İki Dünya Çerçevesinin Mekanik Kavramlarını Gerçek Yaşamla İlişkilendirebilme ve Başarı Motivasyonu Üzerindeki Etkisi
Yıl 2020,
Cilt: 10 Sayı: 3, 776 - 794, 24.09.2020
Handan Ürek
,
Mustafa Çoramık
,
Erdoğan Özdemir
Öz
Bu çalışmada, İki Dünya Kuramsal Çerçevesi
Yaklaşımı’nın, sınıf öğretmenliği öğrencilerinin bazı mekanik kavramlarını
gerçek yaşam ile ilişkilendirebilmelerine ve başarı motivasyonlarına olan
etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda karma desende bir araştırma
yürütülmüştür. Çalışmanın verileri; Mekanik Kavramlarını Günlük Yaşam ile
İlişkilendirebilme Formu ve Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği yardımıyla
toplanmıştır. Dört haftalık araştırma süreci, gerçekleştirilen öğretim ile
birlikte veri toplama araçlarının ön test ve son test uygulamalarını
içermektedir. Çalışma sonuçlarına göre yapılan öğretimin, öğrencilerin mekanik
kavramlarını gerçek yaşamla ilişkilendirebilmelerine olumlu etkilerde
bulunduğu; öğrencilerin başarı motivasyonlarının
da istatistiksel açıdan anlamlı bir artış gösterdiği ortaya çıkmıştır. Bu
yaklaşımın, diğer fizik dersi konularının öğretiminde de sınıf öğretmenliği
öğrencileri için kullanılabileceği düşünülmektedir.
Kaynakça
- Aluçdibi, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji dersi motivasyon düzeylerine biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerinin etkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Atabek-Yiğit, E., Yılmazlar, M., & Çetin, E. (2016). Investigation of classroom teacher candidates’ cognitive structures on some basic science concepts. European Journal of Educational Studies, 1(4), 33-57.
- Atasoy, S., Küçük, M., & Akdeniz, A.R. (2011). Remedying science student teachers’ misconceptions of force and motion using worksheets based on constructivist learning theory. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(4), 519-534.
- Ateş, S. (2008). Mekanik konularındaki kavramları anlama düzeyi ve problem çözme becerilerine cinsiyetin etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 3-12. Balkan Kıyıcı, F., & Aydoğdu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirebilme düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5(1), 43-61.
- Bayraktar, Ş. (2009). Misconceptions of turkish pre-service teachers about force and motion. International Journal of Science and Mathematics Education, 7, 273-291.
- Butler, M. B. (2009). Motivating young students to be successful in science: keeping it real, relevant and rigorous. National geographic, July 2009.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Chang, H.-P., Chen, J.-Y., Guo, C.-J., Chen, C.-C., Chang, C.-Y., Lin, S.-H., Su, W.-J. et al. (2007). Investigating primary and secondary students’ learning of physics concepts in taiwan. International Journal of Science Education, 29(4), 465-482.
- Erdem, A.R. (1997). İçerik kuramları ve eğitim yönetimine katkıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3) , 68-76.
- Eryılmaz, A. (2002). Effects of conceptual assignments and conceptual change discussions on students’ misconceptions and achievement regarding force and motion. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 1001–1015. Doi: 10.1002/tea.10054
- Eryılmaz, A., & Tatlı, A. (2000). Odtü öğrencilerinin mekanik konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 93-98.
- Fadaei, A.S., & Mora, C. (2015). An investigation about misconceptions in force and motion in high school. US-China Education Review A, 5(1), 38-45. Doi: 10.17265/2161-623X/2015.01.004
- Finegold, M., & Gorsky, P. (1988). Learning about forces: simulating the outcomes of pupils’ Misconceptions. Instructional Science, 17, 251-261.
- Güngör, A.A., Eryılmaz, A., & Fakıoğlu, T. (2007). The relationship of freshmen’s physics achievement and their related affective characteristics. Journal of Research in Science Teaching, 44(8), 1036-1056.
- Hırça, N. (2012). Bağlam temelli öğrenme yaklaşımına uygun etkinliklerin öğrencilerin fizik konularını anlamasına ve fizik dersine karşı tutumuna etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 313-325.
- Jones, A.T. (1983). Investigation of students' understanding of speed, velocity and acceleration. Research in Science Education, 13, 95-104.
- Karamustafaoğlu, O. (2018). Are mass and weight the same?’ activity developed based on quantum learning model and teachers’ opinions. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 4(1), 36-40.
- Kikas, E. (2004). Teachers’ conceptions and misconceptions concerning three natural phenomena. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 432–448. Doi: 10.1002/tea.20012
- Martin, A.J. (2001). The Student Motivation Scale: A tool for measuring and enhancing motivation. Australian Journal of Guidance and Counselling, 11, 1-20.
- Martín-Blas, T., Seidel, L., & Serrano-Fernández, A. (2010). Enhancing Force Concept Inventory diagnostics to identify dominant misconceptions in firstyear engineering physics. European Journal of Engineering Education, 35(6), 597-606. Doi: 10.1080/03043797.2010.497552
- Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis an expanded sourcebook. (2nd Ed.), California: Sage Publications.
- Motlhabane, A. (2016). Learner’s alternative and misconceptions in physics: A Phenomenographic study. Journal of Baltic Science Education, 15(4), 424-440. Nik Daud, N.S., Abd Karim, M.M., Wan Hassan, S.W.N., & Abdul Rahman, N. (2015). Misconception and difficulties in introductory physics among high school and university students: an overview in mechanics. Journal of Science, Mathematics and Technology, 2(1), 34–47.
- Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
- Rodríguez-Velázquez, S. (2013). Development of an electrochemistry teaching sequence using a phenomenographic approach. Unpublished PhD Thesis, Graduate Faculty of North Carolina State University, Raleigh, North Carolina, USA.
- Rosa, E.D.D., & Bernardo, A.B.I. (2013). Are two achievement goals better than one? Filipino students' achievement goals, deep learning strategies and affect. Learning and Individual Differences, 27, 97–101.
- Ruthven, K., Laborde, C., Leach, J. & Tiberghien, A. (2009). Design tools in didactical research: instrumenting the epistemological and cognitive aspects of the design of teaching sequences. Educational Researcher, 38(5), 329–342. doi: 10.3102/0013189X09338513
- Semerci, Ç. (2010). Başarı odaklı motivasyon (bom) ölçeği’nin geliştirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 2123-2133.
- Sezgin Selçuk, G., Sahin, M., & Ün Açıkgöz, K. (2011). The effects of learning strategy instruction on achievement, attitude, and achievement motivation in a physics course. Research in Science Education, 41, 39–62.
- Stylos, G., Evangelakis, G.A., & Kotsis, K.T. (2008). Misconceptions on classical mechanics by freshman university students: A case study in a Physics Department in Greece. Themes in Science and Technology Education, 1(2), 157-177.
- Tebabal, A., & Kahssay, G. (2011). The effects of student-centered approach in improving students’ graphical interpretation skills and conceptual understanding of kinematical motion. Lat. Am. J. Phys. Educ., 5(2), 374-381.
- Tiberghien, A. (2000). Designing teaching situations in the secondary school. In R. Millar, J. Leach, & J. Osborne (Eds.), Improving science education: The contribution of research (pp. 27–47). Buckingham, UK: Open University Press.
- Tiberghien, A., Vince, J., Gaidioz, P. (2009). Design-based Research: Case of a teaching sequence on mechanics. International Journal of Science Education, 31(17), 2275-2314.
- Trowbridge, D.E., & McDermott, L.C. (1980). Investigation of student understanding of the concept of velocity in one dimension. American Journal of Physics, 48(12), 1020-1028.
- Tural, G. (2017). Investigation of students and teacher candidates to establish the relationship between simple harmonic motion and uniform circular motion. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 18(3), 269-280. Doi: 10.17679/inuefd.296642
- Türker, F. (2005). Developing a three-tier test to assess high school students’ misconceptions concerning force and motion. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ülgen, G. (1994). Eğitim psikolojisi: Kavramlar, ilkeler, yöntemler, kuramlar ve uygulamalar, Ankara: Lazer Ofser Matbaa.
- Watters, J.J., & Ginns, I.S. (2000). Developing motivation to teach elementary science: Effect of collaborative and authentic learning practices in preservice education. Journal of Science Teacher Education, 11(4), 277-313.
- Whitelegg, E., & Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: meanings, issues and practice. Physics Education, 34, 68-72. Doi: 10.1088/0031-9120/34/2/014
- Yadigaroğlu, M., & Demircioğlu, G. (2012). Kimya öğretmen adaylarının kimya bilgilerini günlük hayattaki olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Journal of Research in Education and Teaching, 1(2), 165-171.
- Yavuz, A., & Fide, H.H. (2010). Sınıf öğretmenliği genel fizik dersine farklı bir yaklaşım: iki dünya kuramsal çerçevesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(3), 1316-1327.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, N., & Birinci Konur, K. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirebilmelerine yönelik gelişimsel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 305-323. Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2608