Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE DERSİNDE DİJİTAL HİKÂYE KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 1298 - 1313, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1141219

Abstract

Bu araştırmanın amacı Türkçe dersinde dijital hikâye kullanımının öğrenci başarısına ve derse dönük tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Verilerin toplanması için “Atasözleri ve Deyimler Akademik Başarı Testi” ile “Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26 programından faydalanılmıştır. Gruplar arası farklılıkların anlamlı olup olmadığını belirlemek için Bağımsız Örneklem T Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney grubu ile kontrol grubunun akademik başarı testi puanları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Deney grubu ile kontrol grubunun Türkçe dersine yönelik tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Sonuç olarak, dijital hikâye kullanımının akademik başarıya olumlu yönde katkı sunacağı düşünülmektedir.

Supporting Institution

-

Project Number

-

References

  • Ak, B. (2008). Verilerin Düzenlenmesi Ve Gösterimi. Ş. Kalaycı(Ed.), Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 1-47). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Akçay, A. ve Şimşek, T. (2015). Deyimlerin öğretiminde drama ve hikâyeleme yöntemlerinin kullanımının 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 324- 331.
  • Akın, K. (2018). Bestami yazgan’ın masallarındaki söz varlığından hareketle bağlam temelli okuma faaliyetlerinin kavram gelişimine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Akkurt, Z. ve Karabağ Köse, E. (2019). Öğrenci başarısının okul, öğretmen ve aileyle ilgili değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47),1-16.
  • Aksan, D. (2006). Anlambilim. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Altınışık, S. ve Orhan, F. (2002). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 41-49.
  • Atılgan, H. (2018). Türkiye’de kademeler arası geçiş: dünü-bugünü ve bir model önerisi. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 1-18.
  • Aydın, B.Ç. ve Ünal, T.F. (2015). Şarkılarla deyimlerin öğretimi ve anlamlandırılması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 430-442.
  • Aydoğmuş, E. Sarıkoç, A. Cerit-Berber, N. (2010). Lise 2 fizik dersi iş-enerji konusunun öğretiminde 5e modelinin öğrenci başarısına ve tutuma etkisinin araştırılması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 83-94.
  • Baim, S. A. (2015). Digital storytelling: Conveying the essence of a face-to-face lecture in an online learning environment. The Journal of Effective Teaching an Online Journal Devoted to Teaching Excellence, 15(1), 47-58.
  • Baki, Y. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesinde dijital öykülerin etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 964-995.
  • Balaman, F. (2016). Dijital öykülemenin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: mustafa kemal üniversietsi örneği. Current Research in Education, 2(1), 42-52.
  • Baştürk, S., Dönmez, G. ve Dicle, A. N. (2013). Geçerlik Ve Güvenirlik. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.169) . Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Bromberg, N. R., Techatassanasoontorn, A. A. and Andrade, A. D. (2013). Engaging students: digital storytelling in information systems learning. Pasific Asia Journal of the Association for Information Systems, 5(1), 1-22.
  • Bulut, M. (2020). Atasözlerinde deyim aktarması. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6(14), 750-777.
  • Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Büyükikiz, K. K. ve Dölek, O. (2019). Deyimlerin öğrenilmesi ve kalıcılığında animasyonların etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 64.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni Spss Uygulamaları Ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cevher, T. Y. ve Ungan, S. (2021). Öge gösterim kuramına dayalı kavram öğretiminin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (23), 30-48.
  • Choi, J., and Yi, Y. (2016). Teachers' integration of multimodality into classroom practices for English language learners. Tesol Journal, 7(2), 304-327.
  • Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikâyelerin kullanılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ciğerci, M. F. ve Gültekin, M. (2019). Dijital hikâyelerin dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Harran Education Journal, 4(2), 45-73.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2018). Research methods in education. 8th. Edition, routledge falmer. New York.
  • Çakıcı, L. (2018). Dijital öykü temelli matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarı motivasyon ve matematik etkinliklerine yönelik tutumları üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Çardak Ç. S, ve Selvi K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379 – 406.
  • Çıralı. H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çokyaman, M. ve Çelebi, M. (2021). Yabancı dil öğretiminde dijital hikâye anlatımının (dha) akademik başarıya etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 994-1035.
  • Dayan, G. (2017). İlkokul öğrencilerinin Türkçe dersinde dijital öyküleme çalışmaları (Master's Thesis). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dayan, G., ve Girmen, P. (2018). Türkçe eğitimi yazma sürecinde: Dijital öyküleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 207-228.
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir Atalay, T. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Safahat’tan hareketle atasözü öğretimi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(II), 191-206.
  • Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Demirer, V. ve Baki, Y. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının dijital öyküleme sürecine ilişkin görüşleri ve algıları. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 718-747.
  • Dinçer, B. (2019). Matematik dersinde dijital hikâye anlatımının açıklık kavramı öğretimine etkisinin incelenmesine yönelik deneysel bir çalışma. Sports &Science Education, 8(2), 49-57.
  • Dola, N. ve Aydın, İ. S. (2020). Dijital öykü yazarlığının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Language Education and Research, 6(1), 17-34.
  • Eroğlu, A. (2020). Ortaokul 7. Sınıf türkçe dersinde dijital hikâye anlatımının kullanılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gachago, D. and Stewart, K. (2020). Response-Able Digital Storytelling To Reimagine Higher Education Classroom Practices. V. Bozalek,M. Zembylas ve J. C. Tronto (Eds.), In posthuman and political care ethics for reconfiguring higher education pedagogies (pp. 123-136). Routledge.
  • Gel, M. (2019). Beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre düzenlenmiş dilbilgisi uygulamalarının akademik başarıya etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Gömleksiz, M. N. ve Pullu, E. K. (2017). Toondoo ile dijital hikâyeler oluşturmanın öğrenci başarısına ve tutumlarına etkisi. Turkish Studies, 12(32), 95-110.
  • Güftâ, H. ve Kan, M. O. (2011). İlköğretim 7. Sınıf türkçe ders kitabının dil ile ilgili kültür ögeleri açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 239-256.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güzel, H. (2004). Genel fizik ve matematik derslerindeki başarı ile matematiğe karşı olan tutum arasındaki ilişki. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (1), 49-58.
  • Hafner, C. (2015). Remix culture and english language teaching: the expression of learner voice in digital multimodal compositions. Tesol Quarterly, 49(3), 486–509.
  • Hess, M. E. (2014). A new culture of learning: digital storytelling and faith formation. Dialog: A Journal of Theology, 53(1), 12-22.
  • İlhan, N. (2017). Dil öğretiminde kalıp sözlerin şiirin önemi/etkisi. Journal of Turkısh Studies, 12(22), 401-412.
  • İşcan, A. (2007). Dil ve ana dil olarak türkçe üzerine. Erciyes Dergisi, (30), 5-6.
  • Kaban, A. ve Bulut, A. (2020). The effect of embodying proverbs and ıdioms with multimedia materials on preschool education. International Journal of Society Researches, 16(30), 2705-2709.
  • Karadağ, Ö. (2019). Kelime Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karagöl, E. ve Tarakçı, R. (2019). Söz varlığı öğretimi açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Milli Eğitim Dergisi, 48(222), 149-171.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve AMOS 23 uygulamalı istatistiksel analizler. Ankara: Nobel Akademik.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 376-387.
  • Kayış. K. (2016). Şeyhülislâm yahyâ’nın gazellerinde terkip ve deyimler yoluyla oluşturulan somutlaştırmalar (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kim, D. and Li, M. (2021). Digital storytelling: facilitating learning and identity development. Journal of Computers in Education, 8(1), 33-61.
  • Kim, D., Long, Y., Zhao, Y., Zhou, S., ve Alexander, J. (2021). Teacher professional identity development through digital stories. Computers & Education, (162), 104040.
  • Korkmaz, S. (2018). Eğitsel oyun geliştirerek desteklenen fen bilimleri öğretiminin öğrenci tutum ve başarısına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 74-95.
  • Maden, S. (2012). Temel dil becerilerinin eğitimi açısından ders dışı (informal) etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci tercihleri. Milli Eğitim Dergisi, (196), 36-54.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitimi programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf Erişim Tarihi: 06.04.2022
  • Morgan, H. (2014). Using dijital story projects to help students improve in reading and writing. Reading Improvement, 51(1), 21-26.
  • Mürsel, C. G. (2009). Deyim ve atasözlerin öğretiminde karikatürün etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Orhan, A. T. (2018). Web tabanlı öğretimin fen dersi başarısına ve fen dersine yönelik tutuma etkisi: bir meta analiz çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 245-284.
  • Özerbaş, M.A ve Öztürk, Y (2017). Türkçe dersinde dijital hikâye kullanımının akademik başarı, motivasyon ve kalıcılık üzerinde etkisi. TÜBAV Bilim, 10(2), 102-110.
  • Özsevgeç, T. (2006). Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5e modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 36,42.
  • Özsoy, G ve Ergan, Ç. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Dijital Hikâye Oluşturma Süreci Bir Eylem Araştırması. 18. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu.
  • Pala, F. (2021). Sosyal bilgiler dersi tarihe yolculuk ünitesi bağlamında dijital hikâye kullanımının öğrenci akademik başarısı ve kalıcılığa etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 43-58.
  • Piipponen, O., and Karlsson, L. (2019). Children encountering each other through storytelling: promoting intercultural learning in schools. The Journal of Educational Research, 112(5), 590-603.
  • Polater, C. (2019). İlkokul dördüncü sınıfta dijital öykü yöntemiyle değerler eğitimi (Master's Thesis). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ravid, R. (2019). Practical Statistics for Educators. New York: Rowman & Littlefield.
  • Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into Practice, 47(3), 220-228.
  • Sancar-Tokmak, H., Sürmeli, H. ve Özgelen, S. (2014), Preservice scienc teachers’perceptions of their tpack development after creating digital stories. International Journal of Environmental & Science Education, 9, 247-264.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Smeda, N., Dakich, E., and Sharda, N. (2010). Developing A Framework For Advancing E-Learning Through Digital Storytelling. Miguel Baptista Nunes and Maggie McPherson (Eds.), In IADIS International Conference elearning (s. 169-176.). IADIS International Conference.
  • Smeda, N., Dakich, E., and Sharda, N. (2012). Digital Storytelling With Web 2.0 Tools For Collaborative Learning. A. Okada, T. Connolly ve P. Scott (Eds.), In collaborative learning 2.0: open educational resources (pp. 145-163). IGI Global.
  • Soydan, Ş. N., Aksoy, N. C., ve Cinar, C. (2022). Tam sayılar öğretiminde eğitsel oyun kullanımının 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 1-32.
  • Sönmez, V. (2019). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin-İzmirli, Ö., ve Hacıömeroğlu, G. (2020). Dijital Hikaye Ve Öğrenme. A. Kuzu ve E. B. Kuzu Demir (Eds.). Dijital medya ve öğrenme içinde (s. 25-46), Ankara: Pegem Akademi.
  • Şeker, M. (2013). İlköğretim 6,7 ve 8. sınıflarda din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (tosya örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Şenocak. K. Z. (2018). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının 5. Sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesinde öğrenci başarısı ve tutumu üzerine etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Tercan, İ. (2012). Akıllı tahta kullanımının öğrencilerin fen ve teknoloji dersi başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Topçuoğlu-Ünal, F. Ve Köse, M. (2014). Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi: bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 233-249.
  • Tunç, Ö.A. ve Karadağ, E. (2013). Postmodernden oluşturmacılığa dijital öyküleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 310-315.
  • Turgut, G. ve Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikâye anlatımı yöntemi: alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121.
  • Türe- Köse, H. B. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında dijital hikâye anlatımının dinleme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Deyim, atasözü. İçinde Türkçe sözlük. Erişim tarihi: Kasım 23, 2021, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 06.04.2022
  • Türk Edebiyatı (2022). Somutlama nedir. https://www.turkedebiyati.org/somutlama-nedir-somutlama-ornekleri-sorulari/ Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Ulum, E. ve Yalman, F. E. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri konularında dijital öykü hazırlama deneyimleri. International Journal of Educational Spectrum, 2(1), 1-24.
  • Uslu, A. (2019). İşbirlikli dijital hikaye anlatımının ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ve sosyal duygusal öğrenme becerilerine etkisi([Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Varışoğlu, B., Şeref, İ., Gedik, M. ve Yılmaz, İ. (2014). Deyim ve atasözlerinin öğretilmesinde görsel bir araç olarak karikatürlerin başarıya etkisi. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (41), 226-242.
  • Xu, Y., Park, H., and Baek, Y. (2011). A new approach toward digital storytelling: An activity focused on writing selfefficacy in a virtual learning environment. Educational Technology & Society, 14(4), 181-191.
  • Yanarateş, E. (2022). Eğitimin kavramsal temelleri 5: Öğretim teknikleri. A. Kızılkaya-Namlı (Ed.), Kavram ağları (semantik ağ) içinde (s.371), İzmir: Efe Akademi Yayınları.
  • Yang, Ya-Ting C. and Wu, Wan-Chi. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: a year-long experimental study. Computers & Education, (59), 339-352.
  • Yeşilpınar Uyar, M. ve Doğanay, A. (2018). Öğrenci merkezli strateji, yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 186-209.
  • Yılmaz, E. (2021). Toplum ve Dil. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, Y., Üstündağ, M. T. , Güneş, E. ve Çalışkan, G. (2017). Dijital hikâyeleme yöntemi ile etkili türkçe öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama Dergisi, 7(2), 254-275.
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ells using digital storytelling. International Journal of Research i Educational Technology, 2(1), 25-34.
Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 1298 - 1313, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1141219

Abstract

Project Number

-

References

  • Ak, B. (2008). Verilerin Düzenlenmesi Ve Gösterimi. Ş. Kalaycı(Ed.), Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (s. 1-47). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Akçay, A. ve Şimşek, T. (2015). Deyimlerin öğretiminde drama ve hikâyeleme yöntemlerinin kullanımının 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 324- 331.
  • Akın, K. (2018). Bestami yazgan’ın masallarındaki söz varlığından hareketle bağlam temelli okuma faaliyetlerinin kavram gelişimine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Akkurt, Z. ve Karabağ Köse, E. (2019). Öğrenci başarısının okul, öğretmen ve aileyle ilgili değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47),1-16.
  • Aksan, D. (2006). Anlambilim. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Altınışık, S. ve Orhan, F. (2002). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 41-49.
  • Atılgan, H. (2018). Türkiye’de kademeler arası geçiş: dünü-bugünü ve bir model önerisi. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 1-18.
  • Aydın, B.Ç. ve Ünal, T.F. (2015). Şarkılarla deyimlerin öğretimi ve anlamlandırılması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 430-442.
  • Aydoğmuş, E. Sarıkoç, A. Cerit-Berber, N. (2010). Lise 2 fizik dersi iş-enerji konusunun öğretiminde 5e modelinin öğrenci başarısına ve tutuma etkisinin araştırılması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 83-94.
  • Baim, S. A. (2015). Digital storytelling: Conveying the essence of a face-to-face lecture in an online learning environment. The Journal of Effective Teaching an Online Journal Devoted to Teaching Excellence, 15(1), 47-58.
  • Baki, Y. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesinde dijital öykülerin etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 964-995.
  • Balaman, F. (2016). Dijital öykülemenin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: mustafa kemal üniversietsi örneği. Current Research in Education, 2(1), 42-52.
  • Baştürk, S., Dönmez, G. ve Dicle, A. N. (2013). Geçerlik Ve Güvenirlik. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.169) . Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Bromberg, N. R., Techatassanasoontorn, A. A. and Andrade, A. D. (2013). Engaging students: digital storytelling in information systems learning. Pasific Asia Journal of the Association for Information Systems, 5(1), 1-22.
  • Bulut, M. (2020). Atasözlerinde deyim aktarması. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6(14), 750-777.
  • Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Büyükikiz, K. K. ve Dölek, O. (2019). Deyimlerin öğrenilmesi ve kalıcılığında animasyonların etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 64.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni Spss Uygulamaları Ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cevher, T. Y. ve Ungan, S. (2021). Öge gösterim kuramına dayalı kavram öğretiminin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (23), 30-48.
  • Choi, J., and Yi, Y. (2016). Teachers' integration of multimodality into classroom practices for English language learners. Tesol Journal, 7(2), 304-327.
  • Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikâyelerin kullanılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ciğerci, M. F. ve Gültekin, M. (2019). Dijital hikâyelerin dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Harran Education Journal, 4(2), 45-73.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2018). Research methods in education. 8th. Edition, routledge falmer. New York.
  • Çakıcı, L. (2018). Dijital öykü temelli matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarı motivasyon ve matematik etkinliklerine yönelik tutumları üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Çardak Ç. S, ve Selvi K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 379 – 406.
  • Çıralı. H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çokyaman, M. ve Çelebi, M. (2021). Yabancı dil öğretiminde dijital hikâye anlatımının (dha) akademik başarıya etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 994-1035.
  • Dayan, G. (2017). İlkokul öğrencilerinin Türkçe dersinde dijital öyküleme çalışmaları (Master's Thesis). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dayan, G., ve Girmen, P. (2018). Türkçe eğitimi yazma sürecinde: Dijital öyküleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 207-228.
  • Demir, S. (2013). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı, öğrenme yaklaşımları ve kalıcılık puanları üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir Atalay, T. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Safahat’tan hareketle atasözü öğretimi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(II), 191-206.
  • Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Demirer, V. ve Baki, Y. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının dijital öyküleme sürecine ilişkin görüşleri ve algıları. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 718-747.
  • Dinçer, B. (2019). Matematik dersinde dijital hikâye anlatımının açıklık kavramı öğretimine etkisinin incelenmesine yönelik deneysel bir çalışma. Sports &Science Education, 8(2), 49-57.
  • Dola, N. ve Aydın, İ. S. (2020). Dijital öykü yazarlığının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Language Education and Research, 6(1), 17-34.
  • Eroğlu, A. (2020). Ortaokul 7. Sınıf türkçe dersinde dijital hikâye anlatımının kullanılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gachago, D. and Stewart, K. (2020). Response-Able Digital Storytelling To Reimagine Higher Education Classroom Practices. V. Bozalek,M. Zembylas ve J. C. Tronto (Eds.), In posthuman and political care ethics for reconfiguring higher education pedagogies (pp. 123-136). Routledge.
  • Gel, M. (2019). Beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre düzenlenmiş dilbilgisi uygulamalarının akademik başarıya etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Gömleksiz, M. N. ve Pullu, E. K. (2017). Toondoo ile dijital hikâyeler oluşturmanın öğrenci başarısına ve tutumlarına etkisi. Turkish Studies, 12(32), 95-110.
  • Güftâ, H. ve Kan, M. O. (2011). İlköğretim 7. Sınıf türkçe ders kitabının dil ile ilgili kültür ögeleri açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 239-256.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güzel, H. (2004). Genel fizik ve matematik derslerindeki başarı ile matematiğe karşı olan tutum arasındaki ilişki. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (1), 49-58.
  • Hafner, C. (2015). Remix culture and english language teaching: the expression of learner voice in digital multimodal compositions. Tesol Quarterly, 49(3), 486–509.
  • Hess, M. E. (2014). A new culture of learning: digital storytelling and faith formation. Dialog: A Journal of Theology, 53(1), 12-22.
  • İlhan, N. (2017). Dil öğretiminde kalıp sözlerin şiirin önemi/etkisi. Journal of Turkısh Studies, 12(22), 401-412.
  • İşcan, A. (2007). Dil ve ana dil olarak türkçe üzerine. Erciyes Dergisi, (30), 5-6.
  • Kaban, A. ve Bulut, A. (2020). The effect of embodying proverbs and ıdioms with multimedia materials on preschool education. International Journal of Society Researches, 16(30), 2705-2709.
  • Karadağ, Ö. (2019). Kelime Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karagöl, E. ve Tarakçı, R. (2019). Söz varlığı öğretimi açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Milli Eğitim Dergisi, 48(222), 149-171.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve AMOS 23 uygulamalı istatistiksel analizler. Ankara: Nobel Akademik.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 376-387.
  • Kayış. K. (2016). Şeyhülislâm yahyâ’nın gazellerinde terkip ve deyimler yoluyla oluşturulan somutlaştırmalar (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kim, D. and Li, M. (2021). Digital storytelling: facilitating learning and identity development. Journal of Computers in Education, 8(1), 33-61.
  • Kim, D., Long, Y., Zhao, Y., Zhou, S., ve Alexander, J. (2021). Teacher professional identity development through digital stories. Computers & Education, (162), 104040.
  • Korkmaz, S. (2018). Eğitsel oyun geliştirerek desteklenen fen bilimleri öğretiminin öğrenci tutum ve başarısına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 74-95.
  • Maden, S. (2012). Temel dil becerilerinin eğitimi açısından ders dışı (informal) etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci tercihleri. Milli Eğitim Dergisi, (196), 36-54.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitimi programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf Erişim Tarihi: 06.04.2022
  • Morgan, H. (2014). Using dijital story projects to help students improve in reading and writing. Reading Improvement, 51(1), 21-26.
  • Mürsel, C. G. (2009). Deyim ve atasözlerin öğretiminde karikatürün etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Orhan, A. T. (2018). Web tabanlı öğretimin fen dersi başarısına ve fen dersine yönelik tutuma etkisi: bir meta analiz çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 245-284.
  • Özerbaş, M.A ve Öztürk, Y (2017). Türkçe dersinde dijital hikâye kullanımının akademik başarı, motivasyon ve kalıcılık üzerinde etkisi. TÜBAV Bilim, 10(2), 102-110.
  • Özsevgeç, T. (2006). Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5e modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 36,42.
  • Özsoy, G ve Ergan, Ç. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Dijital Hikâye Oluşturma Süreci Bir Eylem Araştırması. 18. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu.
  • Pala, F. (2021). Sosyal bilgiler dersi tarihe yolculuk ünitesi bağlamında dijital hikâye kullanımının öğrenci akademik başarısı ve kalıcılığa etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 43-58.
  • Piipponen, O., and Karlsson, L. (2019). Children encountering each other through storytelling: promoting intercultural learning in schools. The Journal of Educational Research, 112(5), 590-603.
  • Polater, C. (2019). İlkokul dördüncü sınıfta dijital öykü yöntemiyle değerler eğitimi (Master's Thesis). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ravid, R. (2019). Practical Statistics for Educators. New York: Rowman & Littlefield.
  • Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into Practice, 47(3), 220-228.
  • Sancar-Tokmak, H., Sürmeli, H. ve Özgelen, S. (2014), Preservice scienc teachers’perceptions of their tpack development after creating digital stories. International Journal of Environmental & Science Education, 9, 247-264.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Smeda, N., Dakich, E., and Sharda, N. (2010). Developing A Framework For Advancing E-Learning Through Digital Storytelling. Miguel Baptista Nunes and Maggie McPherson (Eds.), In IADIS International Conference elearning (s. 169-176.). IADIS International Conference.
  • Smeda, N., Dakich, E., and Sharda, N. (2012). Digital Storytelling With Web 2.0 Tools For Collaborative Learning. A. Okada, T. Connolly ve P. Scott (Eds.), In collaborative learning 2.0: open educational resources (pp. 145-163). IGI Global.
  • Soydan, Ş. N., Aksoy, N. C., ve Cinar, C. (2022). Tam sayılar öğretiminde eğitsel oyun kullanımının 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 1-32.
  • Sönmez, V. (2019). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin-İzmirli, Ö., ve Hacıömeroğlu, G. (2020). Dijital Hikaye Ve Öğrenme. A. Kuzu ve E. B. Kuzu Demir (Eds.). Dijital medya ve öğrenme içinde (s. 25-46), Ankara: Pegem Akademi.
  • Şeker, M. (2013). İlköğretim 6,7 ve 8. sınıflarda din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (tosya örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Şenocak. K. Z. (2018). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının 5. Sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesinde öğrenci başarısı ve tutumu üzerine etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Tercan, İ. (2012). Akıllı tahta kullanımının öğrencilerin fen ve teknoloji dersi başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Topçuoğlu-Ünal, F. Ve Köse, M. (2014). Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi: bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 233-249.
  • Tunç, Ö.A. ve Karadağ, E. (2013). Postmodernden oluşturmacılığa dijital öyküleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 310-315.
  • Turgut, G. ve Kışla, T. (2015). Bilgisayar destekli hikâye anlatımı yöntemi: alanyazın araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121.
  • Türe- Köse, H. B. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında dijital hikâye anlatımının dinleme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Deyim, atasözü. İçinde Türkçe sözlük. Erişim tarihi: Kasım 23, 2021, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 06.04.2022
  • Türk Edebiyatı (2022). Somutlama nedir. https://www.turkedebiyati.org/somutlama-nedir-somutlama-ornekleri-sorulari/ Erişim Tarihi: 22.04.2022
  • Ulum, E. ve Yalman, F. E. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri konularında dijital öykü hazırlama deneyimleri. International Journal of Educational Spectrum, 2(1), 1-24.
  • Uslu, A. (2019). İşbirlikli dijital hikaye anlatımının ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ve sosyal duygusal öğrenme becerilerine etkisi([Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Varışoğlu, B., Şeref, İ., Gedik, M. ve Yılmaz, İ. (2014). Deyim ve atasözlerinin öğretilmesinde görsel bir araç olarak karikatürlerin başarıya etkisi. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (41), 226-242.
  • Xu, Y., Park, H., and Baek, Y. (2011). A new approach toward digital storytelling: An activity focused on writing selfefficacy in a virtual learning environment. Educational Technology & Society, 14(4), 181-191.
  • Yanarateş, E. (2022). Eğitimin kavramsal temelleri 5: Öğretim teknikleri. A. Kızılkaya-Namlı (Ed.), Kavram ağları (semantik ağ) içinde (s.371), İzmir: Efe Akademi Yayınları.
  • Yang, Ya-Ting C. and Wu, Wan-Chi. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: a year-long experimental study. Computers & Education, (59), 339-352.
  • Yeşilpınar Uyar, M. ve Doğanay, A. (2018). Öğrenci merkezli strateji, yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 186-209.
  • Yılmaz, E. (2021). Toplum ve Dil. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, Y., Üstündağ, M. T. , Güneş, E. ve Çalışkan, G. (2017). Dijital hikâyeleme yöntemi ile etkili türkçe öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama Dergisi, 7(2), 254-275.
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ells using digital storytelling. International Journal of Research i Educational Technology, 2(1), 25-34.
There are 98 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Derya Atatekin 0000-0003-4976-1751

Aslihan İstanbullu 0000-0002-1778-859X

Özgen Korkmaz 0000-0003-4359-5692

Project Number -
Early Pub Date May 26, 2023
Publication Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Atatekin, D., İstanbullu, A., & Korkmaz, Ö. (2023). TÜRKÇE DERSİNDE DİJİTAL HİKÂYE KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1298-1313. https://doi.org/10.24315/tred.1141219

Cited By