Research Article
BibTex RIS Cite

DUYUSAL PROBLEM YAŞAYAN 3-6 YAŞ ÇOCUĞU OLAN AİLELERDE BABA KATILIMI VE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 2245 - 2259
https://doi.org/10.24315/tred.1493407

Abstract

Bu çalışmada, duyusal problem yaşayan 3-6 yaş grubundaki çocukları olan babaların çocuklarının hayatlarına olan katılımının ve çocuklarıyla olan ilişkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel bir araştırma olarak yürütülüp kartopu örnekleme yöntemiyle seçilen 65 baba ile çalışılmıştır. Araştırmada “Demografik Bilgi Formu”, “Baba Katılım Ölçeği” ve “Ebeveyn Çocuk İlişki Ölçeği (Baba Formu)” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilere göre, çocuğun ve babanın yaşının, babanın öğrenim düzeyi ve ailedeki özel gereksinimli çocuk sayısının baba çocuk ilişkisi üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Doğum sırasına göre bakıldığındaysa ilk doğan ve tek çocuk olan çocukların babaları tarafından daha yakından ilgilenildiği, özellikle erkek çocuklarla babalar arasında daha uyumlu bir ilişki olduğu görülmüştür. Engel türü açısından öğrenme güçlüğü veya otizm tanılı çocuğu olan babaların çocuklarının temel bakımları ve hayatlarıyla daha meşgul oldukları ortaya konmuştur. Ayrıca çalışma baba çocuk ilişkisinde anne yaşının da önemli bir faktör olduğunu göstermiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında ebeveynlere, uzmanlara, politika üreticilerine ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.

References

  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E. & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey.
  • Beets, M. W. & Foley, J. T. (2008). Association of father involvement and neighborhood quality with kindergartners’ physical activity: A multilevel structural equation model. American Journal of Health Promotion, 22, 195-203.
  • Bowey, J. A. (1995). Socioeconomic status differences in preschool phonological sensitivity and first-grade reading achievement. Journal of Educational Psychology, 87(3), 476–487.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi, 25. Baskı, Ankara. 155-172.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, 25. Baskı, Ankara. 15-24.
  • Carpenter, B. (2002). Inside the portrait of a family: the importance of fatherhood. Journal of Early Child Development and Care, 172(2), 195-202.
  • De Luccıe, M. F (1995). Mothers as gatekeepers: A model of maternal mediators of father involvement. Journal of Genetic Psychology, 156, 115-131.
  • Demir, E. ve Belgin Aksoy, A. (2016). Baba- çocuk duygulanım, yanıt verme ve meşguliyet ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 45(3), 381-392.
  • Diken, O. ve Mahoney, G. (2013). Interactions between Turkish mothers and preschool children with autism. Intellectual and Developmental Disabilities, 51(3), 190–200.
  • Doğru, S. S. Y. ve Arslan, E. (2008). Engelli çocuğu olan annelerin sürekli kaygı düzeyi ile durumluk kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 543-553.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 2245 - 2259
https://doi.org/10.24315/tred.1493407

Abstract

References

  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E. & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey.
  • Beets, M. W. & Foley, J. T. (2008). Association of father involvement and neighborhood quality with kindergartners’ physical activity: A multilevel structural equation model. American Journal of Health Promotion, 22, 195-203.
  • Bowey, J. A. (1995). Socioeconomic status differences in preschool phonological sensitivity and first-grade reading achievement. Journal of Educational Psychology, 87(3), 476–487.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi, 25. Baskı, Ankara. 155-172.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, 25. Baskı, Ankara. 15-24.
  • Carpenter, B. (2002). Inside the portrait of a family: the importance of fatherhood. Journal of Early Child Development and Care, 172(2), 195-202.
  • De Luccıe, M. F (1995). Mothers as gatekeepers: A model of maternal mediators of father involvement. Journal of Genetic Psychology, 156, 115-131.
  • Demir, E. ve Belgin Aksoy, A. (2016). Baba- çocuk duygulanım, yanıt verme ve meşguliyet ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 45(3), 381-392.
  • Diken, O. ve Mahoney, G. (2013). Interactions between Turkish mothers and preschool children with autism. Intellectual and Developmental Disabilities, 51(3), 190–200.
  • Doğru, S. S. Y. ve Arslan, E. (2008). Engelli çocuğu olan annelerin sürekli kaygı düzeyi ile durumluk kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 543-553.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Begüm Gamiş Çiftci 0000-0001-8191-1591

Gülen Baran 0000-0002-5854-4946

Early Pub Date September 20, 2024
Publication Date
Submission Date June 5, 2024
Acceptance Date July 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Gamiş Çiftci, B., & Baran, G. (2024). DUYUSAL PROBLEM YAŞAYAN 3-6 YAŞ ÇOCUĞU OLAN AİLELERDE BABA KATILIMI VE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 2245-2259. https://doi.org/10.24315/tred.1493407