ARCS
motivasyon modelinin eğitimsel kullanımına ilişkin uygulamalı makalelerin genel
eğilimlerini belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada, içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmada, Web of Science, ERIC, SCOPUS, ULAKBİM ve Google
Scholar’da dizinlenen dergilerdeki 128 uygulamalı makale incelenmiş ve
elektronik ortamda oluşturulan formla sınıflandırılmıştır. Çalışmalar Google
Formlar ve Microsoft Excel programları kullanılarak analiz edilmiştir.
Çalışmada makalelerinin çoğunluğunun Web of Science’da dizinlenen dergilerden
elde edildiği; en sık 2018 yılında yayın yapıldığı; en fazla sayıda makalenin
Computers & Education dergisinde yayınlandığı; bilgisayar destekli/web
tabanlı eğitim alanının sıklıkla çalışıldığı; en sık nicel yöntemin tercih
edildiği; veri toplama aracı olarak en yaygın motivasyon anketi /ölçeği veya
envanterinin kullanıldığı; örneklem grubu olarak sıklıkla üniversite
öğrencilerinin tercih edildiği; veri analiz tekniğinde ise en yaygın olarak t
testinin kullanıldığı belirlenmiştir.
In this study which
aims to determine the general tendencies of the applied articles related to
educational use of ARCS motivational model, content analysis method was used.
In this study, 128 applied articles in journals indexed in Web of Science,
ERIC, SCOPUS, ULAKBIM and Google Scholar were examined and classified by
electronic form. The studies analyzed with Google Forms and Microsoft Excel. It
is determined that the majority of the articles in the study were obtained from
the journals indexed in Web of Science; the largest number of publications were
published in the year 2018; most articles are published in Computers &
Education; the most studied subject area is computer assisted/web based
training; the most used method is quantitative method; the most common data
collection tool is the motivation questionnaire; the most used sample group is
university students; and the most commonly used data analysis technique is the
t test.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 4 |