Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE PERSONELİNİN KALİTE SÜREÇLERİ ALGISININ İNCELENMESİ: GİRESUN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2022, Volume: 12 Issue: 3, 1750 - 1767, 28.09.2022
https://doi.org/10.24315/tred.1099526

Abstract

Bu araştırmada, yükseköğretim kurumlarında iç paydaş konumunda bulunan akademik ve idari personelin üniversitede yürütülen kalite süreçlerini algılama düzeylerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma, akademik ve idari personelin üniversitedeki kalite süreçlerine ilişkin algılarının incelenmesi amacıyla bir ölçek geliştirilmesi ve personelin kalite süreçlerine ilişkin algılarının cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi vb. değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmış tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmada çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Giresun Üniversitesi’nde görev yapan 197 akademik ve idari personel oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Yükseköğretimde Kalite Süreçleri Algısı Ölçeği” adı verilen 26 maddelik ölçeğin çalışma grubuna uygulanması yoluyla elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, Giresun Üniversitesi’nde çalışan akademik ve idari personelin üniversitede yürütülen kalite süreçlerine ilişkin algılarının cinsiyete, yaşa, kurumdaki hizmet süresine, kadrosunun bulunduğu birime ve hizmet içi eğitim alma durumuna göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.

References

  • Abbasaliyev, Ş. (2020). Öğretim üyelerinin algılarına göre yükseköğretimde toplam kalite yönetiminin değerlendirilmesi üzerine bir çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Atatekin, E. & Dulupçu, M. A. (2018). Kalitede yeni bir sayfa mı yoksa eskilerin tekrarı mı? Bazı devlet üniversitelerinin kurumsal iç değerlendirme raporlarının eğitim perspektifi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-24.
  • Avcı, Ö., Ring, E. & Mitchelli, L. (2015). Stakeholders in U.S. higher education: An analysis through two theories of stakeholders. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 10(2), 45-54.
  • Bahat, İ. (2020). Türkiye yükseköğretiminde nitelik sorunsalı konusunda devlet üniversiteleri öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bozbayır, O. (2019). Akademik personelin Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinde yürütülen kalite çalışmalarına yönelik düşünce ve tutumlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çavlı, S. (2014). Yükseköğretimde kalite uygulamalarının iş tatminine etkisinin karşılaştırmalı bir analizi: Mersin-Sakarya Üniversitesi uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Durman, M. (2007). Açılış konuşması. Eğitim bilimleri bakış açısıyla eğitim fakülteleri ve akreditasyon çalıştayı. http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/011.pdf adresinden 10 Şubat 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Hamutoğlu, N. B., Ünveren-Bilgiç, E. N., & Elmas, M. (2020). Yükseköğretimde kalite süreçleri: İnsani gelişme endeksi raporlarına göre ülkelerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 10(1), 112-124.
  • Hoştut, S. (2018). Türk üniversitelerin paydaş analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 188-200.
  • Konak, H. (2017). Sakarya Üniversitesinde kalite süreçlerinin idari personel tarafından benimsenme düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Köker, N. E. (2013). Sosyal sorumluluk faaliyetlerinin kurumların dış çevreleri tarafından algılanışı: Amprik bir araştırma. YDÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1),140-168.
  • Köksoy, M. (1998). Yükseköğretimde kalite ve Türk yükseköğretimi için öneriler (2. Baskı). İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Kuzu, Ö. H. (2013). Yükseköğretimde değişen değerler bağlamında Avrupa yükseköğretim alanı yeterlilik düzeyi algısı: Öğretim elemanları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özçakar, N. (2010). Bir kamu kuruluşundaki toplam kalite yönetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 106-124.
  • Özer, M., Gür, B. S. & Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite güvencesi (1.Baskı). Ankara: SETA Yayınları.
  • Süzen Bumin, Z. (2011). Avrupa Üniversiteler Birliği Kurumsal Değerlendirme Programına katılan Ankara’daki üniversitelerin kurumsal değerlendirme raporlarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Şen, A., Kabak, K. E., Tüysüz, F. & Kuzaliç, D. (2012). Democratization of university management for quality higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1491-1504.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tezsürücü, D. & Bursalıoğlu, S. A. (2013). Yükseköğretimde değişim: Kalite arayışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 97-108.
  • Welzant, H., Schindler, L., Puls-Elvidge, S. & Crawford, L. (2015). Definitions of quality in higher education: A synthesis of the literature. Higher Learning Research Communications, 5(3), 3-13.
  • Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu, (2007). Yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme.rehberi. http://www.yodek.org.tr/yodek/files/7aa12f8d2582deb4 4d4249c7aa4a2020.pdf adresinden 07 Temmuz 2019 tarinde edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği (2018). T.C. Resmî Gazete, 30604, 23 Kasım 2018.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2018). Kurumsal geri bildirim raporları. https://yokak.gov.tr/raporlar/kurumsal-geri-bildirim raporlari?termYear=2017 adresinden 10 Eylül 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2020a). Dış değerlendirme. https://yokak.gov.tr/Common/Docs/Site_degerlendirme_prog_doc/kurumsal_dis_degerlendirme_kilavuzu_1.2.pdf adresinden 13 Mart 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2020b). Yükseköğretim kalite kurulu. https://yokak.gov.tr/hakkinda adresinden 13 Mart 2020 tarihinde edinilmiştir.
Year 2022, Volume: 12 Issue: 3, 1750 - 1767, 28.09.2022
https://doi.org/10.24315/tred.1099526

Abstract

References

  • Abbasaliyev, Ş. (2020). Öğretim üyelerinin algılarına göre yükseköğretimde toplam kalite yönetiminin değerlendirilmesi üzerine bir çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Atatekin, E. & Dulupçu, M. A. (2018). Kalitede yeni bir sayfa mı yoksa eskilerin tekrarı mı? Bazı devlet üniversitelerinin kurumsal iç değerlendirme raporlarının eğitim perspektifi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-24.
  • Avcı, Ö., Ring, E. & Mitchelli, L. (2015). Stakeholders in U.S. higher education: An analysis through two theories of stakeholders. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 10(2), 45-54.
  • Bahat, İ. (2020). Türkiye yükseköğretiminde nitelik sorunsalı konusunda devlet üniversiteleri öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bozbayır, O. (2019). Akademik personelin Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinde yürütülen kalite çalışmalarına yönelik düşünce ve tutumlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çavlı, S. (2014). Yükseköğretimde kalite uygulamalarının iş tatminine etkisinin karşılaştırmalı bir analizi: Mersin-Sakarya Üniversitesi uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Durman, M. (2007). Açılış konuşması. Eğitim bilimleri bakış açısıyla eğitim fakülteleri ve akreditasyon çalıştayı. http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/011.pdf adresinden 10 Şubat 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Hamutoğlu, N. B., Ünveren-Bilgiç, E. N., & Elmas, M. (2020). Yükseköğretimde kalite süreçleri: İnsani gelişme endeksi raporlarına göre ülkelerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 10(1), 112-124.
  • Hoştut, S. (2018). Türk üniversitelerin paydaş analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 188-200.
  • Konak, H. (2017). Sakarya Üniversitesinde kalite süreçlerinin idari personel tarafından benimsenme düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Köker, N. E. (2013). Sosyal sorumluluk faaliyetlerinin kurumların dış çevreleri tarafından algılanışı: Amprik bir araştırma. YDÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1),140-168.
  • Köksoy, M. (1998). Yükseköğretimde kalite ve Türk yükseköğretimi için öneriler (2. Baskı). İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Kuzu, Ö. H. (2013). Yükseköğretimde değişen değerler bağlamında Avrupa yükseköğretim alanı yeterlilik düzeyi algısı: Öğretim elemanları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özçakar, N. (2010). Bir kamu kuruluşundaki toplam kalite yönetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 106-124.
  • Özer, M., Gür, B. S. & Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite güvencesi (1.Baskı). Ankara: SETA Yayınları.
  • Süzen Bumin, Z. (2011). Avrupa Üniversiteler Birliği Kurumsal Değerlendirme Programına katılan Ankara’daki üniversitelerin kurumsal değerlendirme raporlarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Şen, A., Kabak, K. E., Tüysüz, F. & Kuzaliç, D. (2012). Democratization of university management for quality higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1491-1504.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tezsürücü, D. & Bursalıoğlu, S. A. (2013). Yükseköğretimde değişim: Kalite arayışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 97-108.
  • Welzant, H., Schindler, L., Puls-Elvidge, S. & Crawford, L. (2015). Definitions of quality in higher education: A synthesis of the literature. Higher Learning Research Communications, 5(3), 3-13.
  • Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu, (2007). Yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme.rehberi. http://www.yodek.org.tr/yodek/files/7aa12f8d2582deb4 4d4249c7aa4a2020.pdf adresinden 07 Temmuz 2019 tarinde edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği (2018). T.C. Resmî Gazete, 30604, 23 Kasım 2018.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2018). Kurumsal geri bildirim raporları. https://yokak.gov.tr/raporlar/kurumsal-geri-bildirim raporlari?termYear=2017 adresinden 10 Eylül 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2020a). Dış değerlendirme. https://yokak.gov.tr/Common/Docs/Site_degerlendirme_prog_doc/kurumsal_dis_degerlendirme_kilavuzu_1.2.pdf adresinden 13 Mart 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2020b). Yükseköğretim kalite kurulu. https://yokak.gov.tr/hakkinda adresinden 13 Mart 2020 tarihinde edinilmiştir.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Elif Topçu 0000-0002-7037-9525

Güven Özdem 0000-0001-5617-5780

Early Pub Date September 21, 2022
Publication Date September 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Topçu, E., & Özdem, G. (2022). ÜNİVERSİTE PERSONELİNİN KALİTE SÜREÇLERİ ALGISININ İNCELENMESİ: GİRESUN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1750-1767. https://doi.org/10.24315/tred.1099526