Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KÜTÜPHANE KULLANIM SORUNLARI: ÇOMÜ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, , 2072 - 2088, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1327005

Öz

Engellilik, insan hayatının ilk dönemlerinden beri hayatın her döneminde karşılaşılan bir durumdur. Söz konusu engellilik durumu başta zihinsel, işitme, görme, ortopedik engellilik olmak üzere sekiz gruba ayrılmaktadır. Görme yetersizliği, doğuştan ve sonradan olmak üzere iki şekilde vuku bulmaktadır. Sonradan görme yetersizliğinin başlıca sebepleri kazalar, çeşitli hastalıklardır. Söz konusu kişiler görme rehabilitasyonu, teknolojik yardımlar, destekleyici hizmetler gibi kaynaklardan eğitim için faydalanabilirler. Toplumun her kesiminde var olan görme yetersizliği olan bireyler yaşamlarında çeşitli zorluklar yaşamaktadır. Bu gruplardan biri de öğrenci gruplarıdır. Bilindiği üzere özellikle üniversite öğrencilerinin eğitimde en temel ihtiyacı kitaplardır. Bu çalışmada Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde eğitim alan görme yetersizliği olan 18-38 yaş aralığındaki 16 (on erkek altı kadın) öğrencinin kütüphane kullanım sorunları incelenmiştir. Araştırmanın soruları katılımcıların genel özellikleri, kütüphanenin koşulları ve kütüphanede duyulan ihtiyaçlara yönelik sorulardan oluşturulmuştur. Çalışma nitel araştırma yöntemi kullanılarak çoktan seçmeli ve açık uçlu sorular anket tekniği uygulanarak tamamlanmıştır. Sonuçta ise kütüphanede sesli ve Braille materyallerin yetersizliği dikkat çekmiştir.

Kaynakça

  • Bakırcı, R. (2009). Milli Kütüphane’de görme engellilere sunulan hizmetler ve gelişmeler. Bilgi Dünyası, 10(1). CDC, A. W. (2020). Centers for disease control and prevention.
  • Cylke, F. K., Dixon, J. M., & Moodie, M. M. (2000). The National Library Service for the Blind and Physically Handicapped, Library of Congress. Alexandria, 12(2).
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (2015). Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı. https://lib.comu.edu.tr/hakkimizda/genel-tanitim.html (Erişim Tarihi: 19/06/2023).
  • Demirel, S. (2005). Özel eğitim ve rehabilitasyon hizmetlerinde aile eğitiminin önemi. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, (1).
  • Güldenpfennig, F., Wagner, A., Fikar, P., Kaindl, G., & Ganhör, R. (2020). Enabling Learning Experiences for Visually Impaired Children by Interaction Design. Haptic Interfaces for Accessibility, Health, and Enhanced Quality of Life.
  • Gustavsson, S. (1996). İsveç'te konuşan kitaplar: Görme özürlüler için gelişmekte olan bir olanak. Türk Kütüphaneciliği, 10(1).
  • Kaynar, M. (1992). Görme özürlüler için kütüphane hizmeti. Türk Kütüphaneciliği, 6(2).
  • Maxwell, J.A. (1992). Understanding in qualitative research. Harvard Educational Review.
  • Sağlamtunç, T. (2010). Görme engelliler ve kütüphanecilik hizmetleri. Bilgi Dünyası, 11(1). Tekin, E. C. (2019). Asurbanipal Kütüphanesi. Hiperyayın.
  • Yıldırım, A., Simsek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • World Health Organization. (2000). The world health report 2000: health systems: improving performance. World Health Organization.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nergis Ramo Akgün 0000-0002-0982-5733

Samet Doykun 0000-0001-8231-270X

Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ramo Akgün, N., & Doykun, S. (2023). GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KÜTÜPHANE KULLANIM SORUNLARI: ÇOMÜ ÖRNEĞİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2072-2088. https://doi.org/10.24315/tred.1327005