Research Article
BibTex RIS Cite

COVİD-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE ÖZEL EĞİTİM ALANINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 806 - 819, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1393253

Abstract

Bu araştırma Covid-19 pandemisi sürecinde özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma betimsel tasarımda olup 15.10.2021 – 15.05.2022 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kırklareli il merkezi, Lüleburgaz ve Babaeski ilçelerine bağlı özel eğitim alanındaki okul ve kurumlarda ve Bilim Sanat Merkezlerinde görev yapan 211 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından öğretmenlerin çalıştıkları kurumlara gidilerek demografik bilgi formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri-Genel Formu kullanılarak yüz yüze toplanmıştır. Bu araştırmada öğretmenlerin genel tükenmişlik yaşantıları normal düzeyde bulunmuştur. Alt ölçek puanlarına bakıldığında ise tükenmişlik ve duyarsızlaşma alt boyutlarındaki tükenmişlik yaşantılarının normal düzeyde olduğu, yetkinlik alt boyutunda ise tükenmişlik yaşadıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu sonuca pandemi sürecinde özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin, uzaktan olsa da mesleklerini icra etmeye devam edebilmeleri, öğrenciler ile iletişim kurabilmeleri, onları desteklemeye devam edebilmeleri, öğrencilerine bir şeyler katma ve çalışma motivasyonlarının devam etmesi gibi faktörlerin etki etmiş olabileceği düşünülmektedir.

Ethical Statement

Bu çalışmada araştırma etiği ilkelerine uyulmuş olup çalışmadan önce etik kurul izinleri alınmıştır. Etik kurul izni kapsamında; Kırklareli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Etik Kurulu’ndan 28.12.2021 tarih ve E-69456409-199-35271 sayılı belge alınmıştır.

Supporting Institution

Yok

Thanks

Araştırmaya katılan öğretmenlere teşekkür ederiz.

References

  • Arı, G. S., & Bal, E. Ç. (2008). Tükenmişlik Kavramı: Birey ve Örgütler Açısından Önemi. Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 15(1), 131-148.https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/145983
  • Akyıldız, İ., Akgül, H., & Topçuoğlu Ünal, F. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen-öğrenci iletişiminin öğretmen görüşleri bağlamında incelenmesi. International Journal of Language Academy, 10(1), 198-211. http://doi.org/10.29228/ijla.57299
  • Akyürek, M. İ. (2020). Öğretmenlerde tükenmişlik. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 35-47. DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2020.138
  • Ay, F. & Aksu, T. (2023). Examining teachers job satisfaction and burnout levels during the covid-19 pandemic, International Journal of Educational Research, 14(2), 365-383. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.124656.
  • Bakırcı, H., Ertuş Tunç, Ü., & Cengiz, E. (2023). Uzaktan eğitim aracılığıyla işlenen fen bilimleri dersine yönelik beşinci sınıf öğrencilerinin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(1), 171-186. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1212400
  • Bayram, Z. & Çakmak, M.A. (2022). “Uzaktan Eğitim Sürecinde Özel Yetenekli Öğrencilerle Sosyal Bilgiler Eğitimi Öğretmen Görüşleri” International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587- 1587) Vol:8, Issue:97; pp:1308-1318 DOI : 10.29228/sssj.61151
  • Burke, J., & Majella, D.(2020) COVID-19 Practice in Primary schools in Ireland Report Ireland: National University of Ireland Maynooth,Covid-19 Best Practice Primary Schools, https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/Covid-19-Practice-in-Primary-Schools-Report.pdf
  • Can, E. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53 https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/55662/761354#article_cite
  • Çapri, B.(2006). Tükenmişlik Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Haziran 2006, ss. 62-77 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/161006
  • Çetin, F., Basım, H. N., & Aydoğan, O. (2011). Örgütsel Bağlılığın Tükenmişlik İle İlişkisi: Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(25), 61-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61802/924469#article_cite
  • Çetinkaya Aydın, G. (2020). COVID19 Salgını Sürecinde Öğretmenler. Tedmem. https://tedmem.org/covid19/covid-19-salgini-surecinde-ogretmenler, Son erişim tarihi: 01 Mayıs 2020.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 806 - 819, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1393253

Abstract

References

  • Arı, G. S., & Bal, E. Ç. (2008). Tükenmişlik Kavramı: Birey ve Örgütler Açısından Önemi. Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 15(1), 131-148.https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/145983
  • Akyıldız, İ., Akgül, H., & Topçuoğlu Ünal, F. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen-öğrenci iletişiminin öğretmen görüşleri bağlamında incelenmesi. International Journal of Language Academy, 10(1), 198-211. http://doi.org/10.29228/ijla.57299
  • Akyürek, M. İ. (2020). Öğretmenlerde tükenmişlik. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 35-47. DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2020.138
  • Ay, F. & Aksu, T. (2023). Examining teachers job satisfaction and burnout levels during the covid-19 pandemic, International Journal of Educational Research, 14(2), 365-383. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.124656.
  • Bakırcı, H., Ertuş Tunç, Ü., & Cengiz, E. (2023). Uzaktan eğitim aracılığıyla işlenen fen bilimleri dersine yönelik beşinci sınıf öğrencilerinin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(1), 171-186. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1212400
  • Bayram, Z. & Çakmak, M.A. (2022). “Uzaktan Eğitim Sürecinde Özel Yetenekli Öğrencilerle Sosyal Bilgiler Eğitimi Öğretmen Görüşleri” International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587- 1587) Vol:8, Issue:97; pp:1308-1318 DOI : 10.29228/sssj.61151
  • Burke, J., & Majella, D.(2020) COVID-19 Practice in Primary schools in Ireland Report Ireland: National University of Ireland Maynooth,Covid-19 Best Practice Primary Schools, https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/Covid-19-Practice-in-Primary-Schools-Report.pdf
  • Can, E. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53 https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/55662/761354#article_cite
  • Çapri, B.(2006). Tükenmişlik Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Haziran 2006, ss. 62-77 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/161006
  • Çetin, F., Basım, H. N., & Aydoğan, O. (2011). Örgütsel Bağlılığın Tükenmişlik İle İlişkisi: Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(25), 61-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61802/924469#article_cite
  • Çetinkaya Aydın, G. (2020). COVID19 Salgını Sürecinde Öğretmenler. Tedmem. https://tedmem.org/covid19/covid-19-salgini-surecinde-ogretmenler, Son erişim tarihi: 01 Mayıs 2020.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Education and Disability (Other)
Journal Section Articles
Authors

Serkan Akten 0000-0002-9794-474X

Early Pub Date May 25, 2024
Publication Date May 30, 2024
Submission Date November 20, 2023
Acceptance Date February 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Akten, S. (2024). COVİD-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE ÖZEL EĞİTİM ALANINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 806-819. https://doi.org/10.24315/tred.1393253