ERGENLERDE POZİTİF BENLİK GELİŞİMİ İÇİN POZİTİF PSİKOLOJİ TEMELLİ PSİKOEĞİTİM PROGRAMI
Year 2025,
Volume: 15 Issue: 3, 1044 - 1091, 30.07.2025
Banu Altun
,
Mehmet Murat
Abstract
Pozitif psikolojinin gelişimiyle insan psikolojisine bakış açısı bireyin eksikliklerini tamamlama, sorunlarını çözme bakış açısı yerine bireyin gücüne ve pozitifliklerine odaklanmaya başlamıştır. Bu durum en kritik gelişim dönemlerinden kabul edilen ergenlik dönemi içinde söz konusudur. Bu çalışmada ilk olarak ergenlere yönelik pozitif psikoloji temelli müdahalelerin önemi vurgulanmıştır. Devamında ergenlerin pozitif benlik geliştirmelerine katkı sağlayan benlik saygısı, öz yeterlik, özgüven, karakter gücü ve başa çıkma becerileri kısaca açıklanmıştır. Ardından ergenlerde pozitif benlik gelişimi için pozitif psikoloji temelli psikoeğitim programı geliştirme süreci hakkında bilgi verilmiştir. Takip eden bölümde ergenlere yönelik pozitif psikoloji temelli psikoeğitim programı ile ilgili sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Son olarak tasarlanan psikoeğitim programına yer verilmiştir. Hazırlanan bu psikoeğitim programı ile ergenlerin pozitif benlik gelişimine destek vermek ve alan yazındaki ihtiyacın giderilmesi amaçlanmış ve okullarda işlevsel olarak kullanılması hedeflenmiştir. Psikoeğitim programı 11-17 yaşlar arasındaki ergenler için 9 oturum olarak tasarlanmıştır. Hazırlanan psikoeğitim programının etkililiğinin test edilmemiş olması bir sınırlılık olsa da alanyazına ve ergenlerin pozitif benlik geliştirmesine katkı sağlayacaktır.
References
- Al-Hebaish, S. M. (2012). The correlation between general self-confidence and academic achievement in the oral presentation course. Theory & Practice in Language Studies, 2(1), 60-65.
- Arseven, A. (2016). Özyeterlilik: Bir kavram analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 63-80.
- Arslan, G. (2015). Ergenlerde psikolojik sağlamlık: bireysel koruyucu faktörlerin rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(44), 73-82.
- Ateş, A. (2020). Öğrencilerin özgüven ve sorumluluk duygusunun akademik başarı üzerindeki rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Axelrod, ve , R. H. (2017). Leadership and self-confidence. J, Marques ve S. Dhı̇man (Eds.), Leadership today: practices for personal and professional performance in (297-313). Sprı̇nger.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191.
- Bedel, A., & Ulubey, E. (2015). Ergenlerde Başa Çıkma Stratejilerini Açıklamada Bilişsel Esnekliğin Rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300. https://Doi.Org/10.17755/Esosder.91623
- Bilgin, O. (2017). Ergenlerin Özgüven Düzeyi ile Yaşam Amacı ve Diğerleriyle Olumlu İlişkiler Arasındaki İlişki. Yaşadıkça Eğitim, 31(2), 55–66.
- Carr, A. (2016). Pozitif psikoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 12-15.
- Cast, A. D., & Burke, P. J. (2002). A theory of self-esteem. Social forces, 80(3), 1041-1068.
- Cicognani, E. (2011). Coping strategies with minor stressors in adolescence: Relationships with social support, self‐efficacy, and psychological well‐being. Journal of Applied social psychology, 41(3), 559-578.
- Curtis, Alexa C. (2015) Defining adolescence, Journal of Adolescent and Family Health, 7(2,) Article 2. Available at: https://scholar.utc.edu/jafh/vol7/iss2/2
- Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., & Çiftci, Z. (2019). Lise Öğrencilerinin Sosyal Görünüş Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 904-922. https://doi.org/10.26466/opus.523444
- Çivitci, A. (2019). Grup psikoeğitimi. (2. Bs) Ankara: Pegem Akademi.
Year 2025,
Volume: 15 Issue: 3, 1044 - 1091, 30.07.2025
Banu Altun
,
Mehmet Murat
References
- Al-Hebaish, S. M. (2012). The correlation between general self-confidence and academic achievement in the oral presentation course. Theory & Practice in Language Studies, 2(1), 60-65.
- Arseven, A. (2016). Özyeterlilik: Bir kavram analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 63-80.
- Arslan, G. (2015). Ergenlerde psikolojik sağlamlık: bireysel koruyucu faktörlerin rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(44), 73-82.
- Ateş, A. (2020). Öğrencilerin özgüven ve sorumluluk duygusunun akademik başarı üzerindeki rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Axelrod, ve , R. H. (2017). Leadership and self-confidence. J, Marques ve S. Dhı̇man (Eds.), Leadership today: practices for personal and professional performance in (297-313). Sprı̇nger.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191.
- Bedel, A., & Ulubey, E. (2015). Ergenlerde Başa Çıkma Stratejilerini Açıklamada Bilişsel Esnekliğin Rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300. https://Doi.Org/10.17755/Esosder.91623
- Bilgin, O. (2017). Ergenlerin Özgüven Düzeyi ile Yaşam Amacı ve Diğerleriyle Olumlu İlişkiler Arasındaki İlişki. Yaşadıkça Eğitim, 31(2), 55–66.
- Carr, A. (2016). Pozitif psikoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 12-15.
- Cast, A. D., & Burke, P. J. (2002). A theory of self-esteem. Social forces, 80(3), 1041-1068.
- Cicognani, E. (2011). Coping strategies with minor stressors in adolescence: Relationships with social support, self‐efficacy, and psychological well‐being. Journal of Applied social psychology, 41(3), 559-578.
- Curtis, Alexa C. (2015) Defining adolescence, Journal of Adolescent and Family Health, 7(2,) Article 2. Available at: https://scholar.utc.edu/jafh/vol7/iss2/2
- Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., & Çiftci, Z. (2019). Lise Öğrencilerinin Sosyal Görünüş Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 904-922. https://doi.org/10.26466/opus.523444
- Çivitci, A. (2019). Grup psikoeğitimi. (2. Bs) Ankara: Pegem Akademi.