This study used a single instrumental case study research to investigate how peer-designed metacognitive instruction affects Turkish pre-service teachers' ability to prepare lesson plans for metacognitive listening in L1. The sample was determined by purposive sampling. During the 6-week implementation process, pre-service teachers planned and presented the listening lesson in groups. At the end of the study they prepared a lesson plan individually (n=38). Data were collected through a semi-structured interview form, a lesson plan evaluation rubric, lesson plan samples and listening diaries. At the end of the training, the pre-service teachers showed a moderate level of performance. That is, most pre-service teachers planned listening as a process in their lesson plans and designed cognitive and metacognitive strategies with appropriate activities, using at least one strategy appropriate to the task. Consequently, the key elements in the lesson plans of pre-service teachers across three different levels are outlined as follows: High performers used metacognitive strategies before, during and after listening; their use of cognitive strategies and activity designs varied. Moderate performers used metacognitive strategies during and after listening and used at least one cognitive strategy appropriate to the task. Low performers followed the listening sequence in their lesson plans but failed to integrate metacognitive and cognitive strategies into the lesson plan. The pre-service teachers reported that the peer-designed metacognitive teaching practice contributed to their metacognitive awareness and lesson plans for metacognitive listening.
Etik kurul belgesi eklenmiştir.
Bu çalışmada, akran tasarımlı üstbilişsel öğretimin Türkçe öğretmeni adaylarının üstbilişsel dinlemeye uygun ders planı hazırlama becerilerini nasıl etkilediği araştırılmıştır. Yöntem olarak tekli araçsal durum çalışması kullanılmıştır. Örneklem, amaçlı örnekleme ile belirlenmiştir. 6 haftalık uygulama süreci boyunca, aday öğretmenler dinleme dersini gruplar hâlinde planlamış ve sunmuştur. Çalışmanın sonunda bireysel olarak bir ders planı hazırlamışlardır (n=38). Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu, ders planı değerlendirme formu, ders planı örnekleri ve dinleme günlükleri aracılığıyla toplanmıştır. Eğitimin sonunda, aday öğretmenler üstbilişsel dinlemeye uygun ders planı hazırlama konusunda orta düzeyde bir performans göstermiştir. Aday öğretmenlerin çoğu ders planlarında dinlemeyi bir süreç olarak planlamış ve göreve uygun en az bir strateji kullanarak uygun etkinliklerle bilişsel ve meta-bilişsel stratejiler tasarlamıştır. Sonuç olarak, üç farklı düzeydeki aday öğretmenlerin ders planlarındaki temel unsurlar şu şekilde özetlenmiştir: Yüksek performans gösterenler, dinlemeden önce, dinleme sırasında ve dinlemeden sonra üstbilişsel stratejiler kullanmışlardır; bilişsel strateji kullanımları ve etkinlik tasarımları çeşitlilik göstermiştir. Orta düzeyde performans gösterenler dinleme sırasında ve sonrasında üstbilişsel stratejileri ve göreve uygun en az bir bilişsel stratejiyi kullanmışlardır. Düşük düzeyde performans gösterenler ders planlarında dinleme sırasını takip etmişler ancak üstbilişsel ve bilişsel stratejileri ders planına entegre edememişlerdir. Öğretmen adayları, akran tarafından tasarlanmış üstbilişsel öğretim uygulamasının üstbilişsel farkındalıklarına ve üstbilişsel dinleme için ders planı hazırlama becerielrine katkıda bulunduğunu bildirmişlerdir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Other Fields of Education (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 24, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | June 17, 2025 |
| Acceptance Date | October 9, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |