EF.21.09
The goals of today's education programs include not only academic achievement but also students' different perspectives, creative approaches, and original solution proposals, in other words, having design thinking skills. The aim of this study is to reveal the views of secondary school students on design thinking practices within the scope of the science curriculum. The research was conducted with a case study design from qualitative research methods. The research was conducted with 7th-grade students studying in two different public secondary schools in Battalgazi district of Malatya province in the 2021-2022 academic year. The study group of the research consists of a total of 18 students determined according to the purposeful sampling method. The implementation process of the research lasted 8 weeks (two months). Data were collected using a semi-structured interview form. The data were analyzed by content analysis method. In the findings, it was determined that secondary school students who carried out design thinking practices had some positive views that they contributed to learning such as developing hand skills, learning with fun, increasing interest in the lesson, providing group work, developing self-confidence and providing permanent learning but they also had some negative views that there were some difficulties such as not being able to create prototypes (products), in-group incompatibilities, and worries about not being able to do it or not being able to complete it. Accordingly, it was concluded that secondary school students had opinions such as contributing to learning, liking, and being willing to participate in activities for design thinking practices within the scope of the science curriculum. Based on these results, some suggestions were presented for integrating design thinking practices into the science curriculum and expanding their use in the lessons, taking into account the contributions of design thinking practices to science teaching in line with student views.
EF.21.09
Günümüz eğitim programlarının hedefleri arasında sadece akademik başarı olmayıp öğrencilerin farklı bakış açıları, yaratıcı yaklaşımları ve özgün çözüm önerileri sunmaları yani tasarım odaklı düşünme becerilerine sahip olmaları da yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri dersi öğretim programı kapsamında gerçekleştirilen tasarım odaklı düşünme uygulamalarına yönelik ortaokul öğrencilerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2021– 2022 eğitim öğretim yılında Malatya ili Battalgazi ilçesinde bulunan iki farklı devlet ortaokulunda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenen toplam 18 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulama süreci 8 hafta (iki ay) sürmüştür. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgularda, tasarım odaklı düşünme uygulamaları gerçekleştiren ortaokul öğrencilerinin el becerilerini geliştirme, eğlenerek öğrenme, derse olan ilgiyi artırma, grup çalışmasını sağlama, özgüveni geliştirme ve kalıcı öğrenmeyi sağlama gibi öğrenmeye katkı sağladığına ilişkin bazı olumlu görüşlere sahip olduğu ancak prototip (ürün) oluşturamama, grup içi uyumsuzluklar, yapamama veya yetiştirememe endişesi gibi bazı zorlukların da olduğu yönünde olumsuz bazı görüşlere sahip olduğu tespit edilmiştir. Buna göre ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğretim programı kapsamında yapılan tasarım odaklı düşünme uygulamalarına yönelik öğrenmeye katkı sağlama, beğenme, etkinliklere katılıma istekli olma gibi görüşlere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara dayanarak tasarım odaklı düşünme uygulamalarının öğrenci görüşleri doğrultusunda fen öğretimine sunduğu katkılar göz önünde bulundurularak fen bilimleri dersi öğretim programına entegre edilmesi ve derslerde kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik bazı öneriler sunulmuştur.
Bu makale Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsünde 2023 yılında tamamlanan ilk yazarın doktora tezinden üretilmiştir.
Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
EF.21.09
Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon (FÜBAP) Birimi’ne EF.21.09 nolu doktora tez projeme sağladıkları katkılardan dolayı teşekkürlerimi bildiririm.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Science Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Project Number | EF.21.09 |
| Early Pub Date | October 24, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | July 15, 2024 |
| Acceptance Date | June 4, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |