Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MOBİL ÖĞRENMENİN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARISI, MOTİVASYONU VE TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİ: BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 15, 20.01.2021
https://doi.org/10.24315/tred.581539

Öz

Yapılan bu araştırmada mobil öğrenme uygulamalarının öğrencilerin başarısı,
motivasyonu ve tutumları üzerindeki etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu
amaçla veri tabanlarında yapılan tarama sonucunda ulaşılan 66 deneysel
araştırma ile meta analiz çalışması yürütülmüştür. Analiz sürecinde öncelikle
yapılacak meta analiz yöntemini belirlemek adına homojenlik testi yapılmış ve
çalışmaların heterojen olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle analizlerde
rastgele erişim modeli kullanılmıştır. Araştırmada her bir değişken ve her bir
araştırma için ayrı olarak Hedge’s g etki düzeyi hesaplanmış, ardından genel
etki düzeyleri ve anlamlılık değerleri belirlenmiştir. Yapılan analizlerden
elde edilen verilere göre mobil öğrenmenin öğrencilerin başarısını geniş oranda
artırdığı (Hedge’s g=0,882 p<0,01), motivasyon (Hedge’s g=0,541 p<0,01)
ve tutumlarını (Hedge’s g=0,515 p<0,01) ise orta düzeyde artırdığı sonucuna
ulaşılmıştır. Böylece mobil öğrenmenin öğrenmeye katkı sağlayan, öğrencilerin
motivasyonunu artıran bir ortam olarak eğitimde kullanılmasının oldukça yararlı
olduğu ortaya koyulmuştur. 

Kaynakça

  • Ağca, R. K., & Bağcı, H. (2013). Eğitimde mobil araçlarin kullanimina ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 295-302.
  • Akgöz, S., Ercan, İ., ve Kan, İ. (2004). Meta-analizi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(2), 107-112.
  • Al-Emran, M., Elsherif, H. M., & Shaalan, K. (2016). Investigating attitudes towards the use of mobile learning in higher education. Computers in Human Behavior, 56, 93-102.
  • Ally, M., Balaji, V., Abdelbaki, A., & Cheng, R. (2017). Use of Tablet Computers to Improve Access to Education in a Remote Location. Journal Of Learning For Development, 4(2), 221-228.
  • Baek, Y., Zhang, H., & Yun, S. (2017). Teachers’ attitudes toward mobile learning in Korea. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology.
  • Barhoumi, C. (2015). The Effectiveness of WhatsApp Mobile Learning Activities Guided by Activity Theory on Students' Knowledge Management. Contemporary Educational Technology, 6(3), 221-238.
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2009). Identifying and quantifying heterogeneity. Introduction to Meta-analysis, 107-125.
  • Bozkurt, D. Ö. A. (2015). Mobil öğrenme: her zaman, her yerde kesintisiz öğrenme deneyimi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 65-81.
  • Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational researcher, 18(1), 32-42.
  • Chang, J. H., Chiu, P. S., & Huang, Y. M. (2018). A Sharing Mind Map-oriented Approach to Enhance Collaborative Mobile Learning With Digital Archiving Systems. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1).
  • Chee, K. N., Yahaya, N., & Ibrahim, N. H. (2017). Effectiveness of mobile learning application in improving reading skills in Chinese language and towards post-attitudes. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 11(3), 210-225.
  • Chen, C. H., Liu, G. Z., & Hwang, G. J. (2016). Interaction between gaming and multistage guiding strategies on students' field trip mobile learning performance and motivation. British Journal of Educational Technology, 47(6), 1032-1050.
  • Cheng, P. H., Yang, Y. T. C., Chang, S. H. G., & Kuo, F. R. R. (2015). 5E Mobile inquiry learning approach for enhancing learning motivation and scientific inquiry ability of university students. IEEE Transactions on Education, 59(2), 147-153.
  • Chwo, G. S. M., Marek, M. W., & Wu, W. C. V. (2018). Meta-analysis of MALL research and design. System, 74, 62-72.
  • Çelik, A. (2013). M-öğrenme tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik analizleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 172-185.
  • Çelik, H. C., & Karayaman, S. (2018). Investigating Attitudes of Prospective Mathematics Teachers towards the Use of Mobile Learning at a Higher Learning Institution. Universal Journal of Educational Research, 6(8), 1784-1794.
  • Dai, G., Liu, Y., & Cui, S. (2018). A Study on the Mobile Learning of English and American Literature Based on WeChat Public Account. English Language Teaching, 11(6), 47-66.
  • Demir, K., & Akpınar, E. (2016). Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 59-79.
  • Demir, K., & Akpinar, E. (2018). The Effect of Mobile Learning Applications on Students' Academic Achievement and Attitudes toward Mobile Learning. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(2), 48-59.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Elçiçek, M., & Bahçeci, F. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 17-33.
  • Elçiçek, M., & Bahçeci, F. (2017). Mobil öğrenme yönetim sisteminin öğrenenlerin akademik başarısı ve tutumları üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1695-1714.
  • Elfeky, A. I. M., & Masadeh, T. S. Y. (2016). The Effect of Mobile Learning on Students' Achievement and Conversational Skills. International Journal of Higher Education, 5(3), 20-31.
  • Fabian, K., Topping, K. J., & Barron, I. G. (2018). Using mobile technologies for mathematics: effects on student attitudes and achievement. Educational Technology Research and Development, 1-21.
  • Furió, D., Juan, M. C., Seguí, I., & Vivó, R. (2015). Mobile learning vs. traditional classroom lessons: a comparative study. Journal of Computer Assisted Learning, 31(3), 189-201.
  • Gamlo, N. (2019). The Impact of Mobile Game-Based Language Learning Apps on EFL Learners' Motivation. English Language Teaching, 12(4), 49-56.
  • Gedik, A., & Üstüner, M. (2017). Eğitim örgütlerinde örgütsel bağlılık ve iş doyumu ilişkisi: bir meta analiz çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 41-57.
  • Gümüş, H., Kavanoz, S., & Yılmaz, M. B. (2017). Kavram karikatürlerinin mobil öğrenme ortamında ulaştırılmasının ortaöğretimde ingilizce deyim öğrenmeye etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 815-855.
  • Güzeller, C. O. & Üstüner, F. (2016), Effects of Mobile Learning on Academic Achievement: A Meta Analysis. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(23), 528-561.
  • Hao, Y., Lee, K. S., Chen, S. T., & Sim, S. C. (2019). An evaluative study of a mobile application for middle school students struggling with English vocabulary learning. Computers in Human Behavior, 95, 208-216.
  • Heflin, H., Shewmaker, J., & Nguyen, J. (2017). Impact of mobile technology on student attitudes, engagement, and learning. Computers & Education, 107, 91-99.
  • Huizenga, J., Admiraal, W., ten Dam, G., & Voogt, J. (2019). Mobile game-based learning in secondary education: Students’ immersion, game activities, team performance and learning outcomes. Computers in Human Behavior.
  • Hwang, G. J., Yang, T. C., Tsai, C. C., & Yang, S. J. (2009). A context-aware ubiquitous learning environment for conducting complex science experiments. Computers & Education, 53(2), 402-413.
  • Hwang, G. J., & Wu, P. H. (2014). Applications, impacts and trends of mobile technology-enhanced learning: a review of 2008–2012 publications in selected SSCI journals. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 8(2), 83-95.
  • ITU (2016) ICT Facts and Figures 2016. Geneva: International Telecommunications Union. Retrieved from http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/facts/ICTFactsFigures2016.pdf
  • Jou, M., Lin, Y. T., & Tsai, H. C. (2016). Mobile APP for motivation to learning: an engineering case. Interactive Learning Environments, 24(8), 2048-2057.
  • Keskin, N. O., & Metcalf, D. (2011). The current perspectives, theories and practices of mobile learning. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 202-208.
  • Kissi, L., & Dreesmann, D. (2018). Plant visibility through mobile learning? Implementation and evaluation of an interactive Flower Hunt in a botanic garden. Journal of Biological Education, 52(4), 344-363.
  • Korucu, A. T., & Bicer, H. (2018). Investigation of post-graduate Students' attitudes towards Mobile learning and opinions on mobile learning. International Technology and Education Journal, 2(1), 21-34.
  • Küçük, S., Kapakin, S., & Göktaş, Y. (2016). Learning anatomy via mobile augmented reality: effects on achievement and cognitive load. Anatomical sciences education, 9(5), 411-421.
  • Lai, A. F., Lai, H. Y., Chuang, W. H., & Wu, Z. H. (2015). Developing a Mobile Learning Management System for Outdoors Nature Science Activities Based on 5E Learning Cycle. International Association for Development of the Information Society.
  • Laine, E., Veermans, M., Lahti, A., & Veermans, K. (2017). Generation of Student Interest in an Inquiry-Based Mobile Learning Environment. Frontline Learning Research, 5(4), 42-60.
  • Li, K. C., Lee, L. Y. K., Wong, S. L., Yau, I. S. Y., & Wong, B. T. M. (2018). Effects of mobile apps for nursing students: learning motivation, social interaction and study performance. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 33(2), 99-114.
  • Li, X., & Yang, X. (2016). Effects of learning styles and interest on concentration and achievement of students in mobile learning. Journal of Educational Computing Research, 54(7), 922-945.
  • Liliarti, N., & Kuswanto, H. (2018). Improving the Competence of Diagrammatic and Argumentative Representation in Physics through Android-Based Mobile Learning Application. International Journal of Instruction, 11(3), 107-122.
  • Lin, C. C. (2017). Learning English with electronic textbooks on tablet PCs. Interactive Learning Environments, 25(8), 1035-1047.
  • Meriçelli, M., & Uluyol, Ç. (2016). Web ve mobil destekli harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin motivasyon ve akademik başarılarına etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(9).
  • Murphy, K.R. ve Myors, B. (2004). Statistical power analysis: A simple and general model for traditional and modern hypothesis tests (2.baskı). USA: Laurance Erlbaum Associates,Inc.
  • Nikou, S. A., & Economides, A. A. (2018). Mobile‐Based micro‐Learning and Assessment: Impact on learning performance and motivation of high school students. Journal of Computer Assisted Learning, 34(3), 269-278.
  • Ou-Yang, F. C., & Wu, W. C. V. (2017). Using mixed-modality vocabulary learning on mobile devices: Design and evaluation. Journal of Educational Computing Research, 54(8), 1043-1069.
  • Oyelere, S. S., Suhonen, J., Wajiga, G. M., & Sutinen, E. (2018). Design, development, and evaluation of a mobile learning application for computing education. Education and Information Technologies, 23(1), 467-495.
  • Pachler, N., Cook, J., Bachmair, B. ve Kress, G. (Ed.). (2010). Mobile learning: Structures, agency, practices. Londra: Springer.
  • Pimmer, C., Brühlmann, F., Odetola, T. D., Oluwasola, D. O., Dipeolu, O., & Ajuwon, A. J. (2019). Facilitating professional mobile learning communities with instant messaging. Computers & Education, 128, 102-112.
  • Rogers, Y., Price, S., Randell, C., Fraser, D. S., Weal, M., & Fitzpatrick, G. (2005). Ubi- learning integrates indoor and outdoor experiences. Communications of the ACM, 48(1), 55-59.
  • Sağlam, M., ve Yüksel, İ. (2007). Program değerlendirmede meta-analiz ve meta-değerlendirme yöntemleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 175-188.
  • Saraç, A. (2014). Yeni bir eğitim platformu olarak mobil öğrenme ortamları için uygulama geliştirmenin önemi ve öğretim teknoloğu adaylarının algıları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksel lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Shariman, T. P. N., & Talib, O. (2017). OCRA, a Mobile Learning Prototype for Understanding Chemistry Concepts. International Association for Development of the Information Society.
  • Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2010). A theory of learning for the mobile age. In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Sırakaya, M., & Sırakaya, D. A. (2017). Ön lisans öğrencilerinin mobil öğrenme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1085-1114.
  • Su, C. H., & Cheng, C. H. (2015). A mobile gamification learning system for improving the learning motivation and achievements. Journal of Computer Assisted Learning, 31(3), 268-286.
  • Sung, Y. T., Chang, K. E., & Yang, J. M. (2015). How effective are mobile devices for language learning? A meta-analysis. Educational Research Review, 16, 68-84.
  • Sung, H. Y., Hwang, G. J., & Chang, Y. C. (2016). Development of a mobile learning system based on a collaborative problem-posing strategy. Interactive Learning Environments, 24(3), 456-471.
  • Sung, Y. T., Chang, K. E., & Liu, T. C. (2016). The effects of integrating mobile devices with teaching and learning on students' learning performance: A meta-analysis and research synthesis. Computers & Education, 94, 252-275.
  • Suwantarathip, O., & Orawiwatnakul, W. (2015). Using Mobile-Assisted Exercises to Support Students' Vocabulary Skill Development. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 14(1), 163-171.
  • Taleb, Z., Ahmadi, A., & Musavi, M. (2015). The effect of m-learning on mathematics learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 83-89.
  • Taskiran, A. (2019). The effect of augmented reality games on English as foreign language motivation. E-Learning and Digital Media, 16(2), 122-135.
  • Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research: A simplified methodology. Work-Learning Research, 1.
  • Thongsri, N., Shen, L., & Yukun, B. (2019). Does academic major matter in mobile assisted language learning? A quasi-experimental study. The International Journal of Information and Learning Technology, 36(1), 21-37.
  • Ting, Y. L. (2013). Using mobile technologies to create interwoven learning interactions: An intuitive design and its evaluation. Computers & Education, 60(1), 1-13.
  • Topçu, P. (2009). Cinsiyetin bilgisayar tutumu üzerine etkisi: bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Traxler, J. (2013). Mobile learning: Shaping the frontiers of learning technologies in global context. In Reshaping Learning (pp. 237-251). Springer Berlin Heidelberg.Trifonova, A. (2003). Mobile learning—Review of the literature.(Rapor No: DIT-03-009).
  • Ural, G., & Bümen, N. (2016). Türkiye’de fen ve teknoloji öğretiminde yapılandırmacılığın öğretimsel uygulamaları üzerine bir meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 41(185).
  • Uzunboylu, H., Hürsen, Ç., Özütürk, G., & Demirok, M. (2015). Determination of Turkish University Students' Attitudes for Mobile Integrated EFL Classrooms in North Cyprus and Scale Development: ELLMTAS. J. UCS, 21(10), 1283-1296.
  • Üstün, U. (2012). To what extent is problem-based learning effective as compared to traditional teaching in science education? A meta-analysis study. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Wilkinson, K., & Barter, P. (2016). Do mobile learning devices enhance learning in higher education anatomy classrooms?. Journal of Pedagogic Development, 6(1), 14-23.
  • Woodill, G. (2011). The Mobile Learning Edge: Tools and Technologies for Developing Your Teams (1st Ed). USA: McGraw Hill Companies.
  • Wu, T. T. (2018). Improving the effectiveness of English vocabulary review by integrating ARCS with mobile game‐based learning. Journal of Computer Assisted Learning, 34(3), 315-323.
  • Wu, Y. L. (2018). Gamification design: A comparison of four m-learning courses. Innovations in Education and Teaching International, 55(4), 470-478.
  • Wu, W. H., Wu, Y. C. J., Chen, C. Y., Kao, H. Y., Lin, C. H., & Huang, S. H. (2012). Review of trends from mobile learning studies: A meta-analysis. Computers & Education, 59(2), 817-827.
  • Wyne, M. F. (2015, Haziran). Merging mobile learning into traditional education, 2013– 2016. The International Conference on E-Learning in the Workplace’te sunulmuştur. New York: Amerika Birleşik Devletleri.
  • Yalmancı, S. G. (2017). The Effect of the Mobile Learning Method on the Teaching of Milankovitch Cycles. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 15-26.
  • Yaşar, Ş., Köse, T. Ç., Göz, N., & Bayır, Ö. G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde öğrenci merkezli öğretme-öğrenme süreçlerinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 38-56.
  • Yıldız Avcı, Z. (2018). Mobil öğrenme araştırmaları ve uygulamalarına ilişkin bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Yorganci, S. (2017). Investigating Students' Self-Efficacy and Attitudes towards the Use of Mobile Learning. Journal of Education and Practice, 8(6), 181-185.
  • Zheng, L., Li, X., & Chen, F. (2018). Effects of a mobile self-regulated learning approach on students’ learning achievements and self-regulated learning skills. Innovations in Education and Teaching International, 55(6), 616-624.
Toplam 85 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müzeyyen Bulut Özek 0000-0001-7594-8937

Duygu Gür Bu kişi benim 0000-0003-2891-0535

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bulut Özek, M., & Gür, D. (2021). MOBİL ÖĞRENMENİN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARISI, MOTİVASYONU VE TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİ: BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 1-15. https://doi.org/10.24315/tred.581539

Cited By