Bilinçli farkındalık, yargısız, kabullenici ve nazik bir şekilde kişinin içinde yaşadığı anın farkında olmasıdır. Benlik saygısı kişinin kendi değerine olan inancıdır. İş performansı ise çalışanın işinde gösterdiği çabayı ifade etmektedir. Bu çalışmanın amacı, çalışanların farkındalığının iş performansları üzerindeki rolünü benlik saygısı aracılığıyla araştırmaktır. Bu amaçla, Türkiye'deki dört üniversitede görev yapan 394 akademisyenden veri toplamak için anket metodolojisi kullanılmıştır. Hipotezlerde sunulan ilişkilerin doğrudan etkilerini ölçmek için regresyon analizi kullanılmıştır. Önerilen modeldeki dolaylı etkileri ölçebilmek için Sobel testi ve bootstrapping yöntemi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, iş performansı ile olumlu yönde ilişkili olan farkındalığın benlik saygısını güçlendirdiği yönündedir. Ayrıca, ampirik sonuçlar, benlik saygısının farkındalık ile iş performansı ilişkisi üzerindeki aracı rolünü ortaya koyarak, önerilen modeli destekler niteliktedir. Bu çalışma, farkındalık ve iş performansı arasındaki ilişkiyi benlik saygısı merceğinden anlamaya yönelik ender girişimlerden biridir. Sonuçlar pozitif yönelim teorisini, öz tutarlılık teorisini ve öğre- nilmiş çaresizlik teorisini desteklemektedir. Pozitif yönelim teorisine göre, çalışanlar olumlu bir yönelime sahip oldukları zaman, bu durum olumlu ve yapıcı deneyimlere sebep olmaktadır Öz tutarlılık teorisinden yola çıkarak yüksek öz saygıya sahip çalışanlar işlerinde daha tatmin edici ve üretken olabilirler. Son olarak öğrenilmiş çaresizlik teorisine göre, olumlu öz değerlendirmeleri olan çalışanların görev odaklı davranışlardan çekilme ve çalışma çabalarını azaltma gibi motivas- yonel eksiklikler gösterme olasılıkları daha düşüktür. Böylelikle bu tarz çalışanların iş performans- ları daha yüksek olabilir.
Mindfulness is being aware of the moment in a nonjudgmental, accepting, and gentle way. Self- esteem is one’s belief in his/her own value. Job performance refers to the effort of an employee in his/her job. The purpose of this study is to observe the role of mindfulness on the job performance levels of employees through their self-esteem. The survey method was applied to collecting data from 394 academicians working at 4 universities in Turkey. Regression analysis was conducted to measure the direct impacts of the proposed relationships. Within the model, Sobel test and bootstrapping method were utilized for measuring the indirect impacts. Findings reveal that mindfulness enhances self-esteem which is positively related to job performance. Further, the study results indicate that self-esteem acts as a mediating variable in the mindfulness–job performance relationship. This research is one of the scarce efforts to evaluate the linkage of mindfulness and job performance via self-esteem. The results underpin the positive orienta- tion theory, self-consistency theory, and learned helplessness theory. According to the positive orientation theory, when employees have a positive orientation, this leads to positive and con- structive experiences. Based on the self-consistency theory, employees with high self-esteem can be more fulfilling and productive in their work. Finally, according to the learned helplessness theory, employees with positive self-evaluations are less likely to show motivational deficits such as withdrawing from task-oriented behaviors and reducing work effort, which may cause high job performance.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 36 Issue: 4 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License