Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK PROBLEMLERİNİ ÇÖZMEYE YÖNELİK TUTUMLARININ EKONOMETRİK ANALİZİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 784 - 812, 30.04.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1501934

Abstract

Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin, matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum değişimlerinde etkili olan faktörlerin genelleştirilmiş sıralı logit model yardımıyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Kurulan ekonometrik modelde bağımlı değişken olarak kategorik yapıda matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum düzeyi kullanılmıştır. Tutum ölçek puanından alınan toplam puan eşit aralıklara ayrılmış ve düşük frekanslı kategoriler birleştirilerek küçükten büyüğe sıralı 3 kategorili bağımlı değişken elde edilmiştir. Verilerin analizinde Ki-kare testleri ile cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, anne mesleği, aile geliri, okul öncesi eğitim, düzenli kitap okuma, aile ilgisi, okul-sınıf içi davranış ve genel başarı durumu bağımsız değişkenler olarak modele dâhil edilip sıralı logit model tahminleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar odds oranı ve yüzdesel değişimler üzerinden yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum değişimlerinde anne ile baba eğitim düzeyi, anne mesleği, aile geliri, okul öncesi eğitim, düzenli kitap okuma, aile ilgisi ve genel başarı durumu faktörlerinin istatistiksel olarak anlamlı etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim öğretim sürecine ailelerin daha etkin bir şekilde katılımının sağlanması ve öğretim programlarında öğrencilere düzenli kitap okuma alışkanlığını kazandırıcı faaliyetlere yer verilmesi önerilmiştir.

Ethical Statement

Etik kurallara uyulmuştur.

References

  • Antalyalı, Ö. L. & Alparslan, A. M. (Ed.). (2021). Jamovi uygulamalı istatistik analizleri sosyal bilimcilere yönelik araştırma hikâyeleri ile anlatım (1.baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Arı, E. (2013). Sıralı lojistik regresyonda paralel doğrular varsayımı ve çözümleme yaklaşımları [Doktora Tezi, Osmangazi Üniversitesi].
  • Barak, N. A., Saraçbaşı, O., Halil, M. & Arıoğlu, S. (2005, 20-22 Eylül). Genelleştirilmiş sıralı lojistik regresyon modeli [Tam metin bildiri]. 8. Ulusal Biyoistatistik Kongresi, Uludağ Üniversitesi, Bursa, Türkiye.
  • Baş, A. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiksel düşünmeye problem çözmeye ve matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi].
  • Birecikli, Ş. Ü. & Şengül, S. (Ed.). (2021). Uygulamalarla mikroekonometri (1. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Çanakçı, O. (2008). Matematik problemi çözme tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Çilingir, E. (2015). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin görsel Matematik okuryazarlığı düzeyine ve problem çözme becerilerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi].
  • Dal, S. (2019). Sıralı bağımlı değişkenli modeller kavram ve uygulamalar (1.baskı). Gazi Kitabevi.
  • Daşdemir, İ. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri (2.baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Durna, B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin problem kurma özyeterlikleri, problem çözme tutumları ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Sıtkı Koçman Üniversitesi].
  • Filiz, S. B. & Ergan, S. N. (2020). İlkokul matematik dersi öğretim programının beş süreç standardına göre değerlendirilmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(2), 464-477.
  • Greene, W.H. (2016). Ekonometrik çözümleme. (Çeviren: Ü. Şenesen). Palme Yayıncılık.
  • Grilli, L. & Rampichini, C. (2014). Ordered logit model. Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research, 4510-4513.
  • Gujarati, D. N. & Porter, D. C. (2018). Temel ekonometri (5. baskı). (Çeviren: Ü. Şenesen ve G. G. Şenesen). Literatür Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • İlhan, A., Gemcioğlu, M. & Poçan, S. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumu ve problem çözmeye yönelik algılarının matematik başarılarıyla ilişkisi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-15.
  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları.
Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 784 - 812, 30.04.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1501934

Abstract

References

  • Antalyalı, Ö. L. & Alparslan, A. M. (Ed.). (2021). Jamovi uygulamalı istatistik analizleri sosyal bilimcilere yönelik araştırma hikâyeleri ile anlatım (1.baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Arı, E. (2013). Sıralı lojistik regresyonda paralel doğrular varsayımı ve çözümleme yaklaşımları [Doktora Tezi, Osmangazi Üniversitesi].
  • Barak, N. A., Saraçbaşı, O., Halil, M. & Arıoğlu, S. (2005, 20-22 Eylül). Genelleştirilmiş sıralı lojistik regresyon modeli [Tam metin bildiri]. 8. Ulusal Biyoistatistik Kongresi, Uludağ Üniversitesi, Bursa, Türkiye.
  • Baş, A. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiksel düşünmeye problem çözmeye ve matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi].
  • Birecikli, Ş. Ü. & Şengül, S. (Ed.). (2021). Uygulamalarla mikroekonometri (1. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Çanakçı, O. (2008). Matematik problemi çözme tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Çilingir, E. (2015). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin görsel Matematik okuryazarlığı düzeyine ve problem çözme becerilerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi].
  • Dal, S. (2019). Sıralı bağımlı değişkenli modeller kavram ve uygulamalar (1.baskı). Gazi Kitabevi.
  • Daşdemir, İ. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri (2.baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Durna, B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin problem kurma özyeterlikleri, problem çözme tutumları ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Sıtkı Koçman Üniversitesi].
  • Filiz, S. B. & Ergan, S. N. (2020). İlkokul matematik dersi öğretim programının beş süreç standardına göre değerlendirilmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(2), 464-477.
  • Greene, W.H. (2016). Ekonometrik çözümleme. (Çeviren: Ü. Şenesen). Palme Yayıncılık.
  • Grilli, L. & Rampichini, C. (2014). Ordered logit model. Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research, 4510-4513.
  • Gujarati, D. N. & Porter, D. C. (2018). Temel ekonometri (5. baskı). (Çeviren: Ü. Şenesen ve G. G. Şenesen). Literatür Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • İlhan, A., Gemcioğlu, M. & Poçan, S. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumu ve problem çözmeye yönelik algılarının matematik başarılarıyla ilişkisi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-15.
  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Primary Education, Mathematics Education, Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Erdinç Kahya 0009-0000-4745-9597

Esma Birişçi 0000-0002-2963-650X

Early Pub Date April 24, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date July 2, 2024
Acceptance Date March 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Kahya, E., & Birişçi, E. (2025). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK PROBLEMLERİNİ ÇÖZMEYE YÖNELİK TUTUMLARININ EKONOMETRİK ANALİZİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(2), 784-812. https://doi.org/10.24315/tred.1501934