Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Algıları ve Derse Katılımlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 140 - 150, 31.01.2020
https://doi.org/10.24315/tred.552811

Öz

Bu çalışmanın amacı,
ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerin yapılandırmacı öğrenme ortamı algısı
ve fen bilimleri dersine katımlarının demografik değişkenler açısından
değişimini ve bu iki faktör arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Çalışmada
nicel araştırma yaklaşımlarından betimsel model kullanılmıştır. Bu doğrultuda
çalışmanın örneklemini Erzurum ili Yakutiye ve Aziziye ilçesine bağlı 5
ortaokulda öğrenim gören 206 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama
aracı olarak “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği” ve “Derse Katılım Ölçeği”
kullanılmıştır. Yapılan analizler doğrultusunda öğrencilerin yapılandırmacı
öğrenme ortamı algısı ve derse katılım düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi ve
öğretmenin cinsiyeti açısından değişmezken yapılandırmacı öğrenme ortam algısı
öğrencilerin öğrenim gördüğü sınıf mevcudu açısından anlamlı fark göstermektedir.
Ayrıca yapılandırmacı öğrenme ortam algısı ile derse katılım ve derse katılım
boyutları olan davranışsal, duyuşsal, bilişsel ve aracı katılım arasında
ilişkinin olduğu tespit edilmiştir
.  

Kaynakça

  • Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427-445.
  • Aygören, F. (2009). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarının sınıf öğretmenlerinin ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Baş, G. (2012). İlköğretim öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin algılarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 203-215.
  • Brumbaugh, D. K., & Rock, D. (2006) Teaching Secondary Mathematics, Routledge: London.
  • Çavuş, R., & Yılmaz, M. M. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(2), 110-128.
  • Çınar, O., Temel, A., Beden, N., & Göçgen, S. (2004, Temmuz). Kalabalık sınıfların öğretmen ve öğrenciye etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme: kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 7. Baskı.
  • Erdoğan, İ., & Polat, M. (2017). Okullarımız yapılandırmacı öğrenme ortamlarına ne kadar sahip? Ortaokul öğrencilerinin algıları üzerine boylamsal bir bakış. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 608-619.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
  • Gravetter, J. F., & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4. Baskı). USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Güvenç, H. (2015). Etkin katılım ölçeği geliştirme ve uyarlama çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 1(16), 255-267.
  • Jonassen, D. H., & Land, S. M. (2000) Theoretical foundations of learning environments, Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey.
  • Kalem, S., & Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel yayınları.
  • Klem, A. M., & Connell, J. P. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health, 74, 262-273.
  • Köseoğlu, F., & Kavak N. (2001). Fen öğretiminde yapılandırıcı yaklaşım. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1).
  • Li, Y., & Lerner, R. M. (2013). Interrelations of behavioral, emotional, and cognitive school engagement in high school students. Journal of Youth and Adolescence, 42(1), 20-32.
  • Nayman, Ö. (2011). Fen ve teknoloji dersindeki öğrenme ortamının yapılandırmacılığa dayalı olarak değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Newmann, F., Wehlage, G. G., & Lamborn, S. D. (1992). The significance and sources of student engagement. Chapter in (F. Newmann, Ed.), Student engagement and achievement in American secondary schools (11-39). New York: Teachers College Press.
  • Özkal, K., Tekkaya, C., Çakıroğlu, J., & Sungur, S. (2009). A conceptual model of relationships among constructivist learning environment perceptions, epistemological beliefs, and learning approaches. Learning and Individual Differences, 19(1), 71-79.
  • Perkins, D. N. (1999). The many faces of constructivism. &iucational Leadership, Nov., 6-11.
  • Pınar Bal, A., & Doğanay, A. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersinde yapılandırmacı öğrenme ortamına bakış açıları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 156-171.
  • Raftery, J. N., Grolnick, W. S., & Flamm, E. S. (2012). Families as facilitators of student engagement: Toward a home-school partnership model. In S. J. Christenson, A. L. Reschlyve C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 343-364). NY: Springer.
  • Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. J. Christenson, A. L. Reschlyve C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 149-172). NY: Springer.
  • Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579-595. doi:10.1037/a0032690
  • Reeve, J., & Tseng, C. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267.Saracaloğlu, A. S., Akamca, G. Ö., & Yesildere, S. (2006) “İlköğretimde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yeri”, http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt4/ sayi_3/241-260.pdf.
  • Selley, N. (1999). The art of constructivist teaching in the primary school. David Fulton Publishers, London.
  • Slavin, R. (1997). Cooperative learning theory, resarch and practice. Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hal.
  • Şaşan H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim. 74 – 75.
  • Yavuz, M., Gülmez, D., & Özkaral, T. (2016). Fen lisesi öğrencilerinin akademik başarıları ile ilgili deneyimlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1655-1672.
  • Zhang, L. J. (2008). Constructivist pedagogy in strategic reading instruction: Exploring pathways to learner development in the English as a second language (ESL). Instructional Science, 36, 89-116.
  • Zorlu, Y., & Zorlu, F. (2015). Fen ve teknoloji dersinde öğrenme ortamına yönelik öğrencilerin düzeyleri ve öğretmenlerin görüşleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(1), 103-114.

Investigation of the Perception of Constructivist Learning Environment and Classroom Engagement in Relationship in Terms of Demographic Variables of Middle School Students

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 140 - 150, 31.01.2020
https://doi.org/10.24315/tred.552811

Öz

The
aim of this study is to determine the change in the perception of
constructivist learning environment and the engagement of science lesson
students in terms of demographic variables and the relationship between these
two factors. Descriptive model
which is a quantitative research approach was
used in the study. The sample of this study consisted of 206 students who were
studying in 5 middle schools in Yakutiye and Aziziye district of Erzurum
province. In the study, “Constructivist Learning Environment Survey” and “Student
Engagement Scale” were used as data collection tools. In the light of the
analyzes, while the constructivist learning environment perception and the
level of engagement of the students do not change in terms of sex, class level
and sex of the teacher. Constructivist learning environment perception has a
significant difference in terms of number of students in class. In addition, it
has been found that there is a relationship between constructivist learning
environment perception and classroom engagement. It was determined that there
is a relationship between behavioral, emotional, cognitive and agentic engagement
dimensions of classroom engagement.

Kaynakça

  • Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427-445.
  • Aygören, F. (2009). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarının sınıf öğretmenlerinin ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Baş, G. (2012). İlköğretim öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin algılarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 203-215.
  • Brumbaugh, D. K., & Rock, D. (2006) Teaching Secondary Mathematics, Routledge: London.
  • Çavuş, R., & Yılmaz, M. M. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(2), 110-128.
  • Çınar, O., Temel, A., Beden, N., & Göçgen, S. (2004, Temmuz). Kalabalık sınıfların öğretmen ve öğrenciye etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme: kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 7. Baskı.
  • Erdoğan, İ., & Polat, M. (2017). Okullarımız yapılandırmacı öğrenme ortamlarına ne kadar sahip? Ortaokul öğrencilerinin algıları üzerine boylamsal bir bakış. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 608-619.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
  • Gravetter, J. F., & Forzano, L. B. (2012). Research methods for the behavioral sciences (4. Baskı). USA: Linda Schreiber-Ganster.
  • Güvenç, H. (2015). Etkin katılım ölçeği geliştirme ve uyarlama çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 1(16), 255-267.
  • Jonassen, D. H., & Land, S. M. (2000) Theoretical foundations of learning environments, Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey.
  • Kalem, S., & Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel yayınları.
  • Klem, A. M., & Connell, J. P. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health, 74, 262-273.
  • Köseoğlu, F., & Kavak N. (2001). Fen öğretiminde yapılandırıcı yaklaşım. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1).
  • Li, Y., & Lerner, R. M. (2013). Interrelations of behavioral, emotional, and cognitive school engagement in high school students. Journal of Youth and Adolescence, 42(1), 20-32.
  • Nayman, Ö. (2011). Fen ve teknoloji dersindeki öğrenme ortamının yapılandırmacılığa dayalı olarak değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Newmann, F., Wehlage, G. G., & Lamborn, S. D. (1992). The significance and sources of student engagement. Chapter in (F. Newmann, Ed.), Student engagement and achievement in American secondary schools (11-39). New York: Teachers College Press.
  • Özkal, K., Tekkaya, C., Çakıroğlu, J., & Sungur, S. (2009). A conceptual model of relationships among constructivist learning environment perceptions, epistemological beliefs, and learning approaches. Learning and Individual Differences, 19(1), 71-79.
  • Perkins, D. N. (1999). The many faces of constructivism. &iucational Leadership, Nov., 6-11.
  • Pınar Bal, A., & Doğanay, A. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersinde yapılandırmacı öğrenme ortamına bakış açıları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 156-171.
  • Raftery, J. N., Grolnick, W. S., & Flamm, E. S. (2012). Families as facilitators of student engagement: Toward a home-school partnership model. In S. J. Christenson, A. L. Reschlyve C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 343-364). NY: Springer.
  • Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. J. Christenson, A. L. Reschlyve C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 149-172). NY: Springer.
  • Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579-595. doi:10.1037/a0032690
  • Reeve, J., & Tseng, C. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267.Saracaloğlu, A. S., Akamca, G. Ö., & Yesildere, S. (2006) “İlköğretimde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yeri”, http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt4/ sayi_3/241-260.pdf.
  • Selley, N. (1999). The art of constructivist teaching in the primary school. David Fulton Publishers, London.
  • Slavin, R. (1997). Cooperative learning theory, resarch and practice. Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hal.
  • Şaşan H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim. 74 – 75.
  • Yavuz, M., Gülmez, D., & Özkaral, T. (2016). Fen lisesi öğrencilerinin akademik başarıları ile ilgili deneyimlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1655-1672.
  • Zhang, L. J. (2008). Constructivist pedagogy in strategic reading instruction: Exploring pathways to learner development in the English as a second language (ESL). Instructional Science, 36, 89-116.
  • Zorlu, Y., & Zorlu, F. (2015). Fen ve teknoloji dersinde öğrenme ortamına yönelik öğrencilerin düzeyleri ve öğretmenlerin görüşleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(1), 103-114.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uluhan Kurt 0000-0002-0683-6875

Mirac Furkan Bayar 0000-0002-0693-4280

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kurt, U., & Bayar, M. F. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Algıları ve Derse Katılımlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 140-150. https://doi.org/10.24315/tred.552811