The aim of this study is to reveal trends in postgraduate theses on mathematics learning disabilities (dyscalculia) in Türkiye. A total of 39 postgraduate theses conducted between 2013 and 2024 were analyzed for this purpose. The study employed document analysis, a qualitative research method, and used descriptive analysis, a qualitative data analysis technique, for data evaluation. The Thesis Evaluation Form, developed by the researchers based on relevant literature, was used to examine the theses on mathematics learning disabilities. This form includes subheadings such as the research topic, methodology, study group, data collection tools, and data analysis techniques. The analysis revealed that the majority of the studies were conducted in 2023. Most theses were master’s theses prepared within educational sciences institutes, predominantly in the fields of primary school education and mathematics education. The studies were primarily designed as case studies using qualitative methods. Achievement tests and interview forms were the most commonly used data collection tools. The collected data were frequently analyzed using descriptive and content analysis techniques. Addition, subtraction, problem-solving skills, and teachers’ awareness of dyscalculia were the most commonly studied topics in the theses examined.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli) ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimlerini ortaya koymaktır. Bu hedef doğrultusunda, 2013-2024 yılları arasında yürütülen toplam 39 lisansüstü tez incelenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmış ve verilerin analizi için betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Matematik öğrenme güçlüğü üzerine yapılan tezlerin incelenmesinde, araştırmacılar tarafından ilgili literatürden faydalanılarak geliştirilen Tez Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Bu form, araştırmanın konu alanı, yöntemi, çalışma grubu, veri toplama araçları ve veri analiz teknikleri gibi alt başlıklardan oluşmaktadır. Analizler, en fazla çalışmanın 2023 yılında gerçekleştirildiğini göstermiştir. Çoğu çalışma, yüksek lisans tezi olarak eğitim bilimleri enstitülerinde hazırlanmış olup, tezlerin büyük bir kısmı sınıf eğitimi ve matematik eğitimi alanlarında yoğunlaşmıştır. Çalışmalar genellikle nitel yöntemler kullanılarak durum çalışması deseni ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak en çok başarı testleri ve görüşme formları kullanılmış, toplanan veriler betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri ile değerlendirilmiştir. İncelenen tezlerde, toplama, çıkarma, problem çözme becerileri ve öğretmenlerin diskalkuli farkındalığı konularının en çok tercih edilen araştırma alanları olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education, Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 25, 2025 |
Publication Date | July 30, 2025 |
Submission Date | October 9, 2024 |
Acceptance Date | November 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |