Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitiminde Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 632 - 646, 24.09.2020
https://doi.org/10.24315/tred.573373

Öz

Araştırmanın amacı, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Edirne il merkezindeki
özel bir okulda L3 (Almanca) dersi gören 4., 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin (n=111)
öğrenme stillerini belirlemektir. Öncelikle L3 öğrenen öğrencilerin L1
(Türkçe), L2 (İngilizce) öğrenme stilleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada,
öğrenme stili kavramı L1, L2 ve L3’de nedir? sorusunun yanıtı aranmıştır. Bu
araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninden
yararlanılmıştır. Öğrencilere yönelik çalışmada Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından
Türkçeye uyarlanan “Kolb Öğrenme Stilleri Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerle
ayrıca bireysel ve odak grup görüşmeleri yapılıp, öğrenci ürünleri öğrenme
stilleri açısından incelenmiştir. Okuldaki, bir Türkçe, bir İngilizce ve bir
Almanca öğretmeniyle bireysel görüşmeler de yapılmıştır. Ölçekten elde edilen
veriler L1, L2 ve L3’ün birbirlerine olan etki alanları açısından nitel ve
nicel olarak değerlendirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin L1, L2 ve L3
derslerinde benzer öğrenme stili özellikleri gösterdikleri sonucuna
ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Edirne Beykent Koleji

Teşekkür

Bu araştırmanın yapılmasına katkıda bulunan Özel Edirne Beykent Koleji yöneticilerine, öğretmenlerine ve öğrencilerine teşekkürü borç biliriz.

Kaynakça

  • Akar, H. (2016). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Durum Çalışması (s. 139-155). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akkoyunlu, B. (1995). Bilgi Teknolojilerinin Okullarda Kullanımı ve Öğretmenlerin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 105-109.
  • Aksoy, M. (2012). Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı, Utangaçlık, Strateji, Ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, TR.
  • Arslangilay, A. S. (2013). 3. Kuşak Türk Çocukları ve İki dilli-İki kültürlü Eğitim Modelleri (Hessen Eyaleti Koala Projesi). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, TR.
  • Aşkar, P., ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri. Eğitim ve Bilim, 87(17), 37-47.
  • Ayaz, C. (2016). Öğretmenlerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından Incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın, TR.
  • Balcı, Ö. (2013). Öğrenme Stillerine Dayalı Etkinliklerin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerine Ve Öz-yeterlik Algılarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya, TR.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1, 19-30.
  • Cesur, M. O. (2008). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri, Öğrenme Stili Tercihi ve Yabancı Dil Akademik Başarısı Arasındaki Açıklayıcı ve Yordayıcı İlişkiler Örüntüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, TR.
  • Demirel, Ö. (2008). Karşılaştırmalı Eğitim, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Er, K. O. (2006). Yabancı Dil Öğretim Programlarında Kültürün Etkileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (39)1, 1-14.
  • Gencel, İ. E. (2007). Kolb’un Deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı Öğrenme Stilleri Envanteri-III’ü Türkçeye Uyarlama Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9)2, 120-139.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme Stilleri İle Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, TR.
  • Güven, M., ve Kürüm, D. (2006). Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişkiye Genel Bir Bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 75-89.
  • Hufeisen, B. ve Neuner, G (Hg.) (2003), Mehrsprachigkeitskonzept - Tertiärsprachenlernen - Deutsch nach Englisch. Straßburg, Europarat (2004: englische Ausgabe, 2005: französische Ausgabe, 2005: 2. revidierte Auflage).
  • İşcan, A. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Önemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 29-36.
  • Işık, A. (2013). Yabancı Dil Nasıl Öğrenilmez? Nasıl Öğrenilir?, Ankara: Elma Yayınları.
  • Jimenez, I. (2009). Mut Zur Mehrsprachigkeit, Engelschoff: Ruffel Yayıncılık.
  • Kayacık, E. (2013). Öğrencilerin Kolb Öğrenme Stillerine Göre Çalışma Alışkanlıkları, Ödev Yapma Motivasyonları Ve Stilleri Üzerine Bir Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir, TR.
  • Kılıç, E., ve Karadeniz, Ş. (2004). Cinsiyet ve Öğrenme Stilinin Gezinme Stratejisi ve Başarıya Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 129-146.
  • Neuner, G., Hufeisen, B., Kursisa, A., Marx, N., Koithan, U., ve Erlenwein, S. (2009). Deutsch als zweite Fremdsprache, München: Langenscheidt.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara: Öncü Kitap.
  • Sümer, M. (2015). Farklı Öğrenme Biçimlerine Sahip Öğrenenlerin Web Destekli İşbirlikçi Öğrenme Araçlarından Wikiye İlişkin Görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 49-64.
  • Tatar, E., ve Tatar, E. (2007). Öğrenme Stillerine Dayalı Öğretim. Journal of Qafqaz University, 20, 126-130.
  • Türkoğlu, E. M. (2015). Öğretmen Hesap Verebilirliği: Özel Bir Okulda Durum Çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir, TR.
  • Veznedaroğlu, L. ve Özgür, A. (2005). Öğrenme Stilleri: Tanımlamalar, Modeller ve işlevleri. İlköğretim-Online, 4(2), 1-16.
  • Vural, L. (2013). Grasha-Riechmann Öğrenme Stili Ölçeğinin Yapı Geçerliği Çalışmaları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, Çomü Dergileri, 4, 481-496.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Eren

Handan Köksal

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eren, B., & Köksal, H. (2020). İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitiminde Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 632-646. https://doi.org/10.24315/tred.573373