The purpose of this study is to examine the relationship between preschool children’s digital game addiction tendencies and psychomotor development levels and to reveal how these variables interact with demographic factors. The study was conducted with a quantitative approach based on the descriptive scanning model. The research group consists of a total of 300 preschool children, 149 male and 151 female students who are continuing their education and training. The “Digital Game Addiction Tendency Scale” (DOBE) and “Test of Gross Motor Development - 2” (TGMD-2) were used as data collection tools. The data were evaluated with the Mann Whitney U test, Kruskal Wallis H test, Chi-square test and Spearman Correlation analysis. In the study, the scores obtained from TGMD-2 and DOBE scales were analyzed according to variables such as gender, mother’s sports status, whether the child has his/her own room, presence of internet material, number of siblings, parental education level and daily technology usage time. In the study, it was determined that there was a significant difference in psychomotor development and digital game addiction scores according to the gender variable. Significant differences were found in some psychomotor development scores according to mother’s sports status, child’s own room, presence of internet material and number of siblings. It was determined that parental education level and children’s technology usage time significantly affected the tendency to digital game addiction. In addition, it was determined that there were negative significant relationships between students’ psychomotor development scores and digital game addiction scores. As a result, it was concluded that digital game addiction negatively affects the psychomotor development of preschool children; gender, family structure, parental habits and accessibility of digital environments are determinants in this relationship.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların dijital oyun bağımlılığı eğilimleri ile psikomotor gelişim düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu değişkenlerin, demografik faktörlerle nasıl etkileştiğini ortaya koymaktır. Araştırma, betimsel tarama modeli temelinde nicel bir yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu eğitim ve öğrenimine devam etmekte olan 149 erkek ve 151 kız öğrenci olmak üzere toplam 300 okul öncesi çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Dijital Oyun Bağımlılığı Eğilimi Ölçeği” (DOBE) ve “Test of Gross Motor Development - 2” (TGMD-2) kullanılmıştır. Veriler Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi, Ki-kare testi ve Spearman Korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmada, cinsiyet, anne spor yapma durumu, çocuğun kendine ait odası olup olmaması, internet materyali varlığı, kardeş sayısı, ebeveyn eğitim düzeyi ve günlük teknoloji kullanım süresi gibi değişkenlere göre TGMD-2 ve DOBE ölçeklerinden elde edilen puanlar analiz edilmiştir. Araştırmada cinsiyet değişkenine göre psikomotor gelişim ve dijital oyun bağımlılığı puanlarında anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Anne spor yapma durumu, çocuğun kendi odasına sahip olma durumu, internet materyali varlığı ve kardeş sayısına göre bazı psikomotor gelişim puanlarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ebeveyn eğitim düzeyi ve çocukların teknoloji kullanım süreleri dijital oyun bağımlılığı eğilimini anlamlı düzeyde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin psikomotor gelişim puanları ile dijital oyun bağımlılığı puanları arasında negatif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, dijital oyun bağımlılığının okul öncesi dönem çocukların psikomotor gelişimini olumsuz etkilediği; cinsiyet, aile yapısı, ebeveyn alışkanlıkları ve dijital ortamların erişilebilirliğinin bu ilişkide belirleyici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Body Sociology, Sociology of Sports |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 14, 2025 |
Acceptance Date | June 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 1 |
Trakya University Journal of Social Sciences is licensed under Creative Commons Attribution 4.0.