Research Article
BibTex RIS Cite

KOVİD-19 KORKUSU, AKADEMİK MOTİVASYON VE STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ: 2021 VE 2022 YILI VERİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 75 - 86, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1327639

Abstract

Pandemi süreci, ölüm belirginliğini artırması nedeniyle pek çok davranışımız üzerinde önemli etkilere sahip olmuştur. Bu çalışmada pandeminin dokuzuncu ayında (Ocak 2021) ve yirmi birinci ayında (Ocak 2022) elde edilen veriler karşılaştırılarak katılımcıların KOVİD-19 korkuları, akademik motivasyonları ve stresle başa çıkma stilleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Aynı zamanda 2022 yılında elde edilen veriler için bu değişkenler arasındaki ilişkiler de ele alınmıştır. Çalışmanın ilk kısmına 337; ikinci kısmına ise 296 üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmanın verileri KOVİD-19 Korkusu Ölçeği, Akademik Motivasyon Ölçeği, Stresle Başa Çıkma Ölçeği ve demografik bilgi formu ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde nicel analiz tekniklerinden bağımsız gruplar t-testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular, KOVİD-19 korkusu ile kaçınma ve problem odaklı stresle başa çıkma stillerinin 2021 yılına göre 2022 yılında azaldığını göstermektedir. KOVİD-19 korkusu ile içsel, dışsal motivasyon ve stresle başa çıkma stillerinden kaçınma olumlu yönde anlamlı bir ilişkiye sahiptir. İçsel ve dışsal motivasyon stresle başa çıkma stilleri ile olumlu yönde anlamlı bir ilişkiye sahiptir. Son olarak, motivasyonsuzluk stresle başa çıkma stillerinden hem problem odaklı hem de sosyal destek arama ile olumsuz yönde anlamlı bir ilişkiye sahiptir. Bulgular alan yazın temelinde tartışılmış hem akademiye hem de alana yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

References

  • Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D. ve Pakpour, A. H. (2022). The Fear of COVID- 19 Scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 27, 1-9. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
  • Aksoy, C. ve Atılgan, D. A. (2021). COVID-19 Korkusu ve Yaşam Doyum: Özel yetenek giriş sınavlarına katılan öğrenciler örneklemi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 40-50.
  • Ali, A., Khan, A. A., Abbas, S., Khan, A. S. ve Ullah, E. (2022). Cognitive appraisal, Coping, Stress and Fear Contracting COVID-19 in Working People in Pakistan. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 40(4), 663-682.
  • Altuntaş, O. ve Tekeci, Y. (2020). Effect of COVID 19 on perceived stress, coping skills, self-control and self-management skills. Research Square, 1-16.
  • Aşkin, R., Bozkurt, Y. ve Zeybek, Z. (2020). COVID-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 304-318.
  • Ayhan, Ş. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının İncelenmesi. [Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baltacı, Ö., Aktaş, E. ve Akbulut, Ö. F. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Döneminde Mental İyi Oluş Düzeylerinin Yordayıcıları Olarak COVID-19 Korkusu, Stresle Başa Çıkma ve Ailedeki Koruyucu Etkenler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 1-24.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 75 - 86, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1327639

Abstract

Project Number

yok

References

  • Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D. ve Pakpour, A. H. (2022). The Fear of COVID- 19 Scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 27, 1-9. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
  • Aksoy, C. ve Atılgan, D. A. (2021). COVID-19 Korkusu ve Yaşam Doyum: Özel yetenek giriş sınavlarına katılan öğrenciler örneklemi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 40-50.
  • Ali, A., Khan, A. A., Abbas, S., Khan, A. S. ve Ullah, E. (2022). Cognitive appraisal, Coping, Stress and Fear Contracting COVID-19 in Working People in Pakistan. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 40(4), 663-682.
  • Altuntaş, O. ve Tekeci, Y. (2020). Effect of COVID 19 on perceived stress, coping skills, self-control and self-management skills. Research Square, 1-16.
  • Aşkin, R., Bozkurt, Y. ve Zeybek, Z. (2020). COVID-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 304-318.
  • Ayhan, Ş. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının İncelenmesi. [Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baltacı, Ö., Aktaş, E. ve Akbulut, Ö. F. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Döneminde Mental İyi Oluş Düzeylerinin Yordayıcıları Olarak COVID-19 Korkusu, Stresle Başa Çıkma ve Ailedeki Koruyucu Etkenler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 1-24.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Meryem Berrin Bulut 0000-0001-8476-8700

Abdullah Tunç 0000-0002-9959-8633

Project Number yok
Early Pub Date January 26, 2024
Publication Date January 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Bulut, M. B., & Tunç, A. (2024). KOVİD-19 KORKUSU, AKADEMİK MOTİVASYON VE STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ: 2021 VE 2022 YILI VERİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 75-86. https://doi.org/10.24315/tred.1327639