Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURKISH REPUBLIC OF NORTH CYPRUS TURKISH COURSE TEACHING CURRICULUM AND REVIEW OF TURKISH COURSE BOOKS

Yıl 2024, , 2121 - 2135, 27.09.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1483204

Öz

Cyprus is one of the places in the world where the Turkish population is concentrated. Today the island is divided into two. Turkish is spoken on the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) side of Cyprus. Although TRNC has had close relations with Turkey for years and is connected to Turkey in many ways, it follows a different path from Turkey in terms of education. Contrary to popular belief, the curriculum and textbooks used in schools differ from those in Turkey. It is important to reveal the qualities of Turkish education carried out in TRNC secondary schools, to identify problems, to develop practical suggestions and thus to increase the efficiency of education and training activities in order for children living in TRNC to learn and preserve Turkish. tarting from this point, the aim of this research is to investigate the Turkish Course Curriculum and Turkish textbooks used in the Turkish Republic of Northern Cyprus. The research was limited to the seventh grade level only. The research is a qualitative research and the document analysis method was used to investigate the textbooks and curriculum. As a result of the research, it was determined what the content of the curriculum and seventh grade Turkish textbooks was, and finally, suggestions regarding Turkish textbooks and Turkish course curriculum were presented.

Kaynakça

  • Arı, G. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703. https://doi.org/10.16916/aded.331660
  • Atik, S. ve Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe Öğretim Programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 586-607.
  • Aykaç, N. (2023). Türkçe ders kitaplarının dünya edebiyatı örneklerine yer verme düzeyleri bakımından incelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 6(2), 188-210. https://doi.org/10.53046/ijotem.1355461
  • Batur, Z. ve Özdemir, P. (2021). Türkçe ders kitabı etkinliklerinin kazanımlarla örtüşme durumları. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(1), 47-68.
  • Bıçak, N. ve Alver, M. (2018). 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2480-2501.
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 862-881.
  • Bulut, K. ve Tekin, S. (2024). Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) okutulan 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin kalıplaşmış söz varlığı unsurları açısından karşılaştırılması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(1), 66-78. https://doi.org/10.30703/cije.1321581
  • Calp, M. (2010). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Caner, M. ve Kurt, B. (2020). Textbook evaluation approaches. ZfWT Journal of World of Turks, 12(1), 365-382.,
  • Ceyhan E. ve Yiğit, B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Anı Yayıncılık.

KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE TÜRKÇE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, , 2121 - 2135, 27.09.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1483204

Öz

Kıbrıs dünya üzerinde Türk nüfusunun yoğunlukta olduğu yerlerden biridir. Ada bugün ikiye ayrılmış durumdadır. Kıbrıs’ın Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) tarafında Türkiye Türkçesi konuşulmaktadır. KKTC yıllardır her ne kadar Türkiye ile sıkı ilişkiler içinde ve birçok yönden Türkiye’ye bağlı olsa da eğitim yönünden Türkiye’den farklı bir yol izlemektedir. Okullarda kullanılan öğretim programı ve ders kitapları bilinenin aksine Türkiye’den farklılık göstermektedir. KKTC ortaokullarında yürütülen Türkçe eğitiminin niteliklerinin ortaya konulması, sorunların tespit edilerek, uygulamaya dönük önerilerin geliştirilmesi ve bu suretle eğitim öğretim faaliyetlerinin verimliliğinin artırılması KKTC’de yaşayan çocukların Türkçeyi öğrenmeleri ve korumaları adına önemlidir. Bu noktadan hareketle bu araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde kullanılmakta olan Türkçe Dersi Öğretim Programını ve Türkçe ders kitaplarını incelemektir. Araştırma sadece yedinci sınıf düzeyi ile sınırlandırılmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup ders kitaplarının ve öğretim programının incelenmesinde doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim programının ve yedinci sınıf Türkçe ders kitaplarının içerik olarak ne durumda olduğu tespit edilmiş ve son olarak da Türkçe ders kitapları ve Türkçe dersi öğretim programı ile ilgili öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Arı, G. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703. https://doi.org/10.16916/aded.331660
  • Atik, S. ve Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe Öğretim Programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 586-607.
  • Aykaç, N. (2023). Türkçe ders kitaplarının dünya edebiyatı örneklerine yer verme düzeyleri bakımından incelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 6(2), 188-210. https://doi.org/10.53046/ijotem.1355461
  • Batur, Z. ve Özdemir, P. (2021). Türkçe ders kitabı etkinliklerinin kazanımlarla örtüşme durumları. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(1), 47-68.
  • Bıçak, N. ve Alver, M. (2018). 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2480-2501.
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 862-881.
  • Bulut, K. ve Tekin, S. (2024). Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) okutulan 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin kalıplaşmış söz varlığı unsurları açısından karşılaştırılması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(1), 66-78. https://doi.org/10.30703/cije.1321581
  • Calp, M. (2010). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Caner, M. ve Kurt, B. (2020). Textbook evaluation approaches. ZfWT Journal of World of Turks, 12(1), 365-382.,
  • Ceyhan E. ve Yiğit, B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Uysal 0000-0002-7866-5526

Necati Demir 0000-0003-0762-410X

Erken Görünüm Tarihi 20 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Uysal, A., & Demir, N. (2024). TURKISH REPUBLIC OF NORTH CYPRUS TURKISH COURSE TEACHING CURRICULUM AND REVIEW OF TURKISH COURSE BOOKS. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 2121-2135. https://doi.org/10.24315/tred.1483204