ARCS Motivasyon Modeli: 1997-2018 Yılları Arasında Yapılmış Uygulamalı Makalelerin İçerik Analizi
Yıl 2019,
Cilt: 9 Sayı: 4, 723 - 741, 20.12.2019
Vahit Ağa Yıldız
,
Özlem Baydaş
,
Yüksel Göktaş
Öz
ARCS
motivasyon modelinin eğitimsel kullanımına ilişkin uygulamalı makalelerin genel
eğilimlerini belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada, içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmada, Web of Science, ERIC, SCOPUS, ULAKBİM ve Google
Scholar’da dizinlenen dergilerdeki 128 uygulamalı makale incelenmiş ve
elektronik ortamda oluşturulan formla sınıflandırılmıştır. Çalışmalar Google
Formlar ve Microsoft Excel programları kullanılarak analiz edilmiştir.
Çalışmada makalelerinin çoğunluğunun Web of Science’da dizinlenen dergilerden
elde edildiği; en sık 2018 yılında yayın yapıldığı; en fazla sayıda makalenin
Computers & Education dergisinde yayınlandığı; bilgisayar destekli/web
tabanlı eğitim alanının sıklıkla çalışıldığı; en sık nicel yöntemin tercih
edildiği; veri toplama aracı olarak en yaygın motivasyon anketi /ölçeği veya
envanterinin kullanıldığı; örneklem grubu olarak sıklıkla üniversite
öğrencilerinin tercih edildiği; veri analiz tekniğinde ise en yaygın olarak t
testinin kullanıldığı belirlenmiştir.
Kaynakça
- Acar, S. (2009). Web destekli performans tabanlı öğrenmede motivasyon stratejilerinin öğrencilerin akademik başarılarına, kalıcılıklarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13).
- Aslan, A., Şılbır, L., & Karaman, S. (2016). Motivasyonel ifadelerle zenginleştirilmiş metinlerin öğrencilerin anlama ve öz yeterlilik düzeylerine etkisi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 5(2).
- Aşıksoy, G., & Özdamlı, F. (2016). Flipped classroom adapted to the ARCS model of motivation and applied to a physics course. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(6).
- Bacanlı, H. (2009). Eğitim Psikolojisi (14. Baskı). Ankara: Asal Yayıncılık.
- Balantekin, Y. (2014). ARCS motivasyon modeline göre tasarlanan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin motivasyonlarına, tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezinden edinilmiştir (Tez no: 382054).
- Balantekin, Y., & Bilgin, A. (2017). ARCS motivasyon modeli’nin öğrencilerin motivasyonlarına, tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi. İlköğretim Online, 16(1).
- Bixler, B. (2006). Motivation and its relationship to the design of educational games. NMC. Cleveland, Ohio. Retrieved, 10(07).
- Bolliger, D. U., Supanakorn, S., & Boggs, C. (2010). Impact of podcasting on student motivation in the online learning environment. Computers & Education, 55(2), 714-722.
- Cengiz, E. (2009). ARCS motivasyon modelinin fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin başarısına ve öğrenmenin kalıcığına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi (Tez no: 238099).
- Cengiz, E., & Aslan, A. (2012). ARCS motivasyon modelinin vücudumuzdaki sistemler ünitesinde akademik başarı ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 883-896.
- Çetin, Ü. (2007). ARCS motivasyon modeli uyarınca tasarlanmış eğitim yazılımı ile yapılan öğretimle geleneksel öğretimin öğrencilerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez no: 189745).
- Çiftçi, S. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi (Doktora tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanından erişildi. (Tez No: 189321).
- Demircioğlu, H., & Geban, Ö. (1996). Fen bilgisi öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin ders başarısı bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
- Ergin, A., & Karataş, H. Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887.
- Ersoy, H., Duman, E., & Semiral, Ö. (2016). Artırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı: deneysel bir çalışma. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 5(1).
- Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
- Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
- Güven,M., Aslan, B.,& Akyol, Y.E. (2017). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi (2000-2016). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 136-147.
- Higbee, J.L. (1999). Affective and cognitive factors related to mathematics achievement. Journal of Developmental Education. 23(1): 8- 15.
- Huang, Y. M., Huang, S. H., & Wu, T. T. (2014). Embedding diagnostic mechanisms in a digital game for learning mathematics. Educational Technology Research and Development, 62(2), 187-207.
- Karakis, H., Karamete, A., & Okçu, A. (2016). The effects of a computer-assisted teaching material, designed according to the assure instructional design and the ARCS model of motivation, on students' achievement levels in a mathematics lesson and their resulting attitudes. European Journal of Contemporary Education, 15(1), 105-113.
- Karasözen, B., Bayram, Ö. G., & Zan, B. U. (2011). WoS ve Scopus veri tabanlarının karşılaştırması. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 238-260.
- Karslı, G. (2015). ARCS motivasyon yönteminin 8. sınıf hücre bölünmesi ve kalıtım ünitesinde öğrencilerin motivasyonu başarısı ve tutumlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi (Tez no: 415440).
- Keller, J. M. (1979). Motivation and instructional design: A theoretical perspective. Journal of instructional development, 2(4), 26.
- Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. Instructional design theories and models: An overview of their current status, 1, 383-434.
- Keller, J. M. (1987a). Strategies for stimulating the motivation to learn. Performance Improvement, 26(8), 1-7.
- Keller, J. M. (1987b). Development and use of the ARCS model of instructional design. Journal of instructional development, 10(3), 2.
- Keller, J. M. (1987c). IMMS: Instructional materials motivation survey. Florida State University.
- Keller, J. M. (1999). Using the ARCS motivational process in computer‐based instruction and distance education. New directions for teaching and learning, 1999(78), 37-47.
- Keller, J. M. (2000). How to integrate learner motivation planning into lesson planning: The ARCS model approach. VII Semanario, Santiago, Cuba, 1-13.
- Keller, J. M. (2008). First principles of motivation to learn and e3‐learning. Distance Education, 29(2), 175-185.
- Keller, J. M. (2010). The ARCS model of motivational design. In Motivational design for learning and performance (pp. 43-74). Springer US.
- Keller, J., & Suzuki, K. (2004). Learner motivation and e-learning design: A multinationally validated process. Journal of educational Media, 29(3), 229-239.
- Kim, C., & Keller, J. M. (2011). Towards technology integration: The impact of motivational and volitional email messages. Educational Technology Research and Development, 59(1), 91-128.
- Korucu, A. T., Usta, E., & Atun, H. (2017). Teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine yapılan 2010-2016 dönemi araştırmalardaki eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 104-133.
- Kula Wassink, F., & Sadi, Ö. (2016). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi yönelimleri: 2005 ile 2014 yılları arası bir içerik analizi. İlköğretim Online Dergisi, 15(2), 594-614.
- Li, K., & Keller, J. M. (2018). Use of the ARCS model in education: A literature review. Computers & Education.
- Malone, T. W., & Lepper, M. R. (1988). Making learning fun: A taxonomy of intrinsic
- Means, T. B., Jonassen, D. H., & Dwyer, F. M. (1997). Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs. purpose. Educational Technology Research and Development, 45(1), 5-17.
- Morrison, K., Cohen, L., & Manion, L. (2007). Research methods in education. Chapter One. What is complexity theory.
- Ono, Y., & Ishihara, M. (2012). Integrating mobile-based individual activities into the Japanese EFL classroom. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 6(2), 116-137.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67.
- Saracaloğlu, A. S., Gündoğdu, K., Altın, M., Aksu, N., Kozağaç, Z. B.,& Koç, B. (2013). Yaratıcı düşünme becerisi konusunda 2000 yılı ve sonrasında yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 62-74.
- Sevgi, H. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırma eğilimlerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (12), 44-53.
- Song, H. S., Kalet, A. L., & Plass, J. L. (2016). Interplay of prior knowledge, self‐regulation and motivation in complex multimedia learning environments. Journal of Computer Assisted Learning, 32(1), 31-50.
- Su, C. H., & Cheng, C. H. (2013). 3D game-based learning system for improving learning achievement in software engineering curriculum. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 12(2), 1-12.
- Svinicki, M., & McKeachie, W. J. (2011). Experiential learning: Case-based, problem-based, and reality-based. Teaching tips: Strategies, research and theory for college and university teachers (13th ed.). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning.
- Thaer, A., &Thaer, G. (2016). The effect of ARCS motivational model on achievement motivation and academic achievement of the tenth grade students. The New Educational Review, 43(1), 68-77.
- Wlodkowski, R.J. (1985). Enhancing adult motivation to learn: a guide to improving ınstruction and increasing learner achievement, SF: Jossey-Bass Publishers, USA.
- Wlodkowski, R.J. (1999). Enhancing adult motivation to learn: a comprehensive guide for all adults, San Francisco, CA: Jossey-Bass Inc., USA.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yay.
- Yüksel, G. (2011). Öğrenme için motivasyon. M. Ç. Özdemir (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 17-43). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Zhang, W. (2017). Design a civil engineering micro-lecture platform based on the ARCS model perspective. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(01), 107-118.
- Zheng, L. (2016). The effectiveness of self-regulated learning scaffolds on academic performance in computer-based learning environments: a meta-analysis. Asia Pacific Education Review, 17(2), 187-202.
ARCS Motivation Model: Content Analysis of Applied Articles Between the Years 1997-2018
Yıl 2019,
Cilt: 9 Sayı: 4, 723 - 741, 20.12.2019
Vahit Ağa Yıldız
,
Özlem Baydaş
,
Yüksel Göktaş
Öz
In this study which
aims to determine the general tendencies of the applied articles related to
educational use of ARCS motivational model, content analysis method was used.
In this study, 128 applied articles in journals indexed in Web of Science,
ERIC, SCOPUS, ULAKBIM and Google Scholar were examined and classified by
electronic form. The studies analyzed with Google Forms and Microsoft Excel. It
is determined that the majority of the articles in the study were obtained from
the journals indexed in Web of Science; the largest number of publications were
published in the year 2018; most articles are published in Computers &
Education; the most studied subject area is computer assisted/web based
training; the most used method is quantitative method; the most common data
collection tool is the motivation questionnaire; the most used sample group is
university students; and the most commonly used data analysis technique is the
t test.
Kaynakça
- Acar, S. (2009). Web destekli performans tabanlı öğrenmede motivasyon stratejilerinin öğrencilerin akademik başarılarına, kalıcılıklarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13).
- Aslan, A., Şılbır, L., & Karaman, S. (2016). Motivasyonel ifadelerle zenginleştirilmiş metinlerin öğrencilerin anlama ve öz yeterlilik düzeylerine etkisi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 5(2).
- Aşıksoy, G., & Özdamlı, F. (2016). Flipped classroom adapted to the ARCS model of motivation and applied to a physics course. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(6).
- Bacanlı, H. (2009). Eğitim Psikolojisi (14. Baskı). Ankara: Asal Yayıncılık.
- Balantekin, Y. (2014). ARCS motivasyon modeline göre tasarlanan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin motivasyonlarına, tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezinden edinilmiştir (Tez no: 382054).
- Balantekin, Y., & Bilgin, A. (2017). ARCS motivasyon modeli’nin öğrencilerin motivasyonlarına, tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi. İlköğretim Online, 16(1).
- Bixler, B. (2006). Motivation and its relationship to the design of educational games. NMC. Cleveland, Ohio. Retrieved, 10(07).
- Bolliger, D. U., Supanakorn, S., & Boggs, C. (2010). Impact of podcasting on student motivation in the online learning environment. Computers & Education, 55(2), 714-722.
- Cengiz, E. (2009). ARCS motivasyon modelinin fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin başarısına ve öğrenmenin kalıcığına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi (Tez no: 238099).
- Cengiz, E., & Aslan, A. (2012). ARCS motivasyon modelinin vücudumuzdaki sistemler ünitesinde akademik başarı ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 883-896.
- Çetin, Ü. (2007). ARCS motivasyon modeli uyarınca tasarlanmış eğitim yazılımı ile yapılan öğretimle geleneksel öğretimin öğrencilerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez no: 189745).
- Çiftçi, S. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi (Doktora tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanından erişildi. (Tez No: 189321).
- Demircioğlu, H., & Geban, Ö. (1996). Fen bilgisi öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin ders başarısı bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
- Ergin, A., & Karataş, H. Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887.
- Ersoy, H., Duman, E., & Semiral, Ö. (2016). Artırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı: deneysel bir çalışma. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 5(1).
- Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
- Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
- Güven,M., Aslan, B.,& Akyol, Y.E. (2017). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi (2000-2016). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 136-147.
- Higbee, J.L. (1999). Affective and cognitive factors related to mathematics achievement. Journal of Developmental Education. 23(1): 8- 15.
- Huang, Y. M., Huang, S. H., & Wu, T. T. (2014). Embedding diagnostic mechanisms in a digital game for learning mathematics. Educational Technology Research and Development, 62(2), 187-207.
- Karakis, H., Karamete, A., & Okçu, A. (2016). The effects of a computer-assisted teaching material, designed according to the assure instructional design and the ARCS model of motivation, on students' achievement levels in a mathematics lesson and their resulting attitudes. European Journal of Contemporary Education, 15(1), 105-113.
- Karasözen, B., Bayram, Ö. G., & Zan, B. U. (2011). WoS ve Scopus veri tabanlarının karşılaştırması. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 238-260.
- Karslı, G. (2015). ARCS motivasyon yönteminin 8. sınıf hücre bölünmesi ve kalıtım ünitesinde öğrencilerin motivasyonu başarısı ve tutumlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi (Tez no: 415440).
- Keller, J. M. (1979). Motivation and instructional design: A theoretical perspective. Journal of instructional development, 2(4), 26.
- Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. Instructional design theories and models: An overview of their current status, 1, 383-434.
- Keller, J. M. (1987a). Strategies for stimulating the motivation to learn. Performance Improvement, 26(8), 1-7.
- Keller, J. M. (1987b). Development and use of the ARCS model of instructional design. Journal of instructional development, 10(3), 2.
- Keller, J. M. (1987c). IMMS: Instructional materials motivation survey. Florida State University.
- Keller, J. M. (1999). Using the ARCS motivational process in computer‐based instruction and distance education. New directions for teaching and learning, 1999(78), 37-47.
- Keller, J. M. (2000). How to integrate learner motivation planning into lesson planning: The ARCS model approach. VII Semanario, Santiago, Cuba, 1-13.
- Keller, J. M. (2008). First principles of motivation to learn and e3‐learning. Distance Education, 29(2), 175-185.
- Keller, J. M. (2010). The ARCS model of motivational design. In Motivational design for learning and performance (pp. 43-74). Springer US.
- Keller, J., & Suzuki, K. (2004). Learner motivation and e-learning design: A multinationally validated process. Journal of educational Media, 29(3), 229-239.
- Kim, C., & Keller, J. M. (2011). Towards technology integration: The impact of motivational and volitional email messages. Educational Technology Research and Development, 59(1), 91-128.
- Korucu, A. T., Usta, E., & Atun, H. (2017). Teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine yapılan 2010-2016 dönemi araştırmalardaki eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 104-133.
- Kula Wassink, F., & Sadi, Ö. (2016). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi yönelimleri: 2005 ile 2014 yılları arası bir içerik analizi. İlköğretim Online Dergisi, 15(2), 594-614.
- Li, K., & Keller, J. M. (2018). Use of the ARCS model in education: A literature review. Computers & Education.
- Malone, T. W., & Lepper, M. R. (1988). Making learning fun: A taxonomy of intrinsic
- Means, T. B., Jonassen, D. H., & Dwyer, F. M. (1997). Enhancing relevance: Embedded ARCS strategies vs. purpose. Educational Technology Research and Development, 45(1), 5-17.
- Morrison, K., Cohen, L., & Manion, L. (2007). Research methods in education. Chapter One. What is complexity theory.
- Ono, Y., & Ishihara, M. (2012). Integrating mobile-based individual activities into the Japanese EFL classroom. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 6(2), 116-137.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67.
- Saracaloğlu, A. S., Gündoğdu, K., Altın, M., Aksu, N., Kozağaç, Z. B.,& Koç, B. (2013). Yaratıcı düşünme becerisi konusunda 2000 yılı ve sonrasında yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 62-74.
- Sevgi, H. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırma eğilimlerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (12), 44-53.
- Song, H. S., Kalet, A. L., & Plass, J. L. (2016). Interplay of prior knowledge, self‐regulation and motivation in complex multimedia learning environments. Journal of Computer Assisted Learning, 32(1), 31-50.
- Su, C. H., & Cheng, C. H. (2013). 3D game-based learning system for improving learning achievement in software engineering curriculum. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 12(2), 1-12.
- Svinicki, M., & McKeachie, W. J. (2011). Experiential learning: Case-based, problem-based, and reality-based. Teaching tips: Strategies, research and theory for college and university teachers (13th ed.). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning.
- Thaer, A., &Thaer, G. (2016). The effect of ARCS motivational model on achievement motivation and academic achievement of the tenth grade students. The New Educational Review, 43(1), 68-77.
- Wlodkowski, R.J. (1985). Enhancing adult motivation to learn: a guide to improving ınstruction and increasing learner achievement, SF: Jossey-Bass Publishers, USA.
- Wlodkowski, R.J. (1999). Enhancing adult motivation to learn: a comprehensive guide for all adults, San Francisco, CA: Jossey-Bass Inc., USA.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yay.
- Yüksel, G. (2011). Öğrenme için motivasyon. M. Ç. Özdemir (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 17-43). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Zhang, W. (2017). Design a civil engineering micro-lecture platform based on the ARCS model perspective. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(01), 107-118.
- Zheng, L. (2016). The effectiveness of self-regulated learning scaffolds on academic performance in computer-based learning environments: a meta-analysis. Asia Pacific Education Review, 17(2), 187-202.