Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOK KÜLTÜRLÜ OKULLARDA ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN GERİ BİLDİRİM TARZLARININ İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1016 - 1043, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1376536

Abstract

Geri bildirim, öğrenenin davranış değişikliği oluşturmasında öğretmenin ve diğer öğrenenlerin durumla ilgili bilgi vermesi olarak ifade edilebilir. Çok kültürlü sınıfların dilsel çeşitliliğe sahip olması nedeni ile tek kültüre sahip sınıflara ek olarak, geri bildirimde birden fazla faktörü barındırabileceği düşünülmektedir. Bu faktörlerin öğretmenlerin geri bildirim tarzlarını etkileyeceği düşünülmektedir. Bu sebeple araştırmanın amacı; çok kültürlü okullarda matematik öğretmenlerinin sınıf içindeki geri bildirim tarzlarını belirlemektir. Araştırmanın problem cümlesi ise “Çok kültürlü sınıflarda matematik öğretmenlerinin geri bildirim tarzları nasıldır? Bu tarzları etkileyen faktörler nelerdir?” olarak belirlenmiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasıdır. Çok kültürlü okullarda matematik öğretmenlerinin geri bildirim tarzlarının belirlenmesi betimlenecek olan ana durumdur. Sınıflarında farklı kültürden öğrencileri olma ölçütüne bağlı olarak 7 matematik öğretmeni çalışmanın örneklemeni oluşturmaktadır. Katılımcılara geri bildirimin boyutlarını içeren yapıya temellendirilerek hazırlanmış bir değerlendirme formu yazılı olarak uygulanmıştır. Değerlendirme formunun analizi sonrasında gönüllü katılımcılarla bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları; matematik öğretmenlerinin çok kültürlü sınıflarda geri bildirim verirken formal ve informal geri bildirimi kullandığı, öğrencilerin birbirine geri bildirim vermede cesaret kırıcı fakat öğretmen geri bildirimlerinin cesaret verici olduğunu göstermektedir. Geri bildirimlerin yapı, içerik ve hedef odaklı olduğu; açık, net ve detaylı olduğu bir diğer ulaşılan sonuçtur. Etkileyen faktörlerin başında ise; öğretim programı, dilsel özellikler, duyuşsal özellikler ve motivasyonun geldiği görülmektedir.

References

  • Akkaş, E. N., & Uçar, Z. T. (2020). Toplumun matematik hakkındaki düşünceleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 473-491.
  • Benligiray, S. (2014). Yönetsel bir araç olarak çok kaynaklı geribildirim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Boz, N. (2008). Matematik neden zor? Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 52-65.
  • Chin, C. (2006). Classroom interaction in science: Teacher questioning and feedback to students’ responses. International journal of science education, 28(11), 1315-1346. https://doi.org/10.1080/09500690600621100
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (34), 27-40 . Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Çelen, B. (2010). Sanal Alıştırma Ortamlarında Doğrulayıcı Geribildirim Kullanımının Motivasyona, Akademik Başarıya ve Kalıcı Öğrenmeye Etkisi (Tez No. 10169573) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çetinkaya, N. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde çok kültürlülük üzerine öğretmen görüşlerinin incelenmesi: Akdeniz Bölgesinde bir il. (Tez No. 628852) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doytcheva, M., (2009). Çokkültürlülük (Akıncılar Onmuş., T.). İletişim Yayınları.
  • Dursun, Ş., Dede, Y. (2004). Öğrencilerin Matematik Başarısını Etkileyen Faktörler: Matematik Öğretmenleri Görüşleri Bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 24 (2) , 217-230.
  • Evans, C., & Waring, M. (2009, November). Cultural variations in feedback preferences of student teachers: Enhancing our understanding of effective feedback practices in higher education. In Paper presented at the Australian Association for Research in Education International Education Research Conference, Canberra, Australia, 29 Nov–3 Dec.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2014). İkamet İzni ile Ülkemizde Bulunan Yabancıların İllere Göre Dağılımı. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Güçlü Yılmaz, F. (2020). Çok kültürlü eğitime ilişkin öğretmen algıları. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 291-321.
  • Hamzadayı, E. (2015). Yabancılara türkçe öğretiminde c1 düzeyinde yazılı akran geribildirimlerine ilişkin görünümler. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 7(2), 287-298.
  • Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203181522
  • Hattie, J., & Zierer, K. (2019). Visible Learning Insights (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351002226
Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1016 - 1043, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1376536

Abstract

References

  • Akkaş, E. N., & Uçar, Z. T. (2020). Toplumun matematik hakkındaki düşünceleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 473-491.
  • Benligiray, S. (2014). Yönetsel bir araç olarak çok kaynaklı geribildirim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Boz, N. (2008). Matematik neden zor? Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 52-65.
  • Chin, C. (2006). Classroom interaction in science: Teacher questioning and feedback to students’ responses. International journal of science education, 28(11), 1315-1346. https://doi.org/10.1080/09500690600621100
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (34), 27-40 . Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Çelen, B. (2010). Sanal Alıştırma Ortamlarında Doğrulayıcı Geribildirim Kullanımının Motivasyona, Akademik Başarıya ve Kalıcı Öğrenmeye Etkisi (Tez No. 10169573) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çetinkaya, N. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde çok kültürlülük üzerine öğretmen görüşlerinin incelenmesi: Akdeniz Bölgesinde bir il. (Tez No. 628852) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doytcheva, M., (2009). Çokkültürlülük (Akıncılar Onmuş., T.). İletişim Yayınları.
  • Dursun, Ş., Dede, Y. (2004). Öğrencilerin Matematik Başarısını Etkileyen Faktörler: Matematik Öğretmenleri Görüşleri Bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 24 (2) , 217-230.
  • Evans, C., & Waring, M. (2009, November). Cultural variations in feedback preferences of student teachers: Enhancing our understanding of effective feedback practices in higher education. In Paper presented at the Australian Association for Research in Education International Education Research Conference, Canberra, Australia, 29 Nov–3 Dec.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2014). İkamet İzni ile Ülkemizde Bulunan Yabancıların İllere Göre Dağılımı. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Güçlü Yılmaz, F. (2020). Çok kültürlü eğitime ilişkin öğretmen algıları. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 291-321.
  • Hamzadayı, E. (2015). Yabancılara türkçe öğretiminde c1 düzeyinde yazılı akran geribildirimlerine ilişkin görünümler. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 7(2), 287-298.
  • Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203181522
  • Hattie, J., & Zierer, K. (2019). Visible Learning Insights (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351002226
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Articles
Authors

Gamze Bağ 0000-0001-6918-4264

Nisa Cemre Tuncer 0009-0008-6263-7265

Gözdegül Arık Karamık 0000-0002-9478-6264

Early Pub Date July 25, 2025
Publication Date July 30, 2025
Submission Date October 16, 2023
Acceptance Date January 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Bağ, G., Tuncer, N. C., & Arık Karamık, G. (2025). ÇOK KÜLTÜRLÜ OKULLARDA ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN GERİ BİLDİRİM TARZLARININ İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(3), 1016-1043. https://doi.org/10.24315/tred.1376536