Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU SPOTLARI VE TANITIM FİLMLERİNİN SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDEKİ KULLANIM POTANSİYELİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı, 176 - 196, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1515568

Öz

Bu çalışma, Türkiye Cumhuriyeti Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın (ÇŞİDB) resmi web sitesinde yayınlanan kamu spotlarının ve tanıtım filmlerinin 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı (SBÖP) çerçevesinde potansiyel kullanımını incelemektedir. Çalışma, doküman inceleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. ÇŞİDB'nin kamu spotları ve tanıtım filmleri, SBÖP'nin yeterlikler, özel amaçlar, beceriler, değerler, öğrenme alanları ve kazanımlar açısından değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, kamu spotlarının ve tanıtım filmlerinin küresel çevre sorunlarına ve bu sorunların çözümlerine odaklandığını göstermektedir. Bu kamu spotları ve tanıtım filmlerinde vurgulanan çevre sorunları, çoğunlukla üretim, dağıtım ve tüketimle ilgilidir. Bu sonuçlara dayanarak, sosyal bilgiler ve kamu spotları arasındaki ilişki daha fazla incelenmelidir. Çevre ve sürdürülebilirlik temalı kamu spotları ve tanıtım filmleri, sosyal bilgiler derslerinde çevre bilincini artırmak için kullanılması önerilebilir.

Etik Beyan

Bu çalışma, daha önce 20-23 Mayıs 2024 tarihleri arasında Trakya Üniversitesinde gerçekleştirilen, 12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu'nda (USBES) sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Acar, H. M. ve Kavuran, T. (2021). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye’deki kamu spotlarının göstergebilimsel çözümlemesi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 231-243. https://doi.org/10.47107/inifedergi.978337
  • Akbudak, H. İ. (2015). Öğretmenlerin eğitimle ilgili kamu spotlarına ilişkin tutum ve beklentilerinin belirlenmesi (Doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Akova, S. (2017). “Sigarayı bırak, hayatı bırakma” sloganlı kamu spotları örneklemlerinin alımlama analizi yöntemi ile incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (SSAD), 1(2), 15-36. https://doi.org/10.30692/sisad.362259
  • Ataşçı, N. ve Canöz, K. (2019). Televizyonda yayınlanan kamu spotlarının halkı bilgilendirmedeki yeri ve önemi: Konya örneğinde ampirik bir çalışma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 318-340. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628310
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-işitsel medyada sağlık-güvenlik halleri: Tartışılması gereken bir alan olarak kamu spotu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(3), 249-275. https://doi.org/10.18094/si.37556
  • Bator, R. J., & Cialdini, R. B. (2000). The application of persuasion theory to the development of effective proenvironmental public service announcements. Journal of Social Issues, 56(3), 527-541.
  • Bilgiç, B. (2016). Türkiye’de kamu spotu oluşum süreci ve yayın politikaları. İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 25-61. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/icd/issue/46188/580823
  • Borzekowski, D. L. G., & Poussaint, A. F. (1999). Public service announcement perceptions: A quantitative examination of anti-violence messages. American Journal of Preventive Medicine, 17(3), 181-188. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(99)00075-6
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27- 40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bütün, M., Selçuk, M., Akadal, E. ve Gülseçen, S. (2018). Kamu spotlarının etkililiği üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim, 11(2), 273-291. https://doi.org/10.18094/josc.414493
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2021). Eğitimde araştırma yöntemleri (Çev. E. Dinç ve K. Kıroğlu). Pegem.

Evaluation of the Using Potential of Public Service Announcements and Promotional Films in Social Studies Education

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı, 176 - 196, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1515568

Öz

This study examines the potential use of PSAs and promotional films published on the official website of the Ministry of Environment, Urbanization, and Climate Change (MEUCC) of the Republic of Türkiye within the framework of the 2018 Social Studies Curriculum (SSC). This study was conducted using the document review method. The PSAs and promotional films of the MEUCC were evaluated in terms of the competencies, specific objectives, skills, values, learning areas, and outcomes of the SSC. The data were assessed through the content analysis method. The research results, PSAs, and promotional films focus on global environmental problems and their solutions. The environmental issues highlighted in these PSAs and promotional films mostly relate to production, distribution, and consumption. The relationship between social studies and PSAs should be further examined based on these results. We can suggest that PSAs and promotional films with themes of environment and sustainability should be utilized to increase environmental awareness in social studies courses.

Kaynakça

  • Acar, H. M. ve Kavuran, T. (2021). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye’deki kamu spotlarının göstergebilimsel çözümlemesi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 231-243. https://doi.org/10.47107/inifedergi.978337
  • Akbudak, H. İ. (2015). Öğretmenlerin eğitimle ilgili kamu spotlarına ilişkin tutum ve beklentilerinin belirlenmesi (Doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Akova, S. (2017). “Sigarayı bırak, hayatı bırakma” sloganlı kamu spotları örneklemlerinin alımlama analizi yöntemi ile incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (SSAD), 1(2), 15-36. https://doi.org/10.30692/sisad.362259
  • Ataşçı, N. ve Canöz, K. (2019). Televizyonda yayınlanan kamu spotlarının halkı bilgilendirmedeki yeri ve önemi: Konya örneğinde ampirik bir çalışma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 318-340. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628310
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-işitsel medyada sağlık-güvenlik halleri: Tartışılması gereken bir alan olarak kamu spotu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(3), 249-275. https://doi.org/10.18094/si.37556
  • Bator, R. J., & Cialdini, R. B. (2000). The application of persuasion theory to the development of effective proenvironmental public service announcements. Journal of Social Issues, 56(3), 527-541.
  • Bilgiç, B. (2016). Türkiye’de kamu spotu oluşum süreci ve yayın politikaları. İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 25-61. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/icd/issue/46188/580823
  • Borzekowski, D. L. G., & Poussaint, A. F. (1999). Public service announcement perceptions: A quantitative examination of anti-violence messages. American Journal of Preventive Medicine, 17(3), 181-188. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(99)00075-6
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27- 40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bütün, M., Selçuk, M., Akadal, E. ve Gülseçen, S. (2018). Kamu spotlarının etkililiği üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim, 11(2), 273-291. https://doi.org/10.18094/josc.414493
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2021). Eğitimde araştırma yöntemleri (Çev. E. Dinç ve K. Kıroğlu). Pegem.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlker Dere 0000-0003-0993-7812

Zeynep Yasemin Akıncı 0000-0002-9813-5821

Emine Demirci Dölek 0000-0003-4818-0621

Zeynep Esra Bayrak 0000-0002-8303-637X

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 5 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Dere, İ., Akıncı, Z. Y., Demirci Dölek, E., Bayrak, Z. E. (2024). KAMU SPOTLARI VE TANITIM FİLMLERİNİN SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDEKİ KULLANIM POTANSİYELİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(Özel Sayı), 176-196. https://doi.org/10.24315/tred.1515568