Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM ALGILARININ İNCELENMESİ: BİR KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 979 - 997, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.949053

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitim algılarını incelemek ve uzaktan eğitim ile ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın yöntemi nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem, deseni ise yakınsayan paralel desendir. Veri toplama aşamasında nicel veriler tarama modeli yoluyla, nitel veriler ise açık uçlu sorular yoluyla elde edilmiştir. Çalışmanın nicel aşaması, 2020-2021 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Mersin ili merkez ilçelerindeki beş ortaokuldan 254 kız ve 196 erkek olmak üzere toplam 450 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin uzaktan eğitim algılarını belirlemek için “Ortaokul Öğrencileri Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği” uygulanmıştır. Çalışmanın nitel aşamasında ise toplam 25 öğrenciden açık uçlu sorulardan oluşan bir form ile veri elde edilmiştir. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitim algılarında cinsiyet, teknik olanaklar ve kullandıkları cihaza göre anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Fakat öğrencilerin sınıf seviyeleri, yaşları, internet sorunları, EBA sistemindeki sorunlar ve uzaktan eğitimi izledikleri yere göre uzaktan eğitim algılarında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akça, G. ve Akgün, E. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Yaşadığı Sıkıntılar. EJERCongress 2020 Bildiri Kitabı.
  • Alkan, C. (1987). Açık Öğretim: Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Yayın No: 157.
  • Ally, M. (2008). Foundations of Educational Theory for Online Learning. In T. Anderson (Ed.). The theory and practice of online learning (pp.15-44). Athabasca, AB: Athabasca University Press.
  • Barış Doğrukök vd, (2021) “Lise Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Algılarının Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.5, S.1 Mart 2021 s.145-169.
  • Başaran, M., Doğan, İ., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi 2020,5(2), 368-397.
  • Bozkurt, A. (2020). Pandemi Sırasında İlköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik İmge ve Algıları: Bir Metafor Analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 2, 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme Yöntemleri. 17.04.2021 tarihinde http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content adresinden erişildi.
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi-AUAd 2021, Cilt 7, Sayı 1, 74-109.
  • Creswell, J.W. (2019). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. Ankara, Pegem Akademi.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 Sürecindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim, Cilt:49 Sayı:1.
  • Devran, Y. ve Elitaş, T. (2017). Uzaktan Eğitim: Fırsatlar ve Tehditler. Online Academic Journal of Information Technology, Cilt:8 Sayı:27.
  • Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Yükseköğretim Kurumlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Stratejileri: Fırat Üniversitesi Örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2) Mayıs 2020.
  • Ercan, C. & Künç, S. (2020). Covıd-19 nedeniyle üniversitelerde verilen uzaktan eğitime öğrencilerin bakış açısı: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(61), 3320-3329.
  • Kavrat, B. ve Türel, Y. K., (2013). Çevrimiçi Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rollerini ve Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği Geliştirme. The Journal of Instructional Technologies &Teacher Education Vol.1 No3 (2013), 23-33
  • Kaya, S. (2020). Zorunlu Uzaktan Eğitimde Karşılaşılan Sorunlar: Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri. EJERCongress 2020 Bildiri Özetleri Kitabı.
  • Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B. & Şentürk Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269-3292.
  • Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020; 5(2): 59-67.
  • Kırali, F. N. ve Alcı, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Algısına İlişkin Görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 30, (2016) (55-83)
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Güncel Durumu. The Journal of International Educational Sciences · December 2015.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim, Cilt:49 Sayı:1.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N.F. ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan Eğitim Uygulamasının Öğrenci Bakış Açısına Göre Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:6 Syı:2
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2020). The Opinions of Secondary School Students About Giving Science Courses with Distance Education During the Covid-19 Pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), 461-486
  • Şahin, K. (2016). Betimsel (Tanımlayıcı) İstatiksel Teknikler. 17.04.2021 tarihinde https://www.kemalsahin.com/docs/sosyal-bilimlerde-arastirma-ve-veri-analizi-yontemleri/istatistik-teknikleri/betimsel-istatiksel-teknikler adresinden erişildi.
  • Şentürk Barışık, C., Kurnaz, A., Kaynar, H. & Doğrukök, B. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Turkish Studies, 15(8), 3753-3774.
  • Uyar, E. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2).
  • Zan, N., Zan, B. U. (2020). Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan Edebiyat Fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 979 - 997, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.949053

Abstract

References

  • Akça, G. ve Akgün, E. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Yaşadığı Sıkıntılar. EJERCongress 2020 Bildiri Kitabı.
  • Alkan, C. (1987). Açık Öğretim: Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Yayın No: 157.
  • Ally, M. (2008). Foundations of Educational Theory for Online Learning. In T. Anderson (Ed.). The theory and practice of online learning (pp.15-44). Athabasca, AB: Athabasca University Press.
  • Barış Doğrukök vd, (2021) “Lise Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Algılarının Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.5, S.1 Mart 2021 s.145-169.
  • Başaran, M., Doğan, İ., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi 2020,5(2), 368-397.
  • Bozkurt, A. (2020). Pandemi Sırasında İlköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik İmge ve Algıları: Bir Metafor Analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 2, 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme Yöntemleri. 17.04.2021 tarihinde http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content adresinden erişildi.
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi-AUAd 2021, Cilt 7, Sayı 1, 74-109.
  • Creswell, J.W. (2019). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. Ankara, Pegem Akademi.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 Sürecindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim, Cilt:49 Sayı:1.
  • Devran, Y. ve Elitaş, T. (2017). Uzaktan Eğitim: Fırsatlar ve Tehditler. Online Academic Journal of Information Technology, Cilt:8 Sayı:27.
  • Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Yükseköğretim Kurumlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Stratejileri: Fırat Üniversitesi Örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2) Mayıs 2020.
  • Ercan, C. & Künç, S. (2020). Covıd-19 nedeniyle üniversitelerde verilen uzaktan eğitime öğrencilerin bakış açısı: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(61), 3320-3329.
  • Kavrat, B. ve Türel, Y. K., (2013). Çevrimiçi Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rollerini ve Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği Geliştirme. The Journal of Instructional Technologies &Teacher Education Vol.1 No3 (2013), 23-33
  • Kaya, S. (2020). Zorunlu Uzaktan Eğitimde Karşılaşılan Sorunlar: Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri. EJERCongress 2020 Bildiri Özetleri Kitabı.
  • Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B. & Şentürk Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269-3292.
  • Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020; 5(2): 59-67.
  • Kırali, F. N. ve Alcı, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Algısına İlişkin Görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 30, (2016) (55-83)
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Güncel Durumu. The Journal of International Educational Sciences · December 2015.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim, Cilt:49 Sayı:1.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N.F. ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan Eğitim Uygulamasının Öğrenci Bakış Açısına Göre Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:6 Syı:2
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2020). The Opinions of Secondary School Students About Giving Science Courses with Distance Education During the Covid-19 Pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), 461-486
  • Şahin, K. (2016). Betimsel (Tanımlayıcı) İstatiksel Teknikler. 17.04.2021 tarihinde https://www.kemalsahin.com/docs/sosyal-bilimlerde-arastirma-ve-veri-analizi-yontemleri/istatistik-teknikleri/betimsel-istatiksel-teknikler adresinden erişildi.
  • Şentürk Barışık, C., Kurnaz, A., Kaynar, H. & Doğrukök, B. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Turkish Studies, 15(8), 3753-3774.
  • Uyar, E. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2).
  • Zan, N., Zan, B. U. (2020). Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan Edebiyat Fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Murat Salman 0000-0001-6879-2815

Cenk Akay 0000-0001-9892-6255

Early Pub Date May 30, 2022
Publication Date May 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Salman, M., & Akay, C. (2022). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM ALGILARININ İNCELENMESİ: BİR KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 979-997. https://doi.org/10.24315/tred.949053