Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNE YÖNELİK ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLARLA İLGİLİ HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI ETKİLİLİĞİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 396 - 416, 26.01.2022
https://doi.org/10.24315/tred.908272

Öz

Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerine yönelik, özel yetenekli çocuklarla ilgili eğitim programının etkililiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada ön test – son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubunu, resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 58 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Çalışma verileri “Katılımcılara İlişkin Kişisel Bilgiler Formu”, “Özel Yetenekliler Başarı Testi” ve “Program Sonu Değerlendirme Formu” aracılığıyla elde edilmiştir. Deney grubundaki okul öncesi öğretmenlerine 3 gün 18 saatten oluşan, araştırmacının hazırladığı özel yeteneklilere ilişkin bilgi ve farkındalık düzeyini artırmayı temel alan eğitim programı uygulanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden T- testi ve Anova kullanılmıştır. Araştırma sonunda deney grubu öğretmenlerin öntest-sontest puan ortalamaları arasında son test lehine; deney ve kontrol grubu sontest puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı fark çıkmıştır. Ayrıca program sonu değerlendirme görüşlerine göre de eğitim programının etkili olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Archambault, F. S., Westberg, K. L., Brown, S. W., Hallmark, B. W., Emmons, C. L., ve Zhang, W. (1993). Regular classroom practices with gifted students: results of a national survey of classroom teachers (#93102). Storrs, CT: The National Research Center On The Gifted And Talented.
  • Ataman, A. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. A. Ataman (Ed.) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş İçinde (S.13-28). Ankara: Gündüz.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çengel, M. ve Alkan, A. (2018). Problems faced by teachers of gifted / talented students. INTE-ITICAM- IDEC 2018. Volume 2.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 186, s. 72-84.
  • Gökdere, M. Ve Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma; bilim sanat merkezi örneklemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı2, 1-14
  • Hansen, J. B. ve Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted Child Quearterly, 38(3), 115-123.
  • Hatch, J.ve Johnson, L. G. (1988). Guiding the social development of gifted and talented preschoolers. Paper Presented At The Annual Conference Of The National Association For The Education Of Young Children, Anaheim, CA.
  • Heppner, P.P., Kivlighan, D.M. ve Wampold, B.E. (1999). Research design in counseling (2nd ed.). New York: Brooks/Cole.
  • Hodge, K.A. ve Kemp, C. R. (2000). Exploring the nature of giftedness in preschool children. Journal For The Education Of The Gifted, V24, (1), 46-73.
  • Issaka, C. A. (2018). Effectandsnags of provision of in-service education and training for teachers in basic schools for the deaf. International Journal Of Educational Administration And Policy Studies. Vol.10(10), Pp. 128-134.
  • Iwuagwu, B. O. (2010). Influence Of İn-Service Training On JobPerformance Of Secondary School Teachers İn Edo Central Senatorial District. Unpublished M.Ed. Thesis, Department Of Educational Foundations And Management, Ambrose Alli University, Ekpoma, EdoState.
  • Iwuagwu, B. O. Ve Aiwuyo, O. M. (2017). Effect Of İn-Service Training On Effective Classroom Control And Teachers’–Students’ Relationship İn Secondary Schools İn Edo Central Senatorial District. African Educational Research Journal Vol. 5(2), Pp. 152-155
  • Kabadayı, A. (2016). A suggested in-service training model based on turkish preschool teachers conceptions for sustainable development. Journal Of Teacher Education For Sustainability, 18(1), 5-15.
  • Kalem, M.ve Şentürk, Ş. (2019). Özel yetenekliler farkındalık eğitimine yönelik başarı testi geliştirme. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(2), 160-175. DOI: https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.009
  • Karnes, M. B., Shwedel, A. M., ve Linnemeyer, S. A. (1982). The young Gifted/ Talented Child: Programs At the university Of Illinois. The Elementary School Journal, 82(3), 195-213.
  • Karnes, M.B. (1983). The underserved: our young gifted children. The Council For Exceptional Children 1920 Association Dr. Reston VA.
  • Kıldan, O. A. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin üstün yetenekli çocuklar hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Eylül 2011 19 (3), 805-818.
  • Kontaş, H. (2009). Bilsem Öğretmenlerinin Program Geliştirme İhtiyaçlarına İlişkin Geliştirilen Programın Etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Leana-Tascılar, M.Z., Özyaprak, M. ve Yılmaz, Ö. (2016). An online training program for gifted children's parents in turkey. Eurasian Journal Of Educational Research, 65, 147-164.
  • MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2018b). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği: Http://Orgm.Meb.Gov.Tr/Meb_İys_Dosyalar/2018_07/09101900_Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_07072018.Pdf Erişim Tarihi: 7.05.2020
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. ISSBN:9753311672. İstanbul: Epsilon.
  • Özcan, D ve Kayadelen, K. (2015).Special education teachers and their opinions about the education of gifted students. Procedia –Social And Behavioral Sciences190, 358 – 363.
  • Özsırkıntı, D. ve Akay, C. (2019). The effectiveness of pilot ın-service training program developed on ınclusive practices for preschool teachers. Jass Studies- The Journal Of Academic Social Science Studies, Number: 75, Summer, P.17-33.
  • Roeper, A. (1977). The young gifted child. Gifted Child Quarterly, 21(3), 388–396.
  • Seyhan, B. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Çocuklara Yönelik Algıları ile Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Şahin, F. (2011). Okul öncesi yardımcı öğretmen adaylarına üstün zekâlı ve üstün yetenekli bireyler konusunda verilen bir eğitimin etkililiği. 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Gazimagusa-Kıbrıs.
  • Şahi̇n, F. ve Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi konusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(02), 1-15. DOI: 10.1501.
  • Tortop, H.S. (2014). Examining the effectiveness of theın-service training program for the education of the academically gifted students in turkey: a casestudy. Journal For The Education Of The Young Scientist And Giftedness 2014, Volume 2, Issue 2, 67-86.
  • Yolcu, H. Ve Kartal, S. (2017). Evaluating of ın-service training activities for teachers in turkey: a critical analysis. Universal Journal Of Educational Research 5(6): 918-926 DOI: 10.13189/Ujer.2017.050602
  • Yoleri, S., Tetik, G. Ve Çetken, H.Ş. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (uşak ili örneği). Gefad / Gujgef 38(1): 159-183
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevinç Bayram 0000-0002-3358-9371

Şener Şentürk 0000-0002-0672-7820

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayram, S., & Şentürk, Ş. (2022). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNE YÖNELİK ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLARLA İLGİLİ HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI ETKİLİLİĞİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 396-416. https://doi.org/10.24315/tred.908272