Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILAR VE YAKLAŞIMLAR

Yıl 2023, , 2178 - 2191, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1348841

Öz

: Öğretmenlerin derse karşı yaklaşım ve tutumları öğrencilerin o derse karşı yaklaşımını belirlemede etkili bir faktördür. Özellikle erken yaşta oluşan tutumların gelecek eğitim öğretim kademelerinde izlerini taşıması öngörülebilir. Bu çalışma temel eğitimde rol alacak olan, geleceğin sınıf öğretmeni lisans öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin metaforik algıları ve yaklaşımlarını araştırmayı amaç edinmiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomoloji) deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu 87 sınıf öğretmenliği lisans öğrencisi oluşturmuştur. Bu çalışmada lisans öğrencilerinin matematik kavramına yönelik oluşturduğu metafor, metafor nedenleri ve matematik yaklaşımları incelenmiştir. Veri analizinde betimsel ve içerik analizi olmak üzere her iki analiz türünden faydalanılmış ve bu süreçte bir nitel veri analiz programı kullanılmıştır. Analiz sonuçlarında 435 koda ulaşılmıştır. Öğrenciler tarafından sırasıyla en çok “bulmaca” ve “hayat” metaforlarının oluşturulduğu tespit edilmiştir. Metafor nedenleri, belirsiz/koşullu (f=57), olumlu (f=27), olumsuz(f=3) üç alt kategorilerde toplanmıştır. Lisans öğrencilerinin atematik yaklaşımları ise yine “olumlu” (f=60), “olumsuz”(f=8) “ve “belirsiz” (f=19) olmak üzere üç alt kategori ve altı alt kategori kodunda ( başarısızlık, dayatmalar, başarı, sevgi/keyif, koşullu/gerekli/çıkarcı) toplanmıştır.

Kaynakça

  • Rudasill, K. M., Niehaus, K., Buhs, E. & White, J. M. (2013). Temperament in early childhood and peer interactions in third grade: The role of teacher-child relationships in early elementary grades. Journal of School Psychology, 51, 701-716.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”,“Matematik” ve “Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şahı̇nkaya, N. & Yıldırım, M. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematikle İlgili Kavramlara İlişkin Metaforları. Journal of Turkish Studies, 11(3).
  • Tarim, K., Özsezer, M. S. B., & Canbazoğlu, H. B. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik ve Matematik Öğretimine İlişkin Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1032-1052.
  • Toptaş, V., Elkatmış, M., & Karaca, T. (2012). İlköğretim 4. Sınıf Matematik Programının Öğrenme Alanları İie Matematik Öğrenci Çalışma Kitabındaki Soruların Zihinsel Alanlarının TIMSS’e Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 17-29.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 153-160.
  • Umay, A. (1996). Matematik Öğretimi ve Ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12 (12) , Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7825/102865
  • Yenilmez, K., & Duman, Ö. A. (2008). İlköğretimde Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 251-268.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Büyükkarcı 0000-0002-0881-117X

Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Büyükkarcı, A. (2023). MATEMATİK KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILAR VE YAKLAŞIMLAR. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2178-2191. https://doi.org/10.24315/tred.1348841