Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖZÜNDEN SOSYAL BİLGİLER

Year 2024, Volume: 14 Issue: Özel Sayı, 266 - 275, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1516008

Abstract

Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, sosyal bilgiler görüş ve deneyimlerin incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada öğretmen adaylarının sosyal bilgiler alanına yönelik aidiyetleri de ele alınmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması temelinde yürütülen araştırmanın verileri, 2023- 2024 eğitim öğretim yılında, sosyal bilgiler öğretmenliği öğrenimi gören sekiz öğretmen adayı ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanan veriler, içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Yapılan analiz sonucunda öğretmen adaylarının, sosyal bilgiler aidiyetlerinin yüksek olduğu, toplumda sosyal bilgilerin yeterince değer görmediği ve mesleğe başlama konusunda kaygı duydukları şeklinde bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından hareketle; sosyal bilgiler eğitiminin önemini ve gerekliliğini anlatan çalışmalar yapılması, sosyal bilgiler öğretmeni yetiştiren kurumların kontenjanları ihtiyaç ve atama sonuçlarına göre belirlenmesi ve eğitim fakültelerinde adayların kaygılarını azaltacak çalışma ve etkinliklere yer verilmesi yönünde öneriler getirilmiştir.

References

  • Akhan, N. E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler lisans programı üzerine düşünceler. The journal of Academic Social Science Studies, 5(1), s. 1-16. doi:https://doi.org/10.38015/sbyy.772107
  • Akhan, N., & Mert , H. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler alanına yönelik görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi. 5(1), 5-16. doi:10.38015/sbyy.772107
  • Aydın, M., & Özer, N. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki coşku düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenemesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(16), s. 1-15. https://doi.org/10.29129/inujgse.891980
  • Baloğlu Uğurlu, N., & Doğan, A. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ve akademisyenlerinin tartışmalı konuların öğretimi ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 219-237.
  • Başçiftçi, F., Yanpınar, O., & Ergül, O. (2012). Öğretmen adaylarının değer yargılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1-13.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks,. CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çakmak, Z., Taşkıran, C., & Arıkan, İ. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik turumları ile sınıf yönetimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 207-224.
  • Çeliköz, N., & Çetin, F. (2004, Ocak). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Millî Eğitim Dergisi, (162).
  • Dikmen, M., Tuncer, M., & Şimşek, M. (2018). Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 388-400. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.2456
  • Dönmez, C., & Uslu, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 42-63.
  • Eysenbach, G., & Köhler, C. (2002). How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews. Bmj, 324(7337), 573-577.
  • Karatekin, K., Merey, Z., & Keçe, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 72-96.
  • Keller, M. M., Woolfolk Hoy, A. E., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2016). Teacher enthusiasm: reviewing and redefining a complex construct. Educational Psychology Review, 28, 743-769. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9354-y.
  • Merriam, S.B. (1998) Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers, San Francisco.

SOCIAL STUDIES THROUGH THE EYES OF PRE-SERVICE TEACHERS

Year 2024, Volume: 14 Issue: Özel Sayı, 266 - 275, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1516008

Abstract

In this study, which was carried out to examine the social studies views of social studies teacher candidates, the belonging of pre-service teachers to the field of social studies was also discussed. The data of the research, which was carried out on the basis of a case study, one of the qualitative research methods, were obtained from interviews with eight pre-service teachers studying social studies teaching in the 2023-2024 academic year The data collected through the semi-structured interview form was analyzed using the content analysis method. As a result of the analysis, it was found that teacher candidates have high social science affiliation, social studies are not valued enough in society, and they are anxious about starting the profession. Based on the research results; Suggestions have been made to conduct studies explaining the importance and necessity of social studies education, to determine the quotas of institutions that train social studies teachers according to needs and appointment results, and to include studies and activities that will reduce the anxiety of candidates in education faculties.

References

  • Akhan, N. E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler lisans programı üzerine düşünceler. The journal of Academic Social Science Studies, 5(1), s. 1-16. doi:https://doi.org/10.38015/sbyy.772107
  • Akhan, N., & Mert , H. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler alanına yönelik görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi. 5(1), 5-16. doi:10.38015/sbyy.772107
  • Aydın, M., & Özer, N. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki coşku düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenemesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(16), s. 1-15. https://doi.org/10.29129/inujgse.891980
  • Baloğlu Uğurlu, N., & Doğan, A. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ve akademisyenlerinin tartışmalı konuların öğretimi ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 219-237.
  • Başçiftçi, F., Yanpınar, O., & Ergül, O. (2012). Öğretmen adaylarının değer yargılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1-13.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks,. CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çakmak, Z., Taşkıran, C., & Arıkan, İ. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik turumları ile sınıf yönetimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 207-224.
  • Çeliköz, N., & Çetin, F. (2004, Ocak). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Millî Eğitim Dergisi, (162).
  • Dikmen, M., Tuncer, M., & Şimşek, M. (2018). Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 388-400. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.2456
  • Dönmez, C., & Uslu, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 42-63.
  • Eysenbach, G., & Köhler, C. (2002). How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews. Bmj, 324(7337), 573-577.
  • Karatekin, K., Merey, Z., & Keçe, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 72-96.
  • Keller, M. M., Woolfolk Hoy, A. E., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2016). Teacher enthusiasm: reviewing and redefining a complex construct. Educational Psychology Review, 28, 743-769. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9354-y.
  • Merriam, S.B. (1998) Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Çopur 0000-0003-3837-7260

Yıldız Sözeri 0009-0004-6867-2556

Hakan Önal 0000-0001-8434-9880

Early Pub Date October 25, 2024
Publication Date October 29, 2024
Submission Date July 14, 2024
Acceptance Date August 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: Özel Sayı

Cite

APA Çopur, A., Sözeri, Y., & Önal, H. (2024). ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖZÜNDEN SOSYAL BİLGİLER. Trakya Eğitim Dergisi, 14(Özel Sayı), 266-275. https://doi.org/10.24315/tred.1516008