Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ KAVRAMLARI HAKKINDAKİ ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 591 - 623, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.915912

Abstract

Fen Bilimleri kavramları konusunda öğretim yapacak olan öğretmenlerin, öğrencilerine sundukları tartışmalarda yönlendirici ve rehber rolü üstlenebilmeleri için Fen Bilimleri kavramlarını yorumlama becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda bu araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adaylarının Fen Bilimleri kavramları hakkındaki bilgi düzeylerini ve kavramları günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeylerini incelemektir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 70 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kavramsal Algı Formu” ile toplanmıştır. Kavramsal Algı Formundan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. En sıkıntı yaşanılan kavramlar akım, basınç, ivme ve enerji olarak tespit edilmiştir.

References

  • Akgün, A. ve Aydın, M. (2009). Erime ve Çözünme Konusundaki Kavram Yanılgılarının ve Bilgi Eksiklerinin Giderilmesinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Grup Alışmalarının Kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190-201.
  • Alpaydin, S. (2017). Determining the Level of Understanding and Misconceptions of Science Teacher Candidates about the Concepts Related to Material and Its Properties. Journal of Education and Practice, 8(30), 25-31.
  • Amettler, J. & Pinto, R. (2002). Students’ Reading of Innovative Images of Energy at Secondary School Level. International Journal of Science Education, 24 (3), 285-312.
  • Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View (e-book version). ABD: Springer Science+Business Media Dordrecht.
  • Bayrakci, M. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin “maddenin değişimi ve tanınması” ünitesindeki temel kavramları anlama seviyeleri ve oluşan kavram yanılgılarının tespiti. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bayraktar, S. (2009). Misconceptions of Turkish Pre-Service Teachers about Force and Motion. International Journal of Science and Mathematics Education, 7(2), 273-291.
  • Bayuni, T. C., Sopandi, W. & Sujana, A. (2018). Identification Misconception of Primary School Teacher Education Students in Changes of Matters Using a Five-Tier Diagnostic Test. In Journal of Physics, 1013(1).
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bazı Kimya Kavramlarını Anlama Seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
  • Birinci Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gazlarda Sıcaklık-Hacim-Basınç İlişkisini Anlama Seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
  • Buluş Kırıkkaya, E. & Güllü, D. (2008). İlköğretim Besinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. İlköğretim Online, 7(1), 15-27.
  • Busch, T. W., Pederson, K., Espin, C. A. & Weissenberger, J. W. (2001). Teaching Students with Learning Disabilities: Perception of a First-Year Teacher. The Journal of Special Education, 35(2), 92-99
  • Can, H. (2016). Yaşam temelli ısı ve sıcaklık konusu öğretiminin sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Coştu, B., Ünal, S. ve Ayas, A. (2007). Günlük Yaşamdaki Olayların Fen Bilimleri Öğretiminde Kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197-207.
  • Çepni, S., Aydın, A. ve Ayvacı, H. Ş. (2000). Dört ve beşinci sınıflarda fen bilgisi programındaki fizik kavramlarının öğrenciler tarafından anlaşılma düzeyleri. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Keleş, E. (2001). Fizik Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği Geliştirmek için Örnek Bir Çalışma. Milli Eğitim, 152, 27-33.
  • Çıbık, A. S. (2017). Determining Science Teacher Candidates’ Academic Knowledge and Misconceptions About Electric Current. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(3).
  • Demirci Celep, N. (2015). The effects of argument-driven inquiry instructional model on 10th grade students' understanding of gases concepts. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004). Kavram Yanılgılarının Çalışma Yapraklarıyla Giderilmesine Yönelik Bir Çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 163.
  • Demirci, Ö. ve Özmen, H. (2012). Zenginleştirilmiş Bir Öğretim Materyalinin Öğrencilerin Asit ve Bazlarla İlgili Anlamalarına Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Demircioğlu, N. F., Özdemir, S., Özmen, H., Cındıl, T. ve Yıldız, M. T. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının asit-baz kavramlarıyla ilgili yanılgılarının tespiti. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 591 - 623, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.915912

Abstract

References

  • Akgün, A. ve Aydın, M. (2009). Erime ve Çözünme Konusundaki Kavram Yanılgılarının ve Bilgi Eksiklerinin Giderilmesinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Grup Alışmalarının Kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 190-201.
  • Alpaydin, S. (2017). Determining the Level of Understanding and Misconceptions of Science Teacher Candidates about the Concepts Related to Material and Its Properties. Journal of Education and Practice, 8(30), 25-31.
  • Amettler, J. & Pinto, R. (2002). Students’ Reading of Innovative Images of Energy at Secondary School Level. International Journal of Science Education, 24 (3), 285-312.
  • Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View (e-book version). ABD: Springer Science+Business Media Dordrecht.
  • Bayrakci, M. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin “maddenin değişimi ve tanınması” ünitesindeki temel kavramları anlama seviyeleri ve oluşan kavram yanılgılarının tespiti. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bayraktar, S. (2009). Misconceptions of Turkish Pre-Service Teachers about Force and Motion. International Journal of Science and Mathematics Education, 7(2), 273-291.
  • Bayuni, T. C., Sopandi, W. & Sujana, A. (2018). Identification Misconception of Primary School Teacher Education Students in Changes of Matters Using a Five-Tier Diagnostic Test. In Journal of Physics, 1013(1).
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bazı Kimya Kavramlarını Anlama Seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
  • Birinci Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Gazlarda Sıcaklık-Hacim-Basınç İlişkisini Anlama Seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
  • Buluş Kırıkkaya, E. & Güllü, D. (2008). İlköğretim Besinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlaşma - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. İlköğretim Online, 7(1), 15-27.
  • Busch, T. W., Pederson, K., Espin, C. A. & Weissenberger, J. W. (2001). Teaching Students with Learning Disabilities: Perception of a First-Year Teacher. The Journal of Special Education, 35(2), 92-99
  • Can, H. (2016). Yaşam temelli ısı ve sıcaklık konusu öğretiminin sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Coştu, B., Ünal, S. ve Ayas, A. (2007). Günlük Yaşamdaki Olayların Fen Bilimleri Öğretiminde Kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197-207.
  • Çepni, S., Aydın, A. ve Ayvacı, H. Ş. (2000). Dört ve beşinci sınıflarda fen bilgisi programındaki fizik kavramlarının öğrenciler tarafından anlaşılma düzeyleri. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Keleş, E. (2001). Fizik Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği Geliştirmek için Örnek Bir Çalışma. Milli Eğitim, 152, 27-33.
  • Çıbık, A. S. (2017). Determining Science Teacher Candidates’ Academic Knowledge and Misconceptions About Electric Current. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(3).
  • Demirci Celep, N. (2015). The effects of argument-driven inquiry instructional model on 10th grade students' understanding of gases concepts. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004). Kavram Yanılgılarının Çalışma Yapraklarıyla Giderilmesine Yönelik Bir Çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 163.
  • Demirci, Ö. ve Özmen, H. (2012). Zenginleştirilmiş Bir Öğretim Materyalinin Öğrencilerin Asit ve Bazlarla İlgili Anlamalarına Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Demircioğlu, N. F., Özdemir, S., Özmen, H., Cındıl, T. ve Yıldız, M. T. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının asit-baz kavramlarıyla ilgili yanılgılarının tespiti. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Kınık Topalsan 0000-0003-0947-5355

Dilek Özalp 0000-0002-7817-4866

Early Pub Date May 30, 2022
Publication Date May 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Kınık Topalsan, A., & Özalp, D. (2022). SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ KAVRAMLARI HAKKINDAKİ ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 591-623. https://doi.org/10.24315/tred.915912