapılı, Ö. (1981). Toplum ve İletişim. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu (2011), Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uluç, G.ve Yarcı, A. (2017). Sosyal medya kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Ulutaş, E. (2015). Toplumsal bir tip: kanaat önderi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • YK (2012), Yazım Klavuzu, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Pelin Seçkin 0000-0002-2168-5147

Publication Date June 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 24 Issue: 1

Cite

APA Seçkin, P. (2022). DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 369-386. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1092495
AMA Seçkin P. DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2022;24(1):369-386. doi:10.26468/trakyasobed.1092495
Chicago Seçkin, Pelin. “DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24, no. 1 (June 2022): 369-86. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1092495.
EndNote Seçkin P (June 1, 2022) DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24 1 369–386.
IEEE P. Seçkin, “DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 24, no. 1, pp. 369–386, 2022, doi: 10.26468/trakyasobed.1092495.
ISNAD Seçkin, Pelin. “DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24/1 (June 2022), 369-386. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1092495.
JAMA Seçkin P. DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;24:369–386.
MLA Seçkin, Pelin. “DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 24, no. 1, 2022, pp. 369-86, doi:10.26468/trakyasobed.1092495.
Vancouver Seçkin P. DİJİTAL KANAAT ÖNDERLERİNİN DİL KULLANIMI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;24(1):369-86.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.