Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÖYKÜ ARACILIĞIYLA VERİLEN DEPREM EĞİTİMİNİN OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARIN DEPREM ALGISINA ETKİSİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1650 - 1665
https://doi.org/10.24315/tred.1434308

Abstract

Bu araştırmada öykü temelli etkinlikler aracılığıyla okul öncesi dönem çocuklarının deprem algılarındaki değişimi incelemeyi amaçlayan nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 60-72 aylık okul öncesi eğitime devam etmekte olan 20 çocuk oluşturmuştur. Veriler çiz ve anlat tekniği aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin yorumlanmasında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, uygulama öncesinde çocukların resimlerinde kişi teması olarak en fazla anne-babaya (% 33.3) rastlanırken uygulama sonrasında en fazla rastlanan kişi çocuğun kendisi (%42.85) olmuştur. Uygulama öncesinde çocukların resimlerinde nesne olarak en fazla lambaya (%37.5) yer verilirken uygulama sonrasında hiçbir çocuk resminde lambaya yer vermemiş ve en fazla resmedilen nesne masa (% 31.25) olmuştur. Uygulama öncesi ve uygulama sonrasında çizilen resimlerde farklı renklere yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Uygulama öncesi ve uygulama sonrası deprem denilince en fazla dile getirilen duygunun korku duygusu olduğu ancak uygulama öncesine göre uygulama sonrasında korkuyu dile getiren çocuk sayısında az da olsa bir azalma olduğu sonucu elde edilmiştir. Uygulama öncesinde çocukların resimlerinde sadece evi resmettikleri, uygulama sonrasında ise evin yanı sıra okulu da resmettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Uygulama öncesi çocukların deprem algısına göre depremden koruma yolu olarak dışarı çıkmayı ifade ettikleri ancak uygulama sonrasında deprem algısına göre çocukların depremden korunma yollarını ifade ederken teknik terimleri (çök-kapan-tutun) kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akcanbaş, M. (2010). Afet ve Kurban Psikolojisi. İstanbul: Akut Yayınevi.
  • Aksu, S. (2021). Çocukların korona salgını konulu resimlerinin göstergebilimsel analizi. Sed Journal Of Art Education, 9(1).
  • Altay S. (2008). İlköğretimde sosyal bilgiler dersinde depremle ilgili konuların irdelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu, Türkiye.
  • Altay, S. (2008). İlköğretimde sosyal bilgiler dersinde depremle ilgili konuların irdelenmesi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Aydoğdu, F., & Fofana, A. (2023, February). Depremin küçük çocuklar üzerindeki etkileri ve müdahale programları. In International Conference on Trends in Advanced Research (Vol. 1, pp. 20-25).
  • Baytar, B. (2017). 1999 gölcük depremini çocukluğunda yaşamış kişilerin kaygı, depresyon ve TSSB düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Berument, S. K., Sayıl, M., ve Uçanok, Z. (1999). Depremden etkilenen çocuklarınıza nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne-baba el kitabı. Türk Psikoloji Bülteni, 5 (14), 78-88.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational ob- jectives, the classification of educational goals, handbook I: Cognitive domain. New York: Da- vid McKay Company.
  • Brackett-Milburn, K. & McKie, L. (1999). A critical appraisal of the draw and write technique. Health Education Research, 14(3), doi:10.1093/her/14.3.387
  • Çakar, Ö. (2008). Ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinin deprem bilincini geliştirmedeki rolüne dair öğretmen görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1650 - 1665
https://doi.org/10.24315/tred.1434308

Abstract

References

  • Akcanbaş, M. (2010). Afet ve Kurban Psikolojisi. İstanbul: Akut Yayınevi.
  • Aksu, S. (2021). Çocukların korona salgını konulu resimlerinin göstergebilimsel analizi. Sed Journal Of Art Education, 9(1).
  • Altay S. (2008). İlköğretimde sosyal bilgiler dersinde depremle ilgili konuların irdelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu, Türkiye.
  • Altay, S. (2008). İlköğretimde sosyal bilgiler dersinde depremle ilgili konuların irdelenmesi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Aydoğdu, F., & Fofana, A. (2023, February). Depremin küçük çocuklar üzerindeki etkileri ve müdahale programları. In International Conference on Trends in Advanced Research (Vol. 1, pp. 20-25).
  • Baytar, B. (2017). 1999 gölcük depremini çocukluğunda yaşamış kişilerin kaygı, depresyon ve TSSB düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Berument, S. K., Sayıl, M., ve Uçanok, Z. (1999). Depremden etkilenen çocuklarınıza nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne-baba el kitabı. Türk Psikoloji Bülteni, 5 (14), 78-88.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational ob- jectives, the classification of educational goals, handbook I: Cognitive domain. New York: Da- vid McKay Company.
  • Brackett-Milburn, K. & McKie, L. (1999). A critical appraisal of the draw and write technique. Health Education Research, 14(3), doi:10.1093/her/14.3.387
  • Çakar, Ö. (2008). Ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinin deprem bilincini geliştirmedeki rolüne dair öğretmen görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education, Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Dilan Kenanoğlu 0000-0001-9635-8522

Yeşim Fazlıoğlu 0000-0002-3970-7084

Early Pub Date September 20, 2024
Publication Date
Submission Date February 9, 2024
Acceptance Date August 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Kenanoğlu, D., & Fazlıoğlu, Y. (2024). OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÖYKÜ ARACILIĞIYLA VERİLEN DEPREM EĞİTİMİNİN OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARIN DEPREM ALGISINA ETKİSİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1650-1665. https://doi.org/10.24315/tred.1434308