Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ ÇOCUKLAR İÇİN FELSEFE (P4C) KONULU LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ (2008-2024)*

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı, 94 - 117, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1513501

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2008-2024 yılları arasında Çocuklar İçin Felsefe (P4C) modelinden yararlanılarak hazırlanmış lisansüstü tezleri incelenmektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden tarama yönteminin kullanılması sonucunda ilgili dokümanlara erişilerek tezlerin bibliyometrik analizleri yapılmıştır. Betimsel analiz tekniğinden yararlanılarak ilgili veriler çözümlenmiş; ayrıca veriler, tablo ve grafik haline getirilerek sınıflandırılmış, özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi veri tabanının ilgili ana sayfası üzerinden “P4C”, “Çocuklarla Felsefe” ve “Çocuklar İçin Felsefe” anahtar kelimelerinin arama sekmesine yazılması sonucunda yapılan taramada ilgili tezlere ulaşılmıştır. Lisansüstü tezlerin taranmasının ardından 65 yüksek lisans, 16 doktora tezi, toplamda ise 81 tez tespit edilmiştir. Veri analizi sonucu ilgili lisansüstü tezlerin 50 farklı üniversitede gerçekleştirildiği ve çalışma konusunun en çok yer aldığı üniversitenin ise sırasıyla İstanbul Aydın Üniversitesi (6) - Hacettepe Üniversitesi (5) - Ege Üniversitesi (4) - Gazi Üniversitesi (3) Burdur Mehmet Akif Üniversitesi (3) - Marmara Üniversitesi (3) - Ankara Üniversitesi (3) - Necmettin Erbakan Üniversitesi (3) olduğu sonucuna erişilmiştir. Enstitü bazında Eğitim Bilimleri’nde (39), ana bilim dalı bazında Temel Eğitim’de (34) ve bilim dalı bazında ise Sınıf Eğitimi’nde (18) ilgili tezlerin en çok yapıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca lisansüstü tezleri gerçekleştiren araştırmacıların cinsiyet bazında 68’inin kadın, 13’ünün erkek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkiye’de son yıllarda ilgi gören bir model haline gelen P4C’ye yönelik tezlerin bibliyometrik analizlerinin yapılmasıyla ilgili verilerin derli toplu hale getirilerek alan yazına katkı sağlamak istenilmiştir.

Etik Beyan

Etik kurul onayı gerektiren bir araştırma değildir.

Teşekkür

Emekleriniz için şimdiden teşekkür eder. Kolaylıklar dileriz.

Kaynakça

  • Demiral, S. (2020). Çocuklarla Evrensel Öğrenme: Çevrimiçi Çocuklukta Özneleşme Mekanizmaları (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dirican, R. (2018). Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Uygulanan Felsefe Eğitimi Etkinliklerinin Çocukların Felsefi Tutum ve Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dirican, R. (2024). Çocuklar İçin Felsefenin Bibliyometrik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 771-800.
  • Durmuş, F. B., & Çalışkan, M. (2022). Çocuklarla Felsefe Konusunda Türkiye’de Yapılmış Akademik Çalişmalarin İçerik Analizi. Felsefe Dünyası, 2(76), 105-134.
  • Kaya, N. B. (2020). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Çocuklar İçin Felsefe: Bir Eylem Araştırması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kelleci, D. (2023). İlkokul Öğrencilerinin Felsefi Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Kizel, A. (2016) Philosophy With Children as an Educational Platform For Selfdetermined Learning. Cogent Education, 3:1, 1-11, 1244026, DOI: 10.1080/2331186X.2016.1244026.
  • Kurşunlu, E. (2014). Okul Öncesi Eğitim Programının Düşünme Becerileri Öğretimi Açısından İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Lafcı-Tor, D. (2023), Türkiye’de Çocuklar için Felsefe (P4C) Uygulamalarına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi: Sistematik Derleme. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22 (3), 703-740. DOI: 10.20981/kaygi.1347085
  • Letseka, M. M. (2013). Understanding of African Philosophy Through Philosophy For Children (P4C). Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(14), 745-753.
  • Lipman, M. (2017). The Institute for the Advancement of Philosophy For Children (IAPC) program. In Naji, S. & Hashim, R. (Eds.), In History, Theory and Practice of Philosophy For Children: International Perspectives (pp. 3-11). London: Routledge.
  • Lipman, M., Sharp, A. M., & Oscanyan, F. S. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia, PA: Temple University Press.

BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF GRADUATE THESES ON PHILOSPHY FOR CHILDREN (P4C) IN TURKEY (2008-2024)

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı, 94 - 117, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1513501

Öz

The purpose of this study is to ensure that theses are examined the graduate theses prepared using the Philosophy for Children (P4C) model between 2008-2024. In the study, as a result of using the scanning method, which is one of the qualitative research methods, bibliometric analyzes of the theses were made by accessing the relevant documents. Using the descriptive analysis technique, the relevant data were analyzed; the data was also classified, summarized and interpreted by turning it into tables and graphics. Following the scanning of the keywords "P4C", "Philosophy With Children" and "Philosophy for Children" on the search tab through the corresponding home page of the National Thesis Center database of the Higher Education Institution, the relevant theses was reached. As a result of the screening of graduate theses, a total of 81 theses were identified, 65 of which were master's theses and 16 were doctoral theses. As a result of the data analysis, that the relevant graduate theses were carried out in 50 different universities and it has been concluded that of the university where the study topic is most involved was İstanbul Aydın University (6), Hacettepe University (5), Ege University (4) - Gazi University (3) - Burdur Mehmet Akif University (3) - Marmara University (3) - Ankara University (3) - Necmettin Erbakan University (3). It has been found that the most relevant theses were made in the Educational Sciences (39), in the Major Science Branch of Basic Education (34), and in the Science Branch of Classroom Education (18). It was also concluded that the researchers who performed the graduate theses were 68 women, 13 men on a gender basis. It has been desired to contribute to the relevant the field by tidying up data on conducting bibliometric analyses of theses for P4C, which has become a model of interest in Turkey in recent years.

Kaynakça

  • Demiral, S. (2020). Çocuklarla Evrensel Öğrenme: Çevrimiçi Çocuklukta Özneleşme Mekanizmaları (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dirican, R. (2018). Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Uygulanan Felsefe Eğitimi Etkinliklerinin Çocukların Felsefi Tutum ve Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dirican, R. (2024). Çocuklar İçin Felsefenin Bibliyometrik Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 771-800.
  • Durmuş, F. B., & Çalışkan, M. (2022). Çocuklarla Felsefe Konusunda Türkiye’de Yapılmış Akademik Çalişmalarin İçerik Analizi. Felsefe Dünyası, 2(76), 105-134.
  • Kaya, N. B. (2020). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Çocuklar İçin Felsefe: Bir Eylem Araştırması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kelleci, D. (2023). İlkokul Öğrencilerinin Felsefi Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Kizel, A. (2016) Philosophy With Children as an Educational Platform For Selfdetermined Learning. Cogent Education, 3:1, 1-11, 1244026, DOI: 10.1080/2331186X.2016.1244026.
  • Kurşunlu, E. (2014). Okul Öncesi Eğitim Programının Düşünme Becerileri Öğretimi Açısından İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Lafcı-Tor, D. (2023), Türkiye’de Çocuklar için Felsefe (P4C) Uygulamalarına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi: Sistematik Derleme. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22 (3), 703-740. DOI: 10.20981/kaygi.1347085
  • Letseka, M. M. (2013). Understanding of African Philosophy Through Philosophy For Children (P4C). Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(14), 745-753.
  • Lipman, M. (2017). The Institute for the Advancement of Philosophy For Children (IAPC) program. In Naji, S. & Hashim, R. (Eds.), In History, Theory and Practice of Philosophy For Children: International Perspectives (pp. 3-11). London: Routledge.
  • Lipman, M., Sharp, A. M., & Oscanyan, F. S. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia, PA: Temple University Press.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğrenme Kuramları, İlköğretim, Kapsayıcı Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kıymet Değirmenci Toraman 0000-0002-6023-922X

Fahri Kılıç 0000-0002-0882-5811

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 25 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Değirmenci Toraman, K., & Kılıç, F. (2024). TÜRKİYE’DEKİ ÇOCUKLAR İÇİN FELSEFE (P4C) KONULU LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ (2008-2024)*. Trakya Eğitim Dergisi, 14(Özel Sayı), 94-117. https://doi.org/10.24315/tred.1513501