Bu çalışmanın amacı,
fen bilgisi öğretmen adaylarının aynalarda görüntü konusuna dair kavramsal anlamalarını ve zihinsel modellerini tespit etmektir. Çalışmada, özel
durum çalışma deseni benimsenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını, Doğu Karadeniz
bölgesindeki bir üniversitede eğitim fakültesinin 2. sınıfında öğrenim gören ve
Genel Fizik III Laboratuvarı dersini alan gönüllü 29 fen bilgisi öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanmış üç
açık uçlu sorudan oluşan bir form aracılığıyla toplanmıştır. Veri toplama
aracında yer alan sorular, görüntü kavramının tanımlanmasına, görüntü
oluşumunun açıklamasına ve farklı ayna türlerinde örnek görüntü çizimi
yapılmasına yöneliktir. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiş,
frekans ve yüzde değerleri ile birlikte tablolar halinde sunulmuştur.
Çalışmada, öğretmen adaylarının görüntü kavramını görüntü oluşumu ile,
aynalar/yansıtıcı yüzeyi olan cisimler kullanılarak oluşturulan şekil ile,
yansıma olayı ile ve gölge oluşumu ile açıkladıkları tespit edilmiştir. Öğretmen
adaylarının görüntü oluşumu için, en az iki ışın kullanılarak, yansıma
kanunlarının ve cismin simetrik yansımasının alınması ile çizim yapıldığını
belirttikleri ve örnek çizimler yaptıkları görülmüştür. Ayrıca adayların farklı
ayna türlerinde örnek görüntü çizimi yapmakta zorlandıkları ve görüntü çizimini
doğru yapamadıkları için oluşan görüntünün özelliklerini belirtemedikleri
tespit edilmiştir. Çalışmada, ulaşılan sonuçlara dikkate alınarak görüntü kavramı,
görüntü oluşumu ve aynalarda görüntü konularının öğretimine yönelik bazı
önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this study
is to determine the conceptual understanding and mental models of science
teacher candidates on the concept of image, image formation and image in
mirrors. The study is carried out case study method. The participants of the
study consist of 29 science teacher candidates who studying in the 2nd grade of
the faculty of education in a university in the Eastern Black Sea region and
taking the General Physics III Laboratory course. The data of the study were
collected through a form consisting of three open-ended questions prepared by
the researchers. The questions in the data collection tool are aimed at
defining the concept of the image, explaining the image formation and drawing
images for sample situations in different mirror types. The obtained data were
analysed by content analysis and presented as tables with frequency and
percentage values. In the study, it was determined that the science teacher
candidates explained the concept of image by the image formation, with the
shape created by using the mirrors / reflective surface objects, reflection and
shadow formation. It was seen that the science teacher candidates did the image
formation by using at least two beams, drawing the symmetrical reflection the
object and the reflection laws and also they made the sample drawings. In addition,
it was determined that the science teacher candidates had difficulty in making
sample image in different mirror types and they could not determine the
characteristics of the image because they could not make the image drawing
correctly. In the study, some suggestions have been made regarding image
concept, image formation and teaching of image subjects in mirrors by taking
into consideration the results reached.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |