Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1661 - 1690
https://doi.org/10.24315/tred.1512542

Abstract

Project Number

EF.21.09

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (4. Basım). Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aflatoony, L. (2015). Development, implementation, and evaluation of an interaction design thinking course in the context of secondary education [Unpublished doctoral dissertation]. Simon Fraser University. https://summit.sfu.ca/item/16524
  • Aflatoony, L., & Wakkary, R. (2015). Thoughtful thinkers: Secondary schoolers’ learning about design thinking. In R. Vande Zande, E. Bohemia, & I. Digranes (Eds.), LearnXDesign: Proceedings of the 3rd International Conference for Design Education Researchers (Vol. II, pp. 563–574). Aalto University School of Arts, Design and Architecture.
  • Akdemir, N. (2017). Tasarım kavramının geniş çerçevesi: tasarım odaklı yaklaşımlar üzerine bir inceleme. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 85-92.
  • Akman Selçuk, N. (2019). Eğitsel robotik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin ders motivasyonları, robotik tutumları ve başarıları açısından incelenmesi (Yayın No. 557781) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aktaş Cansız, M. (2016). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 337 – 371 ). (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Altun, C. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları projelerine tasarım odaklı düşünme becerilerini yansıtma süreçlerinin incelenmesi (Yayın No. 609292) [Yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Altun, C., & Polat, S. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarında tasarım odaklı düşünme becerilerini kullanabilme durumu. EKEV Akademi Dergisi, (81), 429-448.
  • Anderson, N. (2012). Design thinking: Employing an effective multidisciplinary pedagogical framework to foster creativity and innovation in rural and remote education. Australian and International Journal of Rural Education, 22(2), 43– 52.
  • Atacan, B. (2020). 7.sınıf fen bilgisi dersinde tasarım odaklı düşünmeye yönelik etkinliğin öğrencilerin motivasyon, ekip çalışması ve derse ilişkin bakış açılarına etkisi (Yayın No. 629583) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Avcu, Y.E. (2019). Özel yetenekli öğrenciler için bilişim teknolojileri ve yazılım alanına yönelik bir öğretim tasarımının geliştirilmesi (Yayın No. 601155) [Doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, A. (2019). Sosyal bilgilerde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı (Yayın No. 538473) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, A., & Çetin, T. (2021). Tasarım odaklı düşünme yaklaşımı aracılığıyla sosyal bilgiler dersine yönelik geliştirilen ürünlerin etkililiği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 885-910.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Ascd. Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard business review, 86(6), 84.

Secondary School Students' Opinions On Design Thinking Practices Within The Scope Of Science Curriculum

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1661 - 1690
https://doi.org/10.24315/tred.1512542

Abstract

The goals of today's education programs include not only academic achievement but also students' different perspectives, creative approaches, and original solution proposals, in other words, having design thinking skills. The aim of this study is to reveal the views of secondary school students on design thinking practices within the scope of the science curriculum. The research was conducted with a case study design from qualitative research methods. The research was conducted with 7th-grade students studying in two different public secondary schools in Battalgazi district of Malatya province in the 2021-2022 academic year. The study group of the research consists of a total of 18 students determined according to the purposeful sampling method. The implementation process of the research lasted 8 weeks (two months). Data were collected using a semi-structured interview form. The data were analyzed by content analysis method. In the findings, it was determined that secondary school students who carried out design thinking practices had some positive views that they contributed to learning such as developing hand skills, learning with fun, increasing interest in the lesson, providing group work, developing self-confidence and providing permanent learning but they also had some negative views that there were some difficulties such as not being able to create prototypes (products), in-group incompatibilities, and worries about not being able to do it or not being able to complete it. Accordingly, it was concluded that secondary school students had opinions such as contributing to learning, liking, and being willing to participate in activities for design thinking practices within the scope of the science curriculum. Based on these results, some suggestions were presented for integrating design thinking practices into the science curriculum and expanding their use in the lessons, taking into account the contributions of design thinking practices to science teaching in line with student views.

Project Number

EF.21.09

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (4. Basım). Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aflatoony, L. (2015). Development, implementation, and evaluation of an interaction design thinking course in the context of secondary education [Unpublished doctoral dissertation]. Simon Fraser University. https://summit.sfu.ca/item/16524
  • Aflatoony, L., & Wakkary, R. (2015). Thoughtful thinkers: Secondary schoolers’ learning about design thinking. In R. Vande Zande, E. Bohemia, & I. Digranes (Eds.), LearnXDesign: Proceedings of the 3rd International Conference for Design Education Researchers (Vol. II, pp. 563–574). Aalto University School of Arts, Design and Architecture.
  • Akdemir, N. (2017). Tasarım kavramının geniş çerçevesi: tasarım odaklı yaklaşımlar üzerine bir inceleme. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 85-92.
  • Akman Selçuk, N. (2019). Eğitsel robotik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin ders motivasyonları, robotik tutumları ve başarıları açısından incelenmesi (Yayın No. 557781) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aktaş Cansız, M. (2016). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 337 – 371 ). (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Altun, C. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları projelerine tasarım odaklı düşünme becerilerini yansıtma süreçlerinin incelenmesi (Yayın No. 609292) [Yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Altun, C., & Polat, S. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarında tasarım odaklı düşünme becerilerini kullanabilme durumu. EKEV Akademi Dergisi, (81), 429-448.
  • Anderson, N. (2012). Design thinking: Employing an effective multidisciplinary pedagogical framework to foster creativity and innovation in rural and remote education. Australian and International Journal of Rural Education, 22(2), 43– 52.
  • Atacan, B. (2020). 7.sınıf fen bilgisi dersinde tasarım odaklı düşünmeye yönelik etkinliğin öğrencilerin motivasyon, ekip çalışması ve derse ilişkin bakış açılarına etkisi (Yayın No. 629583) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Avcu, Y.E. (2019). Özel yetenekli öğrenciler için bilişim teknolojileri ve yazılım alanına yönelik bir öğretim tasarımının geliştirilmesi (Yayın No. 601155) [Doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, A. (2019). Sosyal bilgilerde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı (Yayın No. 538473) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, A., & Çetin, T. (2021). Tasarım odaklı düşünme yaklaşımı aracılığıyla sosyal bilgiler dersine yönelik geliştirilen ürünlerin etkililiği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 885-910.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Ascd. Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard business review, 86(6), 84.

FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAPSAMINDA TASARIM ODAKLI DÜŞÜNME UYGULAMALARINA YÖNELİK ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1661 - 1690
https://doi.org/10.24315/tred.1512542

Abstract

Günümüz eğitim programlarının hedefleri arasında sadece akademik başarı olmayıp öğrencilerin farklı bakış açıları, yaratıcı yaklaşımları ve özgün çözüm önerileri sunmaları yani tasarım odaklı düşünme becerilerine sahip olmaları da yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri dersi öğretim programı kapsamında gerçekleştirilen tasarım odaklı düşünme uygulamalarına yönelik ortaokul öğrencilerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2021– 2022 eğitim öğretim yılında Malatya ili Battalgazi ilçesinde bulunan iki farklı devlet ortaokulunda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenen toplam 18 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulama süreci 8 hafta (iki ay) sürmüştür. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgularda, tasarım odaklı düşünme uygulamaları gerçekleştiren ortaokul öğrencilerinin el becerilerini geliştirme, eğlenerek öğrenme, derse olan ilgiyi artırma, grup çalışmasını sağlama, özgüveni geliştirme ve kalıcı öğrenmeyi sağlama gibi öğrenmeye katkı sağladığına ilişkin bazı olumlu görüşlere sahip olduğu ancak prototip (ürün) oluşturamama, grup içi uyumsuzluklar, yapamama veya yetiştirememe endişesi gibi bazı zorlukların da olduğu yönünde olumsuz bazı görüşlere sahip olduğu tespit edilmiştir. Buna göre ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğretim programı kapsamında yapılan tasarım odaklı düşünme uygulamalarına yönelik öğrenmeye katkı sağlama, beğenme, etkinliklere katılıma istekli olma gibi görüşlere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara dayanarak tasarım odaklı düşünme uygulamalarının öğrenci görüşleri doğrultusunda fen öğretimine sunduğu katkılar göz önünde bulundurularak fen bilimleri dersi öğretim programına entegre edilmesi ve derslerde kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik bazı öneriler sunulmuştur.

Ethical Statement

Bu makale Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsünde 2023 yılında tamamlanan ilk yazarın doktora tezinden üretilmiştir.

Supporting Institution

Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

EF.21.09

Thanks

Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon (FÜBAP) Birimi’ne EF.21.09 nolu doktora tez projeme sağladıkları katkılardan dolayı teşekkürlerimi bildiririm.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (4. Basım). Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aflatoony, L. (2015). Development, implementation, and evaluation of an interaction design thinking course in the context of secondary education [Unpublished doctoral dissertation]. Simon Fraser University. https://summit.sfu.ca/item/16524
  • Aflatoony, L., & Wakkary, R. (2015). Thoughtful thinkers: Secondary schoolers’ learning about design thinking. In R. Vande Zande, E. Bohemia, & I. Digranes (Eds.), LearnXDesign: Proceedings of the 3rd International Conference for Design Education Researchers (Vol. II, pp. 563–574). Aalto University School of Arts, Design and Architecture.
  • Akdemir, N. (2017). Tasarım kavramının geniş çerçevesi: tasarım odaklı yaklaşımlar üzerine bir inceleme. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 85-92.
  • Akman Selçuk, N. (2019). Eğitsel robotik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin ders motivasyonları, robotik tutumları ve başarıları açısından incelenmesi (Yayın No. 557781) [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aktaş Cansız, M. (2016). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 337 – 371 ). (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Altun, C. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları projelerine tasarım odaklı düşünme becerilerini yansıtma süreçlerinin incelenmesi (Yayın No. 609292) [Yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Altun, C., & Polat, S. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarında tasarım odaklı düşünme becerilerini kullanabilme durumu. EKEV Akademi Dergisi, (81), 429-448.
  • Anderson, N. (2012). Design thinking: Employing an effective multidisciplinary pedagogical framework to foster creativity and innovation in rural and remote education. Australian and International Journal of Rural Education, 22(2), 43– 52.
  • Atacan, B. (2020). 7.sınıf fen bilgisi dersinde tasarım odaklı düşünmeye yönelik etkinliğin öğrencilerin motivasyon, ekip çalışması ve derse ilişkin bakış açılarına etkisi (Yayın No. 629583) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Avcu, Y.E. (2019). Özel yetenekli öğrenciler için bilişim teknolojileri ve yazılım alanına yönelik bir öğretim tasarımının geliştirilmesi (Yayın No. 601155) [Doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, A. (2019). Sosyal bilgilerde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı (Yayın No. 538473) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydemir, A., & Çetin, T. (2021). Tasarım odaklı düşünme yaklaşımı aracılığıyla sosyal bilgiler dersine yönelik geliştirilen ürünlerin etkililiği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 885-910.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Ascd. Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard business review, 86(6), 84.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Koca 0000-0003-3000-1066

İsmail Türkoğlu 0000-0001-7454-7605

Mustafa Kahyaoğlu 0000-0003-2003-9730

Project Number EF.21.09
Early Pub Date October 24, 2025
Publication Date October 25, 2025
Submission Date July 15, 2024
Acceptance Date June 4, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Koca, M., Türkoğlu, İ., & Kahyaoğlu, M. (2025). FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAPSAMINDA TASARIM ODAKLI DÜŞÜNME UYGULAMALARINA YÖNELİK ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(4), 1661-1690. https://doi.org/10.24315/tred.1512542