Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının kimya
alanında çalışan bilim insanı imajlarını ve bu imajları etkileyen faktörleri
araştırmaktır. Bu amaçla araştırma İç Anadolu Bölgesi’nde bir devlet
üniversitesinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılı içerisinde yapılmıştır.
Araştırma, resim iş, fen bilgisi, ilköğretim matematik, sosyal bilgiler ve
rehberlik ve psikolojik danışmanlık anabilim dallarında karma yöntem temelinde
yürütülmüştür. Araştırmaya üçüncü ve dördüncü sınıftan toplam 271 öğretmen
adayı katılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının kimya alanında çalışan
bilim insanı hakkındaki zihinsel resimlerini belirleyebilmek amacıyla, Bilim
İnsanı Çiz (DAST) testi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarından kimya alanında
çalışan bilim insanının nasıl çalıştığını, bu bilim insanının neler yaptığını
düşünerek, bu düşünmelerini mümkün olduğunca detaylandırarak çizmeleri
istenmiştir. Öğretmen adaylarının çizimlerinin analizinde iki farklı Bilim
İnsanı Çizim Kontrol Listesi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının çizimlerinde yer
almayan ancak çizimlerinin açıklamalarından elde edilen nitel verilerin
çözümlenmesi içerik analizi yoluyla yapılmıştır. Analiz sonuçlarından öğretmen
adaylarının kimya alanında çalışan bilim insanı imajlarının geleneksel bilim
insanı algısı ile örtüştüğü görülmüştür. Ayrıca sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının kimya alanında çalışan bilim insanı imajlarının istatistiksel
olarak diğer bölüm öğretmen adaylarından anlamlı derecede farklılık gösterdiği
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |