Ülkelerin ekonomik kalkınmalarında stratejik öneme sahip olan teknoparklar, üniversitelerin, sanayi şirketlerinin ve araştırma kurumlarının aynı ekosistem içerisinde araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetlerinde bulunmak üzere iş birliği yapabildikleri kuruluşlardır. Üyelerini ve girişimcilerini bilgilendirmek ve onlarla etkileşim kurmak için teknoparkların kendi bilgi sistemleri ve web portalları vardır. Teknopark web sitesi “Sık Sorulan Sorular (SSS)” menüsü başta teknoloji transferi, kolaylıklar ve teknoparkların sunduğu hizmetler olmak üzere özellikle bu ekosistemde yer almak isteyen girişimcilere bilgileri sunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, daha iyi bir SSS menüsü için girişimcilerin merak ettiği SSS menülerindeki soruları incelemek ve sınıflandırmaktır. Bu nitel araştırmada teknopark web sitelerinin SSS menülerini analiz etmek için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Soruları sınıflandırmak için tanımlayıcı istatistikler ve tematik kodlar kullanılmıştır. SSS listelerindeki sorular teknoparktan teknoparka değişse de çalışmanın bulguları SSS menüler- inde vergi, başvuru süreci, başvuran ve ofislere ilişkin soruların en çok kullanılan temalar olduğunu ortaya koymuştur. Bu çalışma, SSS menülerindeki soruları yönetmek için frekans ve semantik temelli yaklaşımlar olmak üzere iki yaklaşım sunmaktadır. Teknopark yönetimleri, bu çalışmanın bulgularını kendi girişimci ekosistemleri için tamamlayıcı bir değer ve tasarım ve içerik açısından daha iyi bir SSS menüsü için bir rehber olarak kullanabilirler.
Technoparks that have strategical importance on the economic development of the countries are the organizations that universities, industrial companies, and research institutions can col- laborate to do research, development, and innovation activities within the same ecosystem. Technoparks have their own information systems and web portals to inform and interact with their members and entrepreneurs. Technopark website “Frequently Asked Questions” menu presents information mainly on technology transfer, facilities, and services provided by technoparks, par- ticularly to the entrepreneurs who want to take place in this ecosystem. The aim of this research is to examine and classify the questions in the frequently asked questions menu wondered by the entrepreneurs for a better frequently asked questions menu. The content analysis method was used to analyze the frequently asked questions menu of technopark websites in this qualitative research. Descriptive statistics and thematic codes were used to classify the questions. Although the questions in the lists of the frequently asked questions menu change from technopark to technopark, the findings of the study revealed that questions related to tax, application process, applicants, and offices are the mostly used themes in the frequently asked questions menu. This study offers two approaches which are frequency- and semantic-based approaches to manage the questions in frequently asked questions menu. Technopark managements can use the find- ings of this study as a complementary asset for their entrepreneur ecosystem and as a guide for a better frequently asked questions menu in terms of design and content.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Labor Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 37 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License